‘Niet bij de pakken blijven zitten.’ Het zou zowat de levensfilosofie kunnen zijn van Bob Delbecque, sinds jaar en dag motivational speaker, al gebruikt hij zelf liever de term ‘company energizer’. De Gentse levenskunstenaar-speaker weet als geen ander hoe hij mensen en bedrijven moet enthousiasmeren en hen een duwtje richting (persoonlijk) succes kan geven. Of hij raad heeft voor jonge start-ups? “Durf te springen en volg je eigen koers.”
Elke crisis is een nieuwe opportuniteit
Bob Delbecque is zo één van die mensen die je tijdens je leven niet vaak tegen het lijf loopt. Maar als het gebeurt, kan een ontmoeting wel een blijvende impact hebben. Hij bracht begin dit jaar een boek uit: ‘Make a New Deal’, een verzameling cartoons, quotes en korte overpeinzingen die bij elke lezer een glimlach op het gezicht tovert.
“Het is een beetje geënt op de New Deal van de Amerikaanse president Teddy Roosevelt, in de jaren 1930. Roosevelt wist met zijn relanceplan de Amerikanen opnieuw te verbinden en hen te inspireren om te vechten voor een beloftevolle toekomst. Het is een houding die ook voor bedrijven tijdens de pandemie onmisbaar is, willen ze een periode als deze counteren én kunnen groeien.”
“Ik beschouw ‘Make a New Deal’ als een mentale vitaminekuur, een boost waardoor je er wéér tegenaan kan en mensen een hart onder de riem steekt”, zegt Bob Delbecque. “Het afgelopen jaar is al erg boeiend geweest, en niet in het minst omdat de coronacrisis de wereld duchtig door elkaar heeft geschud. Bij de eerste lockdown vielen plots al mijn (inter)nationale conferenties en seminars weg, net zoals in 2008 en 9/11. Maar na een korte periode van reflectie groeide de veerkracht om een New Deal met mezelf te maken: een nieuw boek, videoclips en virtual power talks.”
Los van de leeftijd is mijn boodschap: laat je niet ringeloren door de waan van de dag
“Intussen ben ik opnieuw aan het reizen tussen Zwitserland, Luxemburg, Nederland en Frankrijk, van de ene streaming naar de andere. Ik vind in elke crisis wel steeds een mooie opportuniteit en ben nogal ‘gedetermineerd’ in mijn acties. Ik laat me niet zo snel van de wijs brengen door een tegenslag. Dat heeft wellicht te maken met levenservaring. Los van de leeftijd is mijn boodschap: laat je niet ringeloren door de waan van de dag.”
Be foolish to stay hungry
Toen de coronacrisis zich volop manifesteerde, merkte Bob Delbecque dat verschillende bedrijfsleiders en CEO’s met de handen in het haar zaten. “Velen hadden schrik dat ze hun grote droom, waar ze jaren aan gewerkt hadden, vaarwel moesten zeggen. Maar zo’n vaart loopt dat allemaal niet, uiteraard. De meeste ondernemers die ik ken of al gesproken heb, weten hoe ze zich flexibel moeten opstellen om hun bedrijf of organisatie door crisissen te loodsen. Als ik in bedrijven ga spreken, dan leg ik vooral de nadruk op het feit dat bedrijfsleiders ‘anders’ moet durven te denken, dat ze zich niet mogen wentelen in een status quo of zich moeten beroepen op het aloude adagio ‘we hebben het altijd al zo gedaan, we gaan nu niet veranderen’.
“Het is niet omdat je grootvader het zus of zo deed dat die werkwijze ook vandaag nog werkt. Niet durven te veranderen, is heel erg nefast. Niet enkel voor de ontwikkeling van je bedrijf, maar ook voor je persoonlijke groei. Ik hoorde onlangs het verhaal van een uitbater van een pizzeria, die door de coronacrisis twee medewerkers moest laten gaan én zich begon te focussen op take-away. Een moedige beslissing, maar wel een die ervoor zorgde dat zijn omzet, in volle crisis, net steeg. Beslissingen durven te nemen is belangrijk. Be foolish to stay hungry, nietwaar?”
Doe maar beter niet gewoon
“We groeien als Vlamingen op met het idee dat we niet te gek moeten doen. Gewoon doen, is al gek genoeg. Ik vraag me af waar dat aloude cliché toch vandaan komt, want waarom zou je gewoon doen? Of doen zoals anderen het doen? Is niet net de drang tot ondernemen, tot veranderen, een intrinsieke motivatie die kan leiden tot grootse verwezenlijkingen? Ik maak me sterk dat het wel zo is.”
Is niet net de drang tot ondernemen, tot veranderen, een intrinsieke motivatie die kan leiden tot grootse verwezenlijkingen? Ik maak me sterk dat het wel zo is
“Ik zie bijvoorbeeld dat de ondernemersgeest in Vlaanderen het afgelopen jaar enorm gegroeid is. Wist je dat er tussen januari en november 2020 in vergelijking met 2019 maar liefst 7% meer ondernemingen opgericht zijn? En dat in volle coronacrisis. Je ziet dat de omstandigheden bij heel wat mensen iets getriggerd hebben, een oude droom, een plan dat al lang op de agenda stond,...”
Feedback? Neen, feed-forward!
“Als ik bedrijfsleiders hoor zeggen dat ze veel hebben aan de feedback van hun klanten of hun werknemers dan probeer ik hen duidelijk te maken dat feedback eigenlijk commentaar is op iets wat in het verleden plaatsvond. En je mag net niet in het verleden blijven hangen. ‘Nu’ is belangrijk én de toekomst. Beter zou zijn om te vragen naar een ‘feed-forward’.”
“Het is een neologisme, ja. Maar de vraag moet niet zijn naar ‘wat zouden we beter hebben kunnen gedaan’, maar ‘wat kunnen we beter maken aan dit product of deze werkwijze.’ Denk in de toekomst, zoals een echte kapitein die zijn schip met de vaste hand en een duidelijke visie richting horizon stuurt. Je weet niet altijd waar je gaat eindigen, maar de richting is wel duidelijk.”
Go with the flow
Power talks, off-sites en live/virtuele bedrijfsconferences, doorspekt met bedrijfsweetjes en een vleug humor, dat is wat Bob Delbecque dagelijks doet. Hij moest zijn bezigheden even verhuizen naar het wereldwijde web. Meegaan met de flow dus.
“Ja, daar geloof ik hard in. Dat je soms met de stroom moet durven mee te gaan”, zegt hij. “Zeker wat betreft het uitschrijven van nieuwe conferences laat ik me graag leiden door wat me aangereikt wordt. Ik laat me eerst helemaal meenemen in het hoofd van de opdrachtgever of directie; daarna interview ik de medewerkers én klanten, en vraag ik de opdrachtgever om feedback, sorry feed-forward. Het is dé manier om een conference-op-maat te schrijven. Ik haal uiteraard ook inspiratie uit podcasts met bekende ondernemers, maar het zijn toch vooral mijn klanten die me mateloos inspireren.”
Clubhouse!
Eén van de mooiste nieuwe initiatieven die hij afgelopen maanden zag, aldus Bob Delbecque, is een Nederlands IT bedrijf dat het nieuwe werken helemaal omarmd heeft. “Een bedrijf dat niet meteen gelooft in een kantooropdeling, noch in een traditionele manier van werken. Het is er heel huiselijk, er staan chesterfields en er is een loungehoek. Ze hebben er een theater met 100 zitplaatsen waar zij of hun klanten aparte presentaties kunnen houden, en in de tuin kunnen werknemers gebruik maken van tuintafels, of de serre.”
“Bovendien huisvesten ze er 5 kleine start-ups die voor een fractie van de huur ruimte huren en dankzij een dynamische synergie andere klanten leren kennen. Die kruisbestuiving is echt mooi om te zien en werkt heel inspirerend. Het is een manier van werken die steeds meer in zwang komt, en waar iedereen de vruchten van kan plukken.”
Contact is alles
“Mensen zijn sociale wezens. De pandemie heeft aangetoond dat we eigenlijk niet zonder elkaar kunnen leven; zonder sociale interactie missen we één van de fundamenten van ons mens-zijn. Dat is ook de reden waarom ik er zo op hamer om contact te blijven houden met je klanten, ook als je hen niet meteen iets te verkopen hebt.”
“Ik zag tijdens de lockdown heel wat afspraken gecancelled. Bedrijven gingen op slot, mensen begonnen van thuis uit te werken, enzovoort. Maar toch heb ik van in het begin van de crisis contact gehouden met mijn klanten. Ik belde er drie per dag, om te polsen naar hoe het ging, hoe ze ervoor stonden. Ik had hen op dat moment ook niets te verkopen, maar de appreciatie was groot, omdat we tenslotte altijd te maken hebben met mensen.”
PEOPLE WILL FORGET WHAT YOU SAID
PEOPLE WILL FORGET WHAT YOU DID
BUT PEOPLE WILL NEVER FORGET HOW YOU MADE THEM FEEL