Je kent ongetwijfeld de Bermudadriehoek en misschien zelfs de anale driehoek (tussen Reet, Aartselaar en Kontich), maar had je al van de bewegingsdriehoek gehoord? Die brengt Moving Lives tot stand door – via een innovatief digitaal fundraising-platform – organisaties, laagdrempelige gezonde uitdagingen en ngo’s met elkaar te verbinden.
Moving Lives is het geesteskind van Maxime Vanacker, naast (co-)founder ook CEO. De motivatie om met de organisatie te beginnen was heel basic “Ik was op zoek naar een manier om mensen tot meer beweging aan te zetten. En dé manier om dat te bewerkstelligen was voor mij positieve sociale druk, meer bepaald door aan dat bewegen maatschappelijke impact te koppelen. Anders gezegd: ik wilde bewegen linken aan een goed doel, zodat mensen de uitdaging tot een goed einde zouden willen brengen, al dan niet geprikkeld door hun collega’s. Kortom, zodat ze uit eigen beweging zouden gaan bewegen (lacht).”
Gevoetbald tegen Romelu Lukaku
De twee andere co-founders passen naadloos in het plaatje van een digitaal platform als Moving Lives: de ene volgde de opleiding LO en heeft een eigen kinesistenpraktijk, de andere is IT’er. “Ikzelf volgde Economische Wetenschappen”, vertelt Maxime Vanacker, “en vorm dus eerder de commerciële factor binnen Moving Lives. Ik heb weliswaar geen sportieve opleiding genoten, maar ik sport heel graag en vaak én heb in mijn jeugd nog tegen generatiegenoten Romelu Lukaku en Yannick Carrasco gevoetbald. Ik droomde er destijds namelijk van om profvoetballer te worden – hoewel het ondernemen mij ook prikkelde – en heb op mijn 13e en 14e bij Sint-Truiden tegen nogal wat kleppers gespeeld. Maar de ondernemersdroom heeft het dus uiteindelijk gehaald (lacht).”
Toch blijft de Rode Duivels-connectie levendig, want niemand minder dan Dries Mertens deed onlangs via Moving Lives een oproep om een schooltje in Guatemala te ondersteunen. “Dat was in naam van het Heilig Hard-instituut in Heverlee, waar Dries’ vader leerkracht is geweest. Ik heb dat dus voor alle duidelijkheid dus niet zelf bewerkstelligd, maar het was uiteraard wel mooi meegenomen voor ons jonge platform.”
Gezondheid, teamspirit en bedrijfsimago
Het idee van Maxime om mensen aan het bewegen te krijgen, kreeg concreet vorm in een digitaal peer-to-peer fundraisingplatform, waar bedrijven sportieve uitdagingen kunnen aangaan en meteen ook sponsoring voor een goed doel naar eigen keuze aanvragen bij vrienden, familie, collega’s … Het platform wordt zowel aan die bedrijven als aan de goede doelen aangeboden, waarbij een echte win-win wordt gecreëerd: ngo’s krijgen financiële steun, medewerkers werken op een aangename manier aan hun gezondheid én teamspirit en het bedrijfsimago krijgt een boost in termen van corporate social responsibility, employee wellbeing en employer branding. Dat bedrijven vandaag – om de bekende reden – meer dan ooit openstaan voor virtuele en digitale tools, is daarbij mooi meegenomen. Met als bijkomende motivator dat het vele thuiswerk als gevolg van COVID-19 ons heeft getoond hoe belangrijk beweging is.
“Alle bedrijfsmedewerkers kunnen uitdagingen aangaan, zelfs al zijn ze niet zo sportief ingesteld: we hebben het aanbod namelijk zo laagdrempelig mogelijk gemaakt. Zo kan het fietstochtje naar de bakker al worden meegeteld in de challenge om met de collega’s in een bepaalde tijdspanne de afstand van de aarde tot de maan en terug af te leggen. Daarnaast hebben we campagnes in minuten en hoogtemeters. Dan kan je mee de top van de Mount Everest al helpen bereiken door dagelijks een toertje rond de kerktoren te doen (lacht). Wist je trouwens dat je met een team van 30 op een week tijd die Mount Everest-uitdaging kan afronden?
