De start-upfase is Flow Pilots al lang ontgroeid maar de sfeer van de begindagen, die hangt er nog steeds op het kantoor in Antwerpen. “We hebben een vrij jong team, en dat niet-aflatend enthousiasme is hier echt heel goed voelbaar. Hier komt niemand gewoon zijn uren kloppen, iedereen werpt zich vol overgave en enthousiasme op de projecten die vaak heel uitdagend zijn”, zegt Chief Technology Officer Michiel Sioen.
Flow Pilots is opgericht in 2011 en specialiseerde zich oorspronkelijk vooral in de ontwikkeling van user-centric en mobiele apps, legt Michiel Sioen uit: “We maakten vooral apps voor Android en iOS. Maar al snel is dat op organische wijze uitgegroeid naar alles daarrond, zoals backend ontwikkeling, websites, eigenlijk het volledige proces van begin tot einde.”
Intussen begeleidt het Antwerpse bedrijf zijn klanten bij alle fasen van het digitale transformatieproces met uiteenlopende digitale producten en diensten. Dat doen ze zowel voor kmo’s als voor scale-ups en corporates. Al vormt die laatste groep toch het grootste aandeel in hun klantenportefeuille, met klinkende namen als AXA, NMBS en Soudal.
Die enorme bedrijven zijn vaak wat logger, en hebben nood aan een partner die met een frisse blik en kennis van de markt voor innovatie kan zorgen
“Die enorme bedrijven zijn vaak wat logger, en hebben nood aan een partner die met een frisse blik en kennis van de markt voor innovatie kan zorgen. Dat is dus onze rol”, lacht Sioen. “We werken op veel verschillende complexe projecten. Als ontwikkelaars maakt dat ons net enthousiast, we houden van een uitdaging en deinzen er niet voor terug om echt supertechnisch te gaan.”
Kritische geesten
Hoewel de projecten vaak technisch zijn, ligt de focus van Flow Pilots elders, zegt Senior Back-end developer Gert Cominotto: “Bij ons is de eindgebruiker altijd het startpunt. We werken vaak samen met bedrijven met specifieke specialiteiten zoals bijvoorbeeld artificial intelligence. Die hebben nog altijd een front end nodig die echt op de gebruiker focust. Je moet weten welke informatie nuttig is voor de eindgebruiker en op welke manier hij of zij die graag raadpleegt.”
“Dat is trouwens ook het geval bij grote corporates die met verschillende systemen werken, zij hebben ook een schakel nodig die al die systemen met elkaar verbindt en waar je meteen mee aan de slag kan. Daar leggen wij onze expertise: met goede, gebruiksvriendelijke designs en interfaces.”
“Dat heeft echter ook tot gevolg dat wij niet zomaar een uitvoerend bedrijf zijn waar je met een volledig uitgewerkt idee komt aankloppen”, vult Michiel Sioen aan. “Als een klant ons een project voorstelt, gaan we altijd eerst onderzoeken of de vraag wel klopt voor de eindgebruiker. We vinden het erg belangrijk om mee te kunnen denken en te ontdekken wat het echte probleem is waarvoor we een oplossing of verbetering ontwikkelen. Zo creëer je immers een echte meerwaarde, en verdien je ook respect van je klanten.”
Fun als basiswaarde
Het grote woord is gevallen: respect. Respect is één van de basiswaarden van het Antwerpse groeibedrijf. “Eerlijkheid, openheid, communicatie, kwaliteit en pro-activiteit zijn de andere”, somt Michiel Sioen ze allemaal op. “Die waarden dragen we echt hoog in het vaandel. Ze dragen er immers toe bij dat iedereen zich hier goed voelt op de werkvloer. We hebben een vrij jong team, en dat niet-aflatend enthousiasme is hier heel goed voelbaar. Hier komt niemand gewoon zijn uren kloppen, iedereen werpt zich vol overgave en enthousiasme op de projecten en werkt nauw met de anderen samen.”
