Sneakers vs. High Heels: onder die vlag brengen Jelle van Impe en Niky Burms hun uitdagende HR-concept Studaro naar de markt. Jong geweld versus rustige vastheid. Gedurfd ondernemerschap versus rationeel vrouwelijk management. Tegenstellingen die het duo alleen maar versterken, gedreven door dezelfde ambitie: young potentials via studierelevante studentenjobs koppelen met ambitieuze groeibedrijven.
Sneakers en hoge hakken zijn twee verschillende schoentypes, maar hebben wel één ding gemeenschappelijk: ze helpen de drager vooruit. Zou dat de reden zijn waarom Jelle van Impe en Niky Burms vanuit dat concept vertrokken om Studaro naar het grote publiek te brengen, zodat iedereen de onbekende vijver van studenten leert kennen? When you put sneakers and high heels together, you can conquer the world?
“Eigenlijk was de aanleiding veel concreter”, lacht Jelle van Impe. “Maar eerst moet ik vertellen hoe we tot dat moment kwamen. Toen ik in mijn laatste jaar bachelor KMO-management zat, had ik geen idee wat ik, eenmaal afgestudeerd, professioneel zou gaan doen. Ik zat wat vast en wist alleen dat ik iets wilde doen. Handen uit de mouwen!”
“Via vrijwilligerswerk in een financiële start-up in Mumbai kwam ik in contact met heel wat andere start-ups en dus ook met het ondernemersleven zélf. Wat een enorme openbaring was, die me twee dingen deed beseffen: ten eerste dat ik verder wilde als ondernemer en ten tweede dat ik in India een enorm verrijkende ervaring opdeed die studenten doorgaans nooit krijgen. Dan geef ik ze maar die ervaring, redeneerde ik, en daarmee was het idee van Studaro geboren, waarin ik ook mijn ondernemersdrang kwijt zou kunnen.”
“Dat idee heb ik verder ontwikkeld in The Birdhouse onder het mentorship van Conny Vandendriessche, die mij vanuit haar ervaring heel wat waardevolle ondernemerslessen heeft geleerd - zoals het belang van veerkracht, relativering en dienend leiderschap.”
In 2018 was de geboorte van Studaro een feit. “Hiermee brengen wij sterke young potentials in onze database in contact met toekomstgerichte organisaties die functies voor hoger opgeleide medewerkers maar niet ingevuld krijgen”, licht Jelle van Impe toe. “Het gaat dus niét om de klassieke vakantiejobs, maar om studierelevante jobs voor hoog opgeleide studenten: bachelors en masters.”
“We staan in contact met 4.000 actief gescreende young potentials die tussen de twee en vier dagen per week kunnen tewerkgesteld worden zolang hun studie duurt, afhankelijk van de nood van onze klanten. Steeds meer van onze klanten werven de student ook aan zodra die afgestudeerd is. Dit concept bestond nog niet in België. Als founder en CEO van Studaro koos ik meteen ook voor een geheel eigen stijl: jeans en sneakers, geen stijve pakken en blinkende schoenen.”
When you put sneakers and high heels together, you can conquer the world
So far so good, maar hoe kwam ervaren businessmanager Niky Burms dan in dit verhaal kijken? “Studaro draaide goed”, aldus Jelle van Impe. “Want we waren de eerste op de markt die studenten als volwaardige medewerkers in bedrijven plaatsten. Maar een bedrijf leiden bleek toch geen walk in the park. Op een bepaald punt begon Studaro de groei naar scale-up in te zetten en besefte ik dat ik als ondernemer zonder corporate ervaring een echte leidersfiguur zou nodig hebben om die ambitieuze groei te managen. Bijgevolg schreef ik een vacature uit voor een externe managing director, waarbij ik de sneakers als kledingvereiste vermeld. Een ludieke knipoog enerzijds, maar anderzijds ook omdat ik het belangrijk vond om zo de geest van het bedrijf te vatten.”
Op een bepaald punt begon Studaro de groei naar scale-up in te zetten en besefte ik dat ik als ondernemer zonder corporate ervaring een echte leidersfiguur zou nodig hebben om die ambitieuze groei te managen
Die vacature kwam onder de aandacht van Niky Burms, die na een corporate carrière van twintig jaar in HR toe was aan een nieuwe uitdaging. “Aanvankelijk ging ik als zelfstandige aan de slag om leiderschapstrajecten bij diverse bedrijven op te zetten en uit te rollen”, vertelt ze. “Maar wat Studaro vroeg – iemand om de start-up te structureren, organiseren en managen – was precies wat ik zocht. De kledingvereiste in de vacature – trek je snelste sneakers aan– was dat net iets minder (lacht).”
“Ik heb heel lang getwijfeld tussen sneakers en high heels, maar besloot uiteindelijk toch om hoge hakken te dragen op mijn sollicitatie. Gewoon omdat een vrouw op bepaalde momenten pas echt tot haar recht komt op high heels. Deze geven mij niet alleen het nodige zelfvertrouwen, ze tonen ook dat ik al eens graag tegen de stroom in zwem.”
