Met meer dan 6.000 medewerkers wereldwijd en zo’n 10.000 bedrijven die hun software gebruiken, is het wel duidelijk dat Comarch geen kleine vis is in de grote IT-vijver. Net geen drie decennia geleden in Polen opgericht als spin-off van de University of Technology in Krakau, heeft Comarch stevig zijn wortels geplant in tientallen landen en meerdere sectoren. Tijd om een blik te werpen achter de schermen van het bedrijf dat in alle stilte de IT-wereld veroverde.
Wojciech Pawlus, General Manager van Comarch Benelux, weet dat de naam van het bedrijf waar hij al tien jaar voor werkt, niet snel een belletje doet rinkelen. “Ons doel is niet om heel hard in te zetten op onze eigen marketing”, verklaart hij. “Meer dan 15% van onze jaarlijkse inkomsten gaat rechtstreeks naar productonderzoek en -ontwikkeling. Het allerbelangrijkste voor ons is om goeie, innovatieve software te maken. Die marketing, die volgt eigenlijk vanzelf, met dank aan mond-aan-mondreclame van tevreden klanten.”
Future-proof oplossingen
De klanten van Comarch zitten verspreid over de hele wereld: in meer dan 100 landen, en over heel veel sectoren heen: van banken en verzekeraars tot retail- en telecommunicatie. Het bedrijf maakt software waarmee ze de nadruk legt op customer engagement, efficiëntie en innovatie. Drie van de vier grootste telecombedrijven in België factureren via Comarch Billing. “Klinkt misschien niet sexy”, lacht Pawlus. “Maar als je klanten hun facturatie- of operationele systemen kunt verbeteren, dan maakt dat voor hen wel een groot verschil.”
Wojciech Pawlus geeft graag een ander voorbeeld dat ons mogelijk wat meer zal prikkelen. “Voor heel wat bedrijven is customer engagement erg belangrijk geworden. In de retailsector hebben we een aantal coole projecten gedaan die dat aspect naar een hoger niveau tillen”, zegt hij. “Voor een grote kledingzaak in Nederland heeft ons team slimme software ontwikkeld waardoor de mensen van de winkel zicht krijgen op wie hun klanten zijn. Op basis van eerdere aankopen kunnen ze afleiden wat de voorkeuren van een bepaalde klant zijn. Van welke kleur iemand het meeste aanschaft, of die persoon eerder broeken koopt of rokjes: met die informatie kan de winkel veel gerichter communiceren en promoties geven.”
Als je klanten hun facturatie- of operationele systemen kunt verbeteren, dan maakt dat voor hen wel een groot verschil
Nog één voorbeeld om het af te leren. “Onze platformen voor de bank- en verzekeringssector zorgen ervoor dat ook bankiers en verzekeraars mee zijn met de digitalisatie. Ze kunnen makkelijker communiceren en documenten delen met klanten via een platform, die meteen een overzicht van cijfers en inzichten bij de hand hebben. Medewerkers kunnen hun werk efficiënter doen en hun klant nog beter helpen.”
Mix van talenten
Al van bij het begin van Comarch is het voor hen belangrijk om producten te maken op maat van hun klanten. “We doen veel onderzoek naar wat verschillende sectoren nodig hebben, waarop we onze producten baseren. Maar elk bedrijf is anders, heeft andere noden. We passen onze oplossingen dus volledig aan aan onze klant. Dat is waarom klanten voor ons kiezen en bij ons blijven. Ze nemen ons mee als ze hun eigen business uitbreiden en nieuwe tools nodig hebben. Dat is hoe onze IT-oplossingen over de hele wereld belanden. Fantastisch toch?”
Het feit dat Comarch een IT-bedrijf is, wil trouwens niet zeggen dat het een boîte vol IT-geeks is. “Een beetje wel natuurlijk”, lacht Pawlus. “Het bedrijf is tenslotte in 1993 opgericht door een professor van de University of Technology in Krakau en vijf van zijn studenten. Maar naast onze IT’ers hebben we ook grafisch ontwerpers en UX-designers, die zich ervoor zorgen dat onze software er goed uitziet en de beleving voor gebruikers ook.”