“Dat kan je natuurlijk alleen bereiken als er ook de nodige fun aanwezig is. En die is er met hopen”, getuigt Gert Cominotto. “We organiseren regelmatig team events, houden LAN-parties, gaan allemaal samen iets drinken,… Maar ook op de werkvloer is het altijd heel aangenaam vertoeven. We eten meestal allemaal samen en er wordt heel wat afgelachen. Als er iemand nieuw wordt aangeworven, gaan we die altijd onmiddellijk opnemen in de groep. Dat is toch een duidelijk teken dat de sfeer goed zit.”
Voor de mama’s en de papa’s
Hoewel het team vrij jong is, zitten er toch al meerdere trotse ouders tussen. Gert Cominotto is er één van. Dat hier veel aandacht aan wordt gegeven, noemt hij eén van de grote pluspunten van zijn werkgever. “De afgelopen maanden heeft iedereen het thuiswerken ontdekt. Maar bij Flow Pilots bestond de mogelijkheid tot remote working al veel langer.”
“Ik heb vroeger, toen ik voor andere bedrijven werkte, veel consultancy gedaan. Al die lange uren in de file richting Brussel en in de rest van het land was ik op een bepaald moment echt beu. Ik voelde dat mijn tijd veel efficiënter ingezet kon worden. Bij Flow Pilots hebben ze daar echt oog voor. Ik kan heel flexibel werken op afstand. Dat waardeer ik enorm, want daardoor kan ik mijn dag beter indelen en meer tijd doorbrengen met mijn zoontje.”
Met open vizier
“Door die cultuur van remote working hebben we bij Flow Pilots van nature veel aandacht voor interne communicatie”, vult Michiel Sioen aan. “Met het coronavirus en de lockdown is die aandacht alleen maar toegenomen. We hebben sociale chats opgezet waarop iedereen vanaf drie uur allemaal op samenwerkt. Zo blijft die directe communicatie tussen iedereen levendig, ook al zijn we niet op dezelfde plek aanwezig.”
Diezelfde openheid vindt Gert Cominotto ook terug in het management: “Hun deur staat altijd voor ons open. En dat zeg ik echt niet alleen omdat Michiel er nu bij zit (lacht). Ze maken gewoon deel uit van het team, je kan ermee babbelen als met gewone collega’s. Maar ook als je ergens mee zit, kan je altijd bij hen terecht.”
Michiel Sioen ziet de openheid dan weer weerspiegeld in de samenstelling van het managementteam. “Dat is fifty-fifty verdeeld tussen mannen en vrouwen, en onze CEO is een vrouw. We tellen ook meerdere nationaliteiten op de werkvloer. Al moet ik wel toegeven dat we hier op dit ogenblik nog geen specifiek beleid rond voeren. We kijken vooral naar de kwaliteiten, de persoonlijkheid en de positieve ingesteldheid van een kandidaat.”
Investeren in kennis
Flow Pilots is op dit ogenblik vooral op zoek naar medior en senior kandidaten. Anderzijds investeert het bedrijf ook voortdurend in zijn werknemers, zegt Gert Cominotto: “Er is geen formeel budget per persoon voorzien voor opleidingen of conferenties, maar we krijgen wel veel vrijheid. Zo heb ik vorig jaar aangegeven dat ik me meer op de Cloud wou richten, en werd ik meteen aangemoedigd om zelf rond te kijken wat ik interessant zou vinden. Ik heb toen enkele opleidingen voorgesteld, en die waren meteen goedgekeurd.”
“Anderen volgen bijvoorbeeld online trainingvideo’s en in de agenda voor de komende maanden staan altijd alle conferenties die interessant kunnen zijn voor het team. Wie interesse heeft, kan daar gewoon naartoe. Die uitgebreide mogelijkheden om je ergens in te verdiepen, zorgen ervoor dat mensen van rol kunnen veranderen en andere taken opnemen binnen het team. Daardoor blijft het hier altijd boeiend.”
Spreekt het verhaal van Flow Pilots jou aan en wil je graag deel uitmaken van dit enthousiaste team? Bekijk dan hier de huidige vacatures.