Waarom zou je een beroep doen op buitenlandse experts voor een digitaal project in België? Voor Wim Geeroms, zelf een businessgerichte technologieconsultant, bleek het alvast de ideale keuze. In België is het soms zeer moeilijk om een klantgerichte IT-partner te vinden die er in slaagt om een product binnen een specifiek business context en voor een bepaalde doelgroep mee vorm te geven. Geeroms vertelt dan ook graag over zijn ervaring met het Oekraïense IT-bedrijf Artkai, dat hem gedurende het hele traject begeleidde: van marktonderzoek tot lancering.

Ondersteuning van a tot z

“Als onafhankelijk expert op het kruispunt van business en technologie, help ik organisaties om hun digitale ambities te realiseren”, vertelt Wim Geeroms. “Daarbij werk ik nauw samen met het bestaande team. Een recent project was Qvans, een nieuwe e-commerce site voor de verkoop van bestelwagens aan professionele klanten. De investeerders schakelden mij in van bij de start van het project. Omdat er ook bij mijn klant te weinig technologische expertise in huis was, ging ik op zoek naar een externe partner. Dat werd Artkai: zij leverden ondersteuning voor het project van tot z.”

Wim Geeroms begeleidt zelf Belgische bedrijven die willen digitaliseren. Dat kan gaan over gloednieuwe online projecten maar het zijn evengoed bestaande bedrijven die een digitaal luik aan hun activiteiten toevoegen. Daarbij komt heel wat kijken zodat het voor Wim Geeroms niet altijd mogelijk is om alles op zijn eentje te doen.

Digital Accelerator Wim Geeroms

Samenwerken op afstand

Het lijkt misschien niet evident om een buitenlands bedrijf in te huren op afstand, maar dat was in dit geval helemaal geen probleem. Bij zijn zoektocht naar een externe IT-partner checkte Wim Geeroms eerst de ervaringen van andere bedrijven. Zo ontdekte hij de aanbeveling van Artkai door een Zweedse onderneming die eerder met hen samenwerkte. Artkai bleek al ruim 6 jaar actief in de markt en werkt voor klanten in 40 verschillende landen.

De Belgische markt is voor ons belangrijk en we verwachten hier ook nog te groeien

“We hebben intussen al drie grote projecten in België afgerond”, zegt Kos Chekanov, CEO van Artkai. “De Belgische markt is voor ons belangrijk en we verwachten hier ook nog te groeien. Vandaar dat we nu ook de intentie hebben om een lokale vertegenwoordiger in te schakelen. Zo kunnen we Belgische bedrijven nog persoonlijker begeleiden.”

Lokaal marktonderzoek en productstrategie

Typerend voor de aanpak van Artkai is inderdaad een zeer grote betrokkenheid. Kos Chekanov: “We gaan veel breder dan het pure programmeerwerk: we hebben oog voor de business noden en de toepassing daarvan in de praktijk, inclusief productstrategie en marktonderzoek. Daardoor is het resultaat ook veel krachtiger en klaar om effectief in te zetten. Op basis van onze ervaring schreven we een whitepaper over klantgerichte digitalisering.”

“Bedrijven met goede ideeën hebben aan Artkai in feite een goede sparring partner om nieuwe concepten of opportuniteiten af te toetsen”, bevestigt Wim Geeroms. “Artkai heeft daarvoor niet alleen de nodige expertise in huis maar ook uitgebreide ervaring met methodologieën en tools.”

Kos Chekanov, CEO van Artkai

“De eerste contacten die ik zelf met Artkai had, verliepen meteen heel goed”, verklaart Geeroms. “Het bleef ook niet bij online gesprekken: ik ben ook, samen met mijn eigen klant, naar Oekraïne gevlogen om hen te ontmoeten. Zo was het al snel duidelijk voor mij dat er geen enkele reden was om niet met hen samen te werken. Ze hebben een zeer uitgebreide en diepgaande expertise. Dankzij alle tools waarover we tegenwoordig beschikken om online te samen te werken, betekende de afstand ook geen enkel probleem.”

