“Noem ons gerust een communicatiebureau met een aantal nerds”, lacht Wouter Rummens, CEO van Paddle. Hij benadrukt dat Paddle vooral geen web development agency is. Hoewel het zeventienkoppige team wel degelijk websites opzet, doet het dat niet zoals de meeste webbouwers. “Wij werken vanuit een centraal systeem, waarbij we verder bouwen op wat we voor andere klanten al hebben ontwikkeld.”
Paddle heeft een raamcontract met de Vlaamse overheid. Onder de klanten zitten dus non-profits, scholen, gemeenten, intercommunales en andere overheidsgerelateerde organisaties. “Wat die sectoren vooral nodig hebben, is een systeem dat gemakkelijk en gebruiksvriendelijk is.”
Want niet elke organisatie heeft een IT-expert in huis die het websitebouwen in zijn vingers heeft. En dus is er het Paddle CMS platform om het websitebeheer eenvoudig te houden — en het leven van menig communicatiemedewerkers makkelijker te maken.
Het Paddle-sausje
Als je onder de motorkap van het Paddle CMS platform kijkt, dan vind je de nieuwste versie van Drupal 9. Het content management systeem wordt wereldwijd voor bijna twee miljoen websites gebruikt en is in België alleen al goed voor zo’n 18.000 sites. Het CMS is gekend voor zijn veiligheid en ruim aanbod aan functionaliteiten. “Modules, noemen we dat bij Paddle”, pikt marketing manager Mauro Vanderstraeten in.
Dankzij een open source community van ontwikkelaars van over de hele wereld worden die modules bovendien continu geüpgraded of uitgebreid. Dat in tegenstelling tot andere CMS-oplossingen, die vaker gelimiteerd zijn. “Wij gieten ons eigen Paddle-sausje over Drupal”, legt Rummens uit. “Drupal is een heel goede basis, maar blijft voor heel wat mensen te technisch om er zelf zomaar mee aan de slag te gaan. Met het Paddle-platform bieden we begeleiding, gebruiksgemak en een community aan waarbij iedereen mee profiteert van elkaars investeringen.”
Klanten samen laten groeien
Die community spirit is de filosofie van Paddle. “Maandelijks updaten we ons platform. Dan krijgt elke website die via Paddle is gebouwd dus die update. Dat maakt al onze websites veilig en minder aanlokkelijk voor hackers. Als we een nieuwe module ontwikkelen voor de ene klant, dan komt die in onze centrale Paddle Store en kan elke andere klant er ook gebruik van maken”, legt de CEO uit.
Dat maakt het systeem erg toegankelijk. Een klant kan klein beginnen en naargelang de veranderende behoeften of noden de website uitbreiden. “De websitebeheerder kan naar onze Store gaan, de modules installeren die hij wil en twee minuten later kan hij het op zijn site plaatsen waar hij maar wil”, zegt Rummens.
Elk project is anders en iedereen heeft andere noden. We bekijken samen wat de behoeften zijn en hoe we ermee aan de slag gaan
Paddle werkt, vaak in overleg met de gebruikers, voortdurend aan nieuwe modules of verbeteringen. “Om een voorbeeld te geven: wanneer school A een reservatieformulier wil om de inschrijvingen voor het volgende schooljaar te organiseren, dan gaan wij aan tafel zitten met andere scholen die ook interesse hebben in zo’n formulier.”
“We hebben namelijk meer dan honderd scholen als klant. Samen bekijken we dan hoe dat er moet uitzien en wat dat moet doen. Zo maken we iets dat werkt voor iedereen en kan iedereen die ons platform gebruikt meegroeien”, vertelt Rummens. Vanderstraeten en hij zijn het erover eens: “Dat is net wat ons systeem zo sterk maakt.”
Kennis van de markt
Rummens en Vanderstraeten beseffen dat de Paddle-manier van werken niet bij iedereen past. “Als een klant vraagt naar aanpassingen op reeds beschikbare modules, dan kunnen we dat niet altijd doen, want dat heeft gevolgen voor de mogelijk honderden andere klanten die dezelfde module op hun site hebben geïnstalleerd”, zegt Rummens.
“Ons CMS zal niet voor iedereen een match zijn. Wie autonoom wil beslissen over elk detail van elk knopje, balkje of kadertje op zijn site kan beter bij een web developer gaan die voor elke klant van nul begint.”
Maar de bijna 500 websites tonen aan dat het Paddle-sausje over het Drupalsysteem voor heel wat mensen wél het antwoord is voor hun websitebeheer. “We hebben ondertussen al heel wat ervaring in de sector van overheidsinstanties én we hebben kennis van de markt, dat ondervinden onze klanten snel”, zegt Vanderstraeten.
Persoonlijke begeleiding
Het is trouwens niet omdat het centrale platform en alle updates gelijk zijn voor iedereen, dat de begeleiding dat ook is. “We helpen onze klanten op een erg persoonlijke manier”, zegt Rummens. “Elk project is anders en iedereen heeft andere noden. We bekijken samen wat de behoeften zijn en hoe we ermee aan de slag gaan.”
“Ben je de enige communicatiemedewerker bij je gemeente of organisatie en moet je de website er bovenop al je taken bijnemen? Wij helpen je om je zoveel mogelijk uit handen te nemen. Heb je al een technische achtergrond en kan je de configuratie ontwikkeling van de site voor een groot deel zelf voor je rekening nemen? Even goed, onze helpdesk staat ook voor jou 24/7 klaar mocht je toch een vraag hebben. Wij leren uit die vragen van onze klanten, want enkel zo kunnen we blijven evolueren en verbeteren om de hele Paddle-community te laten groeien.”
Wil jij als non-profit- of overheidsgerelateerde organisatie ook een veilige en toegankelijke website, die je zonder technische kennis makkelijk zelf kan aanpassen? Bekijk hier de mogelijkheden van het Paddle CMS platform.