De perfecte match vinden via een platform? GiGHOUSE doet het. Voor alle duidelijkheid: het gaat hier niet om hopeloze romantici koppelen aan hun prins(es) op het witte paard, wel freelancers aan opdrachtgevers. En dat op basis van de juiste mix van technologisch vernuft en menselijke touch. “Een ervaren freelancer vinden die ook nog eens past bij de bedrijfscultuur is niet makkelijk. Maar met GiGHOUSE (initiatief van House of HR) wordt het dat wel”, klinkt het bij managers Melanie Deblanc en Caroline Rollé.

Almaar meer bedrijven rekenen op freelancers om een bepaald type expertise in huis te halen of een team draaiende te houden. “Vroeger stonden weinig zaakvoerders te springen om een freelancer aan te nemen”, weet Rollé. “Want 'ze zijn niet verbonden met ons bedrijf’ of ‘ze zouden wel eens kunnen gaan lopen met bedrijfsgeheimen’. Dat slaat nergens op. Freelancers zijn even betrouwbaar als vaste medewerkers. Dat zien bedrijven nu meer en meer in. De coronacrisis heeft die mindset over freelancers ongetwijfeld nog een extra duwtje in de juiste richting gegeven, want de nood aan tijdelijke of flexibele experten is hoger dan ooit.”

Betrouwbare tool

Maar de juiste freelancer vinden, is niet makkelijk, geeft Deblanc toe. “Uit een marktonderzoek dat we deden, bleek dat bedrijven moeite hebben om een goeie match te vinden. Iemand vinden die de juiste skills en mentaliteit heeft en waar je transparant en op tijdelijke basis mee kan samenwerken, is voor veel zaakvoerders zoeken naar een speld in een hooiberg. Ze willen kwaliteit, maar vinden die vaak niet.”

GiGHOUSE vindt ze wél, en snel. Hoe? Dankzij theMatchBox, de software die achter het GiGHOUSE-platform schuilt. “Op basis van parameters waar we bepaalde gewichten aan toekennen, stelt die software een lijst samen van de meest interessante freelancers voor een bepaalde klant”, legt Rollé uit. “De software gebruikt de feitelijke informatie die freelancers en opdrachtgevers zelf opgeven in hun account.”

Iemand vinden die de juiste skills en mentaliteit heeft en waar je transparant en op tijdelijke basis mee kan samenwerken, is voor veel zaakvoerders zoeken naar een speld in een hooiberg

Het systeem zal dus geen IT-freelancer selecteren voor een bedrijf dat op zoek is naar een HR-expert, of iemand die niet beschikbaar is voor lange opdrachten terwijl de opdrachtgever daar net naar op zoek is. “Het is een erg betrouwbare tool. Als we die eerste triage door het systeem bekijken, dan zijn dat al stuk voor stuk topkandidaten. Maar er is natuurlijk meer nodig dan de juiste skills of een perfect cv. Niet elke freelancer uit die lijst zal een goeie match zijn voor het bedrijf, want persoonlijkheden doen er ook toe. Dat is waar onze menselijke touch een belangrijke rol speelt”, klinkt het bij de managers.

‘Boenk erop’

Wanneer een opdrachtgever zich gratis registreert via de website of een freelancer zich aanmeldt via de mobiele app (gratis te downloaden in Google Play store of App store), belt een medewerker van het matchingplatform die binnen de 48 uur op. “We selecteren enkel kwalitatieve profielen of opdrachten. Bij bedrijven gaan we dan weer na of het wel een geloofwaardige opdracht is, of de organisatie correct is, of de bedrijfscultuur en verloning goed zitten”, zegt Deblanc. “Zowel Caroline als ik hebben meer dan tien jaar ervaring in HR, we voelen intussen dus snel aan hoe de vork aan de steel zit.”

Hetzelfde gesprek voeren ze met freelancers. “Het is belangrijk dat we weten welk vlees we in de kuip hebben”, vult Rollé aan. “Is het iemand die graag in een snelle, levendige omgeving werkt, of eerder een introvert persoon die een rustige werksfeer prefereert? Kan de freelancer snel werken en korte deadlines halen of niet? Als je met die dynamieken rekening houdt, dan kan je pas echt goed matchen en wint iedereen. We vragen ook altijd drie referenties op bij freelancers, en leggen ook daar ons oor te luisteren om nog zekerder te zijn van die persoon.”

Op basis van de gesprekken met opdrachtgever en freelancers weten ze bij GiGHOUSE welke profielen uit de selectie van de tool het beste passen bij de klant. “Wij schuiven dan één of enkele profielen naar voren waarvan we overtuigd zijn dat het sowieso een goeie match zal zijn. En dat zit er eigenlijk altijd boenk op”, lacht Rollé. “Daar zijn we best trots op.”

Een thuis voor experten

De opdrachtgever krijgt dus snel de juiste freelancer voorgeschoteld. Maar GiGHOUSE is er niet enkel voor bedrijven. De organisatie staat evengoed aan de kant van de freelancers. “We willen freelancers uiteraard niet bedrogen doen uitkomen. Wij krijgen een stukje van de taart, maar dat wil niet zeggen dat er amper nog iets overblijft voor hen. Zowel naar bedrijven als freelancers toe zijn we heel transparant over prijszetting, manier van werken en service”, zeggen Rollé en Deblanc.

GiGHOUSE is een community, iets wat veel freelancers niet hebben maar wel missen. Ze kunnen altijd bij ons terecht

GiGHOUSE is voor freelancers meer dan enkel een platform voor opdrachten, vullen de vrouwen nog aan. “Het is een community, iets wat veel freelancers niet hebben maar wel missen. Ze kunnen altijd bij ons terecht. Tijdens de coronacrisis hebben we hen ook heel hard kunnen steunen en zijn we actief op zoek gegaan naar opdrachten voor hen”, vertelt Rollé. “Via het platform nemen we ook de facturatie op ons, waardoor ze zich enkel moeten focussen op het werk. Toch een luxe hé, geen administratie meer moeten doen?”, grinnikt Deblanc.

Met GiGHOUSE willen Deblanc en Rollé vooral een thuis creëren voor experten. “Of ze nu in HR en marketing zitten, IT, digital en design, of finance en administratie: freelancers hebben recht op een plek waar ze op een eerlijke manier behandeld worden en op een transparante manier goeie opdrachten kunnen krijgen. Wij geven hen dat. Aan de andere kant kunnen bedrijven erop rekenen dat ze enkel een goeie match krijgen. Ze hoeven geen tijd meer te verliezen aan de zoektocht, wij doen dat wel voor hen.”


Op zoek naar een freelancer die écht bij je past? Meld je aan op het platform van GiGHOUSE en laat je matchen aan het juiste talent.