Omdat alle activiteiten via Strava automatisch worden gesynchroniseerd, kunnen deelnemers op basis daarvan hun donaties innen
“Zolang je op de een of andere manier je steentje maar bijdraagt, én zolang dat steentje maar traceerbaar is via Strava, waar ons platform aan gekoppeld is”, gaat Maxime Vanacker verder. “Maar elke minuut beweging en elke afgelegde kilometer draagt dus wel degelijk bij. Omdat alle activiteiten via Strava automatisch worden gesynchroniseerd, kunnen deelnemers op basis daarvan hun donaties innen. Leuk neveneffect: als een sportieve uitdaging succesvol wordt afgerond, doet het bedrijf in kwestie er financieel vaak nog een schepje bovenop.”
Parket leggen in Braziliaanse scholen
Maxime kan dat zelfs staven met een concreet voorbeeld: zo wilde het bedrijf Unilin-Quickstep de connectie tussen de medewerkers een boost geven door hen samen aan een goed doel te laten werken. “We hebben toen een campagne opgezet die zowat 1000 werknemers in de twintig verschillende landen waar Unilin-Quickstep actief is met elkaar verbonden. Ze hebben die campagne succesvol afgerond, goed voor een bedrag van 68.000 euro voor een familieproject van SOS Kinderdorpen in Brazilië.
“Het gaat dus om veel meer dan louter beweging: we willen in de eerste plaats verbinding creëren, die dan de tool vormt om mensen gezonder te krijgen. Niet alleen verbinding tussen werknemers onderling, maar ook tussen bedrijven en goede doelen.”
Moving Lives wil daarin, als dat nodig is, de rol van matchmaker spelen. Zo twijfelde Unilin-Quickstep welk goed doel te kiezen, maar het bedrijf had wel enkele criteria: het moest over de toekomst van kinderen gaan, liefst met een onderwijscomponent en een internationaal karakter. “Toen zijn wij met SOS Kinderdorpen op de proppen gekomen. Tussen beiden hebben wij als bemiddelaar vervolgens ook een duurzame synergie doen ontstaan. Nogmaals: een mooie win-win. Maar dan wel eentje die alleen lukt als je erin slaagt je medewerkers mee in dat verhaal te krijgen door hen te laten bewegen. Dat is de hele essentie van Moving Lives.
We willen in de eerste plaats verbinding creëren, die dan de tool vormt om mensen gezonder te krijgen
“En ja, je kan als bedrijf inderdaad rechtstreeks een goed doel steunen, maar via het Moving Lives platform creëer je wel dubbel zoveel impact. Zeker omdat je ook rechtstreeks toewerkt naar de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de VN.”
Ongelooflijke momenten
Maxime Vanacker wil wel duidelijk maken dat Moving Lives louter facilitator is. Zo boden ze het platform aan vzw Bindkracht aan, specifiek voor het initiatief ‘de 24 Uur van Bindkracht’. Die vzw slaagde erin in een etmaal tijd 66.400 euro te verzamelen. “Dat was een initiatief van VRT-journalisten Bart Schols en Rob Heirbout”, licht Maxime Vanacker toe. “Wij zijn dan gewoon het platform in between en zorgen ervoor dat alles vlot kan verlopen en iedereen met elkaar geconnecteerd raakt. Mensen konden zich daar inschrijven en laten sponsoren. Via ons kon je Bindkracht steunen, maar het gaat niet over ons: het bedrijf en het goede doel zijn belangrijk, niet wij.”
De ondernemersdrive van de co-founder is grotendeels terug te brengen op zijn economische opleiding, maar wat we ons nog afvragen is waar die drang vandaan komt om maatschappelijke impact te genereren. “Dat voelt gewoon beter dan puur omzet draaien”, aldus Maxime Vanacker. “Het zakelijke is uiteraard belangrijk, maar ik wil iets doen dat écht zin en voldoening geeft. Kijk, we hebben onlangs een contract afgesloten met MOEV, de organisatie achter de Vlaamse loopweken voor scholen. Die willen dit jaar 800 scholen en 30.000 leerlingen bereiken. Zelfs als al die leerlingen maar één euro schenken, zamelen we al een fantastisch bedrag in. Wel, ik mocht dat nieuws gaan vertellen aan Habbekrats, het goede doel dat MOEV heeft geselecteerd: voor zo’n ongelooflijk momenten doe je het.”