Een mix van zulke talenten is cruciaal bij Comarch. Ze worden dan ook sterk ondersteund in het bedrijf. “Nieuwe werknemers krijgen van in het begin ownership over wat ze doen. Ze krijgen meteen hun eigen projecten, moeten niet eerst maanden iemand op de voet volgen en diens research doen. Nee, geen micromanagement bij ons. We empower people. Het is een bedrijf waar een mooie ondernemersspirit leeft, en dat wordt doorgegeven aan elke medewerker. Door bij Comarch te werken, zou ik nu het lef hebben om mijn eigen zaak te starten.”
Nieuwe werknemers krijgen van in het begin ownership over wat ze doen. Geen micromanagement bij ons. We empower people
Voor alle duidelijkheid, voegt Wojciech Pawlus er lachend aan toe, wil hij dat niet. “Ik ben heel blij bij Comarch”, verzekert hij. “Maar het bedrijf stimuleert iedereen om te groeien en te verbeteren, er wordt echt aandacht besteed aan mensen aanmoedigen en zelfvertrouwen geven in hun capaciteiten.”
Organische groei
Die positieve en aanmoedigende spirit krijg je niet zomaar in een bedrijf, weet Wojciech Pawlus. “Je moet de juiste mensen hebben die het in zich hebben om daarin mee te gaan”, zegt hij. “De mensen die we aannemen, moeten passen bij de rest van het team. Er moet chemie ontstaan tussen de teamleden, want we geloven er sterk in dat dat een belangrijke factor is om sneller en verder te groeien.”
Het bedrijf heeft een duidelijke groeistrategie, die inzet op een organisch verloop. “We groeien door de juiste mensen aan te nemen, te focussen op ons product en de noden van onze klanten centraal te zetten. Niet door bijvoorbeeld andere bedrijven op te slokken.” Trouw blijven aan de originele filosofie van het bedrijf lijkt daarbij de sleutel. “Het is in Krakau begonnen met een klein bedrijf, 27 jaar later zijn we een internationale speler met 6.500 werknemers. Maar dat wil niet zeggen dat er veel veranderd is qua mentaliteit.”
“Er zijn nog altijd maar drie niveaus in het bedrijf: medewerkers, managers en C-level. That’s it. Geen overbodige tussenlevels die een beslissingsproces alleen maar vertragen. Dat maakt dat we snel kunnen handelen, projecten lopen geen vertraging op omdat ze op een bepaald niveau blijven steken. Het is allemaal heel transparant bij ons.”
Gezondheidssector innoveren
Wojciech Pawlus weet als geen ander hoe vlot de samenwerkingen binnen Comarch verlopen. Hij werkt al tien jaar bij het bedrijf, waarvan de laatste zes als general manager in de Benelux. Zijn eerste opdracht? Van de Benelux een goed draaiende regio te maken. En of hij daarin is geslaagd: ondertussen verdubbelt de groei van Comarch in de Benelux jaarlijks. Met een omzet van meer dan 25 miljoen euro is onze regio de derde belangrijkste geworden in de buitenlandse strategie van het Poolse bedrijf. Daar zal het wat Wojciech Pawlus betreft niet bij blijven. “We staan al sterk in diverse sectoren, maar de komende jaren hopen we een verschil te kunnen maken in de gezondheidssector”, zegt hij.
Comarch ontwikkelt nu al toepassingen waardoor zorgverleners vanop afstand de gezondheid van een patiënt kunnen monitoren. “Cardiovesten of polshorloges die de hartslag, bloeddruk enzovoort kunnen meten, zullen naar de toekomst toe alleen maar meer van pas komen. We moeten onze gezondheidszorg innoveren en voorzien van de best mogelijke tools om mensen te helpen. En we geloven er sterk in dat wij met Comarch over een paar jaar nummer één zullen zijn in die sector.”
Ontdek hoe Comarch jouw bedrijf optimaal kan digitaliseren met slimme IT-oplossingen allerhande.