De eerste lockdown was voor niemand een lachertje, maar er waren mensen die er gebruik van maakten om (eindelijk) werk te maken van ideeën en projecten die al enige tijd aan het sluimeren waren. Zo ook Valentijn Destoop, die zijn vijftien jaar ervaring als ondernemer en strategisch expert in een cursus voor starters besloot te gieten. Een jaar later – en met behulp van een klein team – was Nieuw Ondernemerschap een feit. “In die cursus wil ik starters via shortcuts besparen van de ‘had ik dit maar eerder geweten’-verzuchting.”
Vandaag is Valentijn Destoop de man achter Quidante, dat bedrijven ondersteunt bij hun digitale transformatie en organisatorische groei. Maar hij heeft ook zijn sporen verdiend in de academische wereld, de publieke sector en de context van corporates. Zo was hij in 2009 medeoprichter van Little Miss Robot, een van de eerste Belgische digital product designstudio’s, en stond hij aan de basis van de innovatie- en venturestudio Wonderland en de co-creatiehub HangarK.
In 2016 kreeg hij een nominatie als Oost-Vlaamse Jonge Ondernemer van het Jaar. Om maar te zeggen dat Valentijn Destoop meer dan zijn strepen verdiend heeft en dus groot gelijk had om die ervaring en expertise in een cursus voor nieuwe ondernemers te gieten. Met daarin – netjes verdeeld over zeven modules – alle do's-and-don'ts en inzichten die hij de laatste jaren opdeed, zodat deelnemers een 360°-blik op ondernemen in de wereld van vandaag wordt gegund. Bovendien krijgen die deelnemers de tools, bronnen en templates mee om snel te schakelen als die wereld anders uitdraait dan wat er in het businessplan werd voorzien. Wie alle modules doorloopt, krijgt een certificaat en maakt deel uit van de alumni community.
“Ik vind het belangrijk die expertise in zaken door te geven. Zeker in Europa heeft men doorgaans niet zoveel geduld met start-ups die tijd nodig hebben om hun weg te vinden. We zijn hier heel kritisch op dat gebied: ofwel heb je succes, ofwel heb je niets en ben je niet interessant.”
Geen ondernemende familie
“Ik ben al zelfstandige sinds m’n achttiende”, gaat Valentijn Destoop terug naar het begin, “en heb mijn vennootschap from scratch opgebouwd. Ik besloot er destijds gewoon aan te beginnen en te bouwen aan mijn business en mijn team, omdat ik dingen wilde doen en impact maken. Sinds vier jaar ben ik echter voltijds als onafhankelijke consultant voor ondernemers aan de slag, nadat ik mijn meest recente onderneming aan de Cronos groep had verkocht – die mij trouwens heel goed ondersteund heeft toen ik onder hun vleugels mijn eerste stappen als zaakvoerder zette.
In Europa heeft men doorgaans niet zoveel geduld met start-ups die tijd nodig hebben om hun weg te vinden. Ofwel heb je succes, ofwel heb je niets en ben je niet interessant
“Dat consulting verging mij goed – zeker omdat ik het dagdagelijkse operationele werk van een bedrijf runnen niet meer voor mijn rekening moest nemen – maar toen kwam die eerste lockdown en vielen alle spontane gesprekken weg: opeens waren er geen lunches of netwerkmomenten met jonge ondernemers meer, waar anders dé vragen werden gesteld en dé bezorgdheden werden geuit. Bijgevolg besloot ik van die lockdown gebruik te maken om mijn inzichten in een cursus te gieten. De topics die tijdens mijn gesprekken met starters, ondernemers en bedrijfsleiders altijd terugkomen, te behandelen, te onderbouwen, structuren en aan te vullen met ervaren experten. Op die manier kunnen we alle aspecten van ondernemerschap behandelen, met nieuwe ondernemers als specifieke doelgroep.