Dezelfde tijdzone en cultuur

Koudwatervrees over nearshoring is volgens Wim Geeroms dan ook absoluut niet nodig. Wat is uiteindelijk nog het verschil met de manier waarop we in coronatijden ook tussen Belgische ondernemingen samenwerken? De samenwerking verloopt even efficiënt via online communicatietools. En als er geen coronabeperkingen zijn, vlieg je op amper 2,5 uur naar Oekraïne. Van grote cultuurverschillen is geen sprake, en de communicatie in het Engels verloopt probleemloos.

Het is de combinatie van kwaliteit en prijs die voor mij de doorslag gaf

Deze samenwerking was dus een goede oplossing voor Wim, die intussen ook al andere projecten met Artkai heeft afgerond. In België zijn de IT-experts nu eenmaal schaars en dus moeilijk te vinden, terwijl Oekraïne meer dan 200.000 IT-professionals telt. Bovendien zijn ze ook betaalbaar. Toch is de prijs volgens Wim Geeroms zeker niet het belangrijkste criterium: “Het is de combinatie van kwaliteit en prijs die voor mij de doorslag gaf”, zegt hij. “En daarin blinkt Artkai duidelijk uit.”

De klant staat centraal

Artkai kiest er - in normale omstandigheden - in ieder geval voor om zijn klanten ook ‘in het echt’ te ontmoeten voor de opstart van een project. Het is een engagement waar ze bij Artkai heel bewust voor kiezen. “We bijten ons graag vast in uitdagende projecten voor middelgrote ondernemingen. We denken ook altijd ‘out of te box’ om de beste oplossing voor onze klanten te ontwikkelen”, zegt Kos Chekanov.

Samen zoeken naar een businessgerichte oplossing

Wim Geeroms ondervond dat Artkai zijn uitstekende reputatie als problem solver waarmaakte. “Ze vertrekken heel uitdrukkelijk vanuit de noden van de klant”, legt hij uit. “Die klantgerichtheid is geen holle slogan; ze doen echt veel meer dan het afleveren van een IT-product.”

Een technologische maatoplossing is bij Artkai het eindresultaat van een complete projectbegeleiding. Van bij de start zijn hun specialisten bij het project betrokken en verdiepen ze zich in het bedrijf. Dat begint met verkennende gesprekken en workshops over persona’s en de user journey. Zo ontstaat een prototype dat in het geval van Qvans werd uitgetest door Belgische gebruikers. Artkai creëerde ook de branding en een stijlgids.

Structureel partnership

Ook al startte het e-commerceproject van nul, het hele proces van concept, uitwerking, design en ontwikkeling tot aan de lancering, nam in totaal niet meer dan 4,5 maanden in beslag. Achteraf zal Artkai nog instaan voor de verdere uitbouw van het platform.

“Onze klanten kunnen zelf kiezen in welke mate ze na de lancering nog ondersteuning willen van ons”, aldus Kos Chekanov. “We kunnen bijvoorbeeld ook een gebruiksvriendelijk CMS voorzien zodat ze hun e-commerce site zelf kunnen onderhouden. Maar ze kunnen natuurlijk ook nog altijd bij ons terecht. Ons uitgangspunt is een structureel partnership op lange termijn.”

Vertrouwensrelatie

Voor mij was de samenwerking meer dan geslaagd. Nu Artkai een lokale vertegenwoordiger in België wil inschakelen, is de stap nog makkelijker te zetten

De belangrijkste voorwaarde voor succesvolle nearshoring, is volgens Wim Geeroms toch het vertrouwen in een IT-partner die niet naast de deur zit. “Vertrouwen moet je opbouwen”, vindt hij. “Ik heb eerst de referenties van Artkai bekeken, die al heel overtuigend waren. Op de B2B review site Clutch staan ze bij de 1% beste IT service leveranciers wereldwijd, en in de top-60 van Oekraïne. Daarna trokken onze persoonlijke ontmoetingen mij helemaal over de streep. Voor mij was de samenwerking meer dan geslaagd. Nu Artkai een lokale vertegenwoordiger in België wil inschakelen, is de stap nog makkelijker te zetten.”


Wil je meer weten over klantgerichte digitalisering? Download hier gratis de whitepaper.