Sales is levensbelangrijk voor een jonge onderneming, maar ervaren en vooral betaalbare salesmensen zijn dun gezaaid. IT-bedrijf ARYX vond een flexibele werkoplossing bij outsourcing agency Vexigo: een extern salesprofiel, dat zich helemaal onderdompelt in het DNA van de onderneming waar ze op klanten jaagt. Vexigo is gespecialiseerd in outsourcing van sales, marketing en administratie en plaatst zijn medewerkers bij bedrijven die daar nood aan hebben. Doel: ondernemers ontzorgen, zodat zij zich kunnen focussen op hun core business en de groei van hun bedrijf. Oprichter Tim Sterckx van ARYX en sales manager Tim Koninckx van Vexigo zijn er zeker van dat meer en meer bedrijven naar dit soort flexibele werkoplossingen zullen grijpen. “Het maakt klanten niet uit waar iemand op de payroll staat. Passie en expertise zijn belangrijker dan een contract of een statuut.”
ARYX is een nieuwe speler op de markt op vlak van IT-services, IT-infrastructuur en cybersecurity. “Mijn co-founder David Franck en ik komen van bij grote serviceproviders in de telecomwereld en de IT-wereld”, legt Tim Sterckx uit. “We zagen de klantenontevredenheid daar groeien. We besloten om onze frustraties op een positieve manier te gebruiken en dan maar zélf een onderneming uit de grond te stampen die klanten terug tevreden maakt. Omdat IT-infrastructuur een zware kost is en ook cybersecurity steeds grotere investeringen van bedrijven vraagt, werken we volgens een as-a-service-formule. We laten onze klanten de kosten spreiden in leasingformules.”
Dat model sloeg aan, en ARYX moest op zoek naar een business developer, gaat Sterckx verder. “In een start-up ligt er in het begin heel wat saleswerk op de plank. Je moet klanten binnenhalen. Vervolgens moet je die eerste klanten ook aan boord houden, terwijl je op nieuwe klanten blijft jagen om je klantenbestand verder uit te breiden. We doen als oprichters nog altijd zelf veel sales, maar er komen meer en meer verantwoordelijkheden bij. Denk maar aan HR, waar je in het begin bij gebrek aan medewerkers nog geen werk aan hebt. We moesten op zoek naar versterking, naar een salesprofiel met dezelfde passie en dezelfde gedrevenheid die wij hebben. Maar zeker in de IT-sector kosten senior profielen heel veel geld.”
DNA en cultuur overnemen
ARYX kwam uit bij Vexigo, dat flexibele ondersteuning levert aan bedrijven. Naast marketeers en virtual assistants heeft het bedrijf ook ervaren salesmensen in huis, legt Koninckx uit. “Salesmensen zijn duur. Zeker personen met ervaring. Als jong bedrijf heb je niet de tijd om junior profielen op te leiden en rustig te laten groeien. Je wil leads zo snel mogelijk omtoveren tot klanten. Met ons model moeten bedrijven die straffe, ervaren salesmensen niet zélf in dienst nemen. Dat doen wij. Ze krijgen bij ons een bedrijfswagen en laptop, een smartphone,… Alles waar getalenteerde en ervaren salesprofielen vandaag op kunnen rekenen. Onze klanten hebben die kosten niet. Ze betalen alleen, afhankelijk van het aantal uren dat ze ondersteuning nodig hebben, een vast maandelijks bedrag. Helder en transparant.”
Met ons model moeten bedrijven die straffe, ervaren salesmensen niet zélf in dienst nemen
Business developer Sarah mag dan niet op de payroll staan bij ARYX, dat maakt voor Sterckx geen verschil. “Sarah maakt echt deel uit van ons team. Ze werkt niet voltijds voor ons, ze heeft ook nog een andere opdracht bij een ander bedrijf, maar ze is altijd bereikbaar en ze legt een enorme flexibiliteit aan de dag. Sarah is hier vaak op kantoor, ze ademt onze waarden en onze cultuur. Ze kent onze onderneming, ze kent ons DNA. Op haar contract staat Vexigo als werkgever vermeld, maar bij ons draagt ze een ARYX-petje.”
“Ook inhoudelijk drukt Sarah haar stempel op ARYX. Het is niet zo dat ze hier een takenlijstje komt afvinken. Nee, ze geeft feedback, de samenwerking is echt tweerichtingsverkeer. Dat gaat van het aanpassen van ons salesscript tot tips om onze LinkedIn-pagina doeltreffender in te zetten. We geven Sarah ook veel verantwoordelijkheid. Het is niet van: ‘Knal onze agenda vol met afspraken met leads.’ Nee, ze mag ook op haar eentje deals closen. Het is haar passie, zij is de expert, waarom zouden we haar dan aan een leiband houden?”
De VS en de UK achterna
Sterckx is ervan overtuigd dat flexibele werkoplossingen de toekomst zijn. Zowel voor werkgevers als voor werkgevers. “Ik heb bij grote bedrijven gezien dat bore-outs een even groot probleem zijn als burn-outs. Veel mensen zijn uitgeblust en afgestompt omdat ze dag na dag, jaren aan een stuk, hetzelfde werk doen. Ze vervelen zich te pletter, de uitdaging is weg. Het model van Vexigo garandeert mensen voldoende afwisseling. Het houdt mensen wakker.”
“In de Verenigde Staten of in de UK is het de normaalste zaak van de wereld dat bedrijven hun sales deels outsourcen. Die weg gaan we hier onherroepelijk ook op. Het kan onze klanten niets schelen welk statuut Sarah heeft of wie nu officieel haar werkgever is. Het enige dat hen kan schelen, is dat ze haar werk goed doet en dat ze via haar een goede klantenrelatie met ARYX opbouwen. Ze is altijd bereikbaar, ze lost al hun vragen op. Passie is belangrijker dan een contract of een statuut.”
Ik heb bij grote bedrijven gezien dat bore-outs een even groot probleem zijn als burn-outs. Het model van Vexigo houdt mensen wakker
Koninckx deelt de visie van Sterckx. Hij denkt dat de IT-sector een pioniersrol kan vervullen in de evolutie richting flexibele werkoplossingen. “De IT-wereld is al lang vertrouwd met outsourcing, zeker voor het hele technische luik. Ook andere domeinen, zoals marketing en sales, specialiseren zich steeds verder. Je kan niet voor alles zelf een expert in dienst nemen. Wij bieden een antwoord op die groeiende nood aan specialisten, op een flexibele manier die de investering voor bedrijven haalbaar maakt.”