Upperscore-founder Tom Staelens
Organisaties helpen groeien. Meer leads genereren. Optimale digitale strategieën uitwerken. Dat is, in een notendop, de dienstverlening van Upperscore. Met als basis én motor daarvan content. Want content blijft tot nader orde meer dan ooit king. Onder meer clearXperts maakte dankbaar gebruik van die dienstverlening, die door de samenwerking van Upperscore met Hubspot vandaag zelfs nog een trapje hoger staat.
De ‘Up’ in Upperscore staat daar niet toevallig. De diensten van het bedrijf zijn namelijk in drie ‘Ups’ samen te vatten. Met ‘TuneUP’ willen ze de digitale kanalen van kmo’s (helpen) optimaliseren, met ‘MixUP’ KMO's meer business helpen genereren met digitale tools en met ‘MashUP’ een ambitieuze groeistrategie implementeren voor grotere organisaties. Om klanten nog meer ROI te garanderen ging Upperscore begin 2020 in zee met Hubspot, de Amerikaanse ontwikkelaar en marketeer van softwareproducten voor inbound marketing, verkoop en klantenservice. Vandaag mag Upperscore zich Hubspot certified partner noemen.
Elk stukje content dat gepubliceerd wordt is een extra kans om gezien te worden
“Onze focus ligt zowel op content als op automation, omdat het ene het andere versterkt”, aldus Upperscore-founder Tom Staelens. “Met als heel eenvoudige reden dat élk bedrijf hiervoor in aanmerking komt, omdat elk bedrijf nu eenmaal over content beschikt – zelfs al is die beperkt tot een blog, een landings- of productpagina. Je kan daar als organisatie hoe dan ook mee aan de slag om je zoekresultaten te verbeteren, want elk stukje content dat gepubliceerd wordt is een extra kans om gezien te worden. Hoe bewuster en doelbewuster je als bedrijf met je content omgaat, hoe sneller je de impact daarvan zal zien. Maar je moet wel bereid om er de nodige tijd, energie én discipline in te steken: er moet regelmaat in je content generation zitten, zodat je gericht kan bijsturen op basis van resultaten. Content marketing is een marathon, geen sprint.”
Groeien ondanks nijpende personeelstekorten
“De realiteit is echter dat heel veel bedrijven daar niet mee bezig zijn, omdat ze er de tijd niet voor hebben. Dat is waarom we niet alleen inzetten op content marketing, maar ook op automation: als je een deel van je marketing kan automatiseren, win je tijd. Bovendien is het de ideale manier om ook andere operations binnen je bedrijf op te schalen – sales bijvoorbeeld, door je pipeline en de opvolging van je leads te automatiseren. Door die combinatie van content marketing en automation helpen wij bedrijven niet alleen te groeien ondanks nijpende personeelstekorten, maar ook dat groeiproces te versnellen en efficiënter te maken. Ten slotte helpen wij bedrijven met hun advertising, bijvoorbeeld door het instroomproces van hun leads die via een advertentie aangetrokken worden te automatiseren. In dat opzicht staan we volledig achter de filosofie van inbound marketing, die we ook zelf toepassen, vanuit het principe van practice what you preach.”
Geen wagen, maar een oplossing voor een mobiliteitsprobleem
“Of bedrijven voldoende beseffen dat ze content hebben waarmee ze aan de slag kunnen? Niet altijd, nee. Ze zijn vaak zodanig bezig met de business dat ze daar geen oog voor hebben en er bijgevolg verkeerdelijk van uitgaan dat ze geen waardevolle content hebben. Dan is een externe partij als de onze interessant om hen daar op te wijzen. Testimonials van klanten bijvoorbeeld, of best practices om een probleem aan te pakken, of een reportage over een realisatie. Kortom, wij wijzen hen op content waaruit ze de inzichten kunnen puren die klanten zoeken.
Het moet wel doordacht gebeuren: content is meer dan ooit king, maar er is ook meer content dan ooit
“Bij elke klant vertrekken wij daarom van de vraag van hun klant, niet van hun eigen dienst of product. De klant wil namelijk geen glimmende auto met die en die opties en die kleur, hij wil een oplossing voor zijn mobiliteitsprobleem. En daar kan je met de juiste content heel gericht op inspelen. Het moet wel doordacht gebeuren: content is meer dan ooit king, maar er is ook meer content dan ooit – veel meer dan mensen kunnen consumeren. Er dan bovenuit springen is aartsmoeilijk, en je slaagt er alleen in als je kwaliteit brengt die de mensen meerwaarde biedt. Als je mensen kunt inspireren met je thought leadership.”
Vandaag is Upperscore Hubspot certified partner, wat ons bij de vraag brengt wat je moet doen of kunnen voorleggen om partner te worden. “Het begint met een screeningproces en een potige vragenlijst rond de marketinginspanningen die je al doet en waar je als organisatie naartoe wilt. Eenmaal dat achter de rug, begint het onboarding-proces, waarbij je samen met Hubspot je dienstverlening en processen grondig onder de loep neemt en optimaliseert. Zodat klanten extra meerwaarde uit hun onlinemarketing kunnen halen en jij als Hubspot-partner nog meer kan groeien binnen hun ecosysteem. Het gaat dus veel verder dan een overeenkomst ondertekenen en een Hubspot-account aanmaken (lacht).”
Step by step
Een van de klanten van Upperscore is clearXperts, dat meer dan honderd consultants uitstuurt voor tijdelijke projecten bij klanten binnen HR, finance en sales & marketing. Arne Vanvlasselaer is business unit manager binnen dat laatste segment. “Wij zijn een tijdje geleden overgestapt van Salesforce naar het gebruiksvriendelijker Hubspot”, vertelt hij daarover, “maar net in die periode kwamen wij zonder marketingmanager te zitten. Ik heb toen Tom gebeld, die ik kende via een gemeenschappelijke klant. Die heeft bij ons en dankzij Hubspot de inbound marketing en automation-processen geoptimaliseerd. Hij wees ons ook op de content die we konden inzetten binnen onze markt en niche, en heeft mee nagedacht over manieren waarop we die kennis idealiter konden delen binnen ons netwerk. Zodat we meer awareness konden genereren, waaruit dan weer nieuwe leads uit zouden voortkomen. En zodat onze salesmensen heel gericht actie konden ondernemen op basis van reacties op content, in plaats van zomaar te prospecteren.”
Content marketing komt er ook op neer al de kanalen en content met elkaar te linken
“De vaststelling was dat Hubspot toelaat om op een heel fijne manier te connecteren met ons