Ruben Baestaens oprichter Simba Services
Eén keer per maand een vast bedrag betalen en onbeperkt toegang krijgen tot grafisch design, dat is de unieke formule van Simba Services. Zoals Spotify of Netflix, maar dan voor logo’s, visitekaartjes of banners. “We brengen het gebruiksgemak en de snelheid van de abonnementsformules naar de wereld van het grafisch design, maar we geven niet toe op creativiteit of kwaliteit”, benadrukt oprichter Ruben Baestaens. “Je betaalt niet voor software of voor een algoritme, maar wel voor designs van je persoonlijke designer.”
“Na mijn rechtenstudies ben ik gestart met mijn eigen digitaal marketing agency Are Agency. Momenteel hebben we 12 werknemers vast in dienst. We kregen van klanten ook veel vragen over design. Ik merkte dat veel ondernemingen daar mee worstelen. Ofwel moeten ze een designer in dienst nemen, maar daar hebben ze meestal niet genoeg grafisch werk voor. Ofwel moeten ze met freelancers of een agency samenwerken, maar daar is de snelheid en de beschikbaarheid dan weer vaak een probleem.
Zeker voor dringende last minute vragen. Zo kwamen we op het idee van onbeperkt design. Je betaalt een maandabonnement zoals bij Spotify of Netflix, en in ruil kan je zo veel designopdrachten doorgeven als je maar wil. Kortom, Design as a Service.” Natuurlijk heb je via het platform ook de mogelijkheid om enkel gebruik te maken van je designer wanneer dit voor jou uitkomt zonder een vast abonnement.
Design as a Service
Onbeperkt design, het klinkt te mooi om waar te zijn. “Dat is precies de eerste reactie bij potentiële klanten”, reageert Ruben. “Bedrijven kennen Software as a Service, maar daar betaal je voor software. Met onze service garanderen we een persoonlijke en kwalitatieve aanpak. Zo krijgt elke klant zijn eigen designer toegewezen waar ze altijd rechtstreeks mee in contact staan. Alle designers werken bij ons inhouse. Op deze manier kunnen we steeds de opleveringen en kwaliteit waarborgen.
‘Kan je dat wel onbeperkt aanbieden als abonnementsformule?’, is de eerste logische vraag. Maar dat kan dus wel degelijk. Omdat de designer de klant tijdens de opdracht steeds beter leert kennen, verlopen de vervolgsamenwerkingen sowieso zelfs nog vlotter.”
“Ik ben ervan overtuigd dat we een uniek model in handen hebben. Iedereen is vandaag vertrouwd met de ‘as a service’ platformen en de abonnementsformules, denk maar aan Spotify en Netflix, maar evengoed aan B2B-services. Wij brengen het gebruiksgemak en de snelheid van die formules nu de wereld van het grafisch design binnen, zonder toe te geven op creativiteit en kwaliteit. Er is één grote concurrent in Amerika. We hebben het eens uitgetest en de kwaliteit is, voorzichtig uitgedrukt, bijzonder wisselvallig. Wij werken met lokale designers, die hier in huis werken en die het merk en de markt waarvoor ze ontwerpen goed kennen en aanvoelen.
Onze klanten werken altijd met hun persoonlijke designer samen
“Onbeperkt design is geen rem op de kwaliteit. Integendeel. Het zorgt voor consistentie en houdt grafisch design up-to-date. Ik krijg geregeld visitekaartjes in mijn handen gestopt waar het telefoon of het mailadres doorstreept is en met balpen aangepast is. Of dat ondernemers me op het hart drukken dat ik vooral niet op hun logo moet letten, want ‘volgend jaar wordt dat vernieuwd’. Bij Simba verlagen we de drempel om je visitekaartje of logo aan te pakken. We trekken je visuele brand identiteit door in al je designs.”
Welpen en koningen
“Gebruikers kunnen bij Simba Services kiezen uit verschillende formules. Het grootste verschil, naast een aantal extra’s zoals illustraties en bewegende beelden, zit in de snelheid van oplevering. Met de Welp-formule (een knipoog naar Simba de leeuw) krijgen ze binnen 72 uur een eerste versie van hun grafisch design, bij de King-formule zit die ten laatste na 48 uur al in hun mailbox. “Op ons platform kunnen ze snel en eenvoudig nieuwe designvragen doorgeven”, legt Ruben Baestaens uit. “Onze klanten werken altijd met hun persoonlijke designer samen.”
“We werken zo veel mogelijk met een vaste designer. Die kent het bedrijf en is vertrouwd met het merk en de huisstijl. Die vertrouwensrelatie is belangrijk in ons concept. Transparantie is belangrijk. 98 procent van de opdrachten krijgen we binnen de vaste tijdspanne van 48 uur of 72 uur rond. Als dat een keer niet lukt omdat de opdracht te omvangrijk is, dan zullen we dat ook op voorhand in alle openheid aangeven.”
Onbeperkt design is geen rem op de kwaliteit. Integendeel. Het zorgt voor consistentie en houdt grafisch design up-to-date
De klanten van Simba Services komen uit verschillende sectoren, zegt Ruben. “We werken bijvoorbeeld vaak voor immokantoren. Die hebben snel en flexibel grafisch design nodig. Vaak hebben ze net niet genoeg grafisch werk om een designer in dienst te nemen, maar ze hebben ook geen tijd om op offertes van freelancers of agencies te wachten wanneer er een pand op de markt komt. Een andere belangrijke groep zijn de marketing agencies die ons inschakelen voor hun grafisch design. Vaak ‘whitelabellen’ ze ons werk en verkopen ze het aan hun klanten als hun eigen design. Geen probleem voor ons, ik beschouw het vooral als een compliment voor ons designwerk.”
“We blijven ook zeker en vast niet bij de pakken zitten. In september lanceren we ons gloednieuwe platform. Hierdoor kan je wel stellen dat we onze kinderschoentjes stilletjesaan ontgroeid zijn.” zegt Ruben. Met hun eigen platform, hebben ze bij Simba alles in huis om het gebruiksgemak van de klanten te optimaliseren. Het platform biedt je de mogelijkheid om je eigen account aan te vullen met brand guides en andere waardevolle documenten voor de designers, zodat het aanvragen van ontwerpen vlekkeloos verloopt. “Zit je met een vraag over je ontwerp? Dan chat je heel eenvoudig via ons platform met je persoonlijke designer. We creëren als het ware ons eigen mini ecosysteem voor al je grafisch design. Van aanvraag, tot oplevering en het geven van feedback. Alles is gecentraliseerd op één plaats. Kortom, Design as it should be!” Besluit Ruben.