“Ik speelde al langer met dat idee, vooral omdat ik zelf niet uit een ondernemende familie kwam en dus mijn weg heb moeten zoeken. Mijn voornaamste betrachting is om de deelnemers, ongeacht de leeftijd, via shortcuts te besparen van de ‘had ik dit maar eerder geweten’-verzuchting. Want omdat ik alles zelf heb moeten ontdekken, heb ik die verzuchting meermaals gehad (lacht). Wat niet wegneemt dat er altijd wel tegenslagen zullen komen.
Daarom zeg ik altijd dat je zo vroeg mogelijk met ondernemen moet beginnen: er zijn gewoon te veel fases. Eerste niet betalende klant, eerste werknemer, eerste ontslag, eerste partners en investeerders, eerste subsidies,... Al die momenten zijn leerscholen, en die verwerk je beter als je jong bent. Je faalt dus beter zo snel mogelijk, zodat je ook snel kan beginnen groeien. Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat falen op zich een doel moet zijn (lacht).”
Een volledig nieuwe ondernemerscontext
Doorheen de zeven modules komen alle aspecten van ondernemen aan bod: hoe krijg je een idee en hoe maak je van dat idee een organisatie met mensen, producten en/of diensten? Hoe zitten onze innovatie-ecosystemen precies in elkaar en hoe kan je er toegang tot krijgen? Hoe bouw je concreet een start-up op? Enzovoort. “Iedereen, van student tot ondernemer en van jong tot oud, kan de cursus volgen en op die manier zaken oppikken om iets duurzaams uit te bouwen.
De cursussen die vandaag op de markt zijn gaan over klassieke bedrijfsvoering, of over praktische zaken als de aanvraag van een BTW-nummer en gaan niet dieper in op dé vraag: ondernemen, wat is dat eigenlijk? Of anders zit er een verborgen agenda achter en zijn het cursussen van investeerders die eigenlijk op zoek zijn naar de volgende tech scale-up. Voor alle duidelijkheid: daar is niets mis mee, maar ik voelde dat er nood was een laagdrempelige cursus voor starters. Dit is ook één van de weinig volledig online, self-paced en gericht op de Vlaamse en Nederlandse markt cursus, met als doel: de beste oriëntatiecursus rond ondernemerschap.
Mijn voornaamste betrachting is om de deelnemers via shortcuts te besparen van de ‘had ik dit maar eerder geweten’-verzuchting
“De ‘nieuw’ in ‘Nieuw Ondernemerschap verwijst enerzijds naar die starters, anderzijds naar de huidige, volledig nieuwe ondernemerscontext: er zijn vandaag veel meer start-ups, er is veel meer risicokapitaal, veel meer media-aandacht, veel betere toegang tot incubators en netwerkorganisaties, en er zijn veel ondersteuningsmaatregelen zoals de tax shelter en Winwinlening. Ook in dat landschap moet de starter zijn weg kunnen vinden.”
Maar als de context sterk veranderd is en elk ondernemerstraject (deels) onvoorspelbaar en grillig is, kan je dan echt leren ondernemen? Bestaan er met andere woorden universele handvatten? “Ik geloof van wel”, aldus Valentijn Destoop. “Ik denk zelfs dat bij iedereen een bepaalde vorm van ondernemerschap is aangeboren, dat je verder kan ontwikkelen. Net zoals dat met muziek spelen of andere skillsets het geval is. Je moet weliswaar altijd rekening houden met de achtergrond – niet iedereen heeft ondernemende ouders – en met het karakter van de persoon in kwestie: de ene zal aarden in een product-, een andere in een servicebedrijf en nog een andere als zelfstandig ondernemer. Maar je ziet bijvoorbeeld bij seriële ondernemers dat die op den duur heel goed weten hoe ze met minimale effort maximale impact kunnen creëren. Er bestaan dus wel degelijk van die handvatten. Ik hoop dat ik ze met deze cursus duidelijk kan maken.”