“Het getuigde in elk geval van het lef waarnaar ik op zoek was”, komt Jelle van Impe tussen. “Het getik van haar hakken was tot ver in het Gentse Meet District te horen”, lacht hij.
“Uiteraard draaide het in het sollicitatiegesprek om mijn ervaring, knowhow en ideeën”, verduidelijkt Niky Burms. “Maar achteraf heb ik toch gehoord dat het de high heels waren die de interesse gewekt hebben. Na de pitch kreeg ik onmiddellijk een voorstel nog voor ik buitenging. Bijgevolg zijn die sneakers versus high heels een soort hype binnen Studaro (lacht). Let wel, ondanks mijn twintig jaar ervaring bleek Studaro voor mij ook een leerschool: in een corporate omgeving was ik specialist in één domein, nu moest ik als managing director in alle domeinen thuis zijn.”
Studenten en young potentials
Dit ongewone, generatie-overspannende duo heeft de dagelijkse leiding over Studaro in handen. Met als uitgesproken en gedurfde ambitie het studentenlandschap in België en ver daarbuiten voorgoed te veranderen. Hoe? Door studenten niet te zien als ‘jobstudentjes’, maar als volwaardige medewerkers op de werkvloer.
“Heel concreet matcht Studaro studenten met een specifieke skillset, een stukje werkervaring en een gemotiveerde marktmaturiteit aan bloeiende ondernemingen. Onze studenten zijn stuk voor stuk ambitieus want zij beseffen dat deze studentenjob als springplank kan dienen naar een vaste job.”
“Dat is tevens ook wat we met Studaro willen uitrollen, organisaties een degelijke voorsprong op de arbeidsmarkt kunnen bieden wat betreft moeilijk bereikbaar talent. Ook net afgestudeerde young potentials zijn welkom bij Studaro voor begeleiding naar een vaste job. Momenteel zitten al meer dan 5.800 studenten en 480 ondernemingen in de database van de scale-up.”
De war for talent woedt enorm hevig, maar de talentvijver waarin alle bedrijven vissen is gewoon leeg
“Onze ambities? Die cijfers moeten tegen volgend jaar minstens maal honderd”, lacht Jelle van Impe. “Dat is ook nodig, want de war for talent woedt enorm hevig, maar de talentenvijver waarin alle bedrijven vissen is gewoon leeg. Er zijn geen handjes en hersenen meer. Iets wat de meest vernieuwende HR-software of de meest dynamische employer branding niet zal verhelpen. Dus hebben wij een nieuwe vijver gecreëerd, waarbij jonge mensen sneller en vlotter naar de arbeidsmarkt worden geloodst. Bedrijven hebben vaak geen idee hoe ze de nieuwe generaties moeten bereiken en activeren op de arbeidsmarkt.”
“De juiste match is hierbij echter erg belangrijk”, benadrukt Niky Burms. “Zo hadden we iemand die dolgraag bij een corporate aan de slag wilde. Toch hebben we die, op basis van profiel en vacature, bij een start-up geplaatst. Achteraf zei de student dat hij nooit nog ergens anders dan in een start-up wilde werken. Zo zie je maar.”
Blinkende schoenen dankzij wrijving
“Met Sneakers vs. High Heels willen we twee dingen duidelijk maken”, stelt Jelle van Impe. “Ten eerste de supergoede match tussen het beginnende, onstuimige ondernemerschap en het ervaren, doordachte leiderschap met een female touch dat samen Studaro runt. Draait het om ondernemen en ideeën genereren, dan ben ik aan zet. Moet er gemanaged worden, dan komt Niky op het voorplan.”
“Soms gaat dat gepaard met de nodige wrijving, wat we zeker niet onder stoelen en banken steken, maar ook in het volle besef dat juist door wrijving schoenen het best gaan blinken. Net door die extreme eerlijkheid en het rechtuit maar wel respectvol kunnen zeggen waar we het op staat zijn Niky Burms en ik uitgegroeid tot een ijzersterke tandem. Als duo brengen we Studaro naar een ongekende groei”, klinkt het zelfverzekerd.
“Maar Sneakers vs. High Heels verwijst ook naar de studenten en young potentials die we in bedrijven plaatsen waar vaak heel wat ervaring aanwezig is – door de innovatieve kijk van onze studenten kan de combinatie met die ervaring de groei van een bedrijf een enorme boost geven”, vult Niky Burms aan. “We willen daarmee zowel bedrijven als studenten inspireren om verder te denken dan wat ze momenteel kennen: aan de bedrijven bieden we een echte oplossing aan voor de war for talent en onze studenten tonen we zo aan dat er tijdens hun studies meer opties zijn dan enkel werken in de horeca- of eventsector.”
We willen zowel bedrijven als studenten inspireren om verder te denken dan wat ze momenteel kennen
“We zijn beiden even ambitieus - zo willen we op korte termijn overal in België en daarbuiten Studaro neerzetten en ons concept gaan schalen. Waarbij we ook nooit uit het oog verliezen dat Studaro ook een kwaliteitsmerk moet blijven: als werkgevers Studaro op een CV zien staan, moeten ze meteen weten dat de student een échte meerwaarde zal vormen. Dus of we sneakers aanhebben of high heels, we gaan snel - heel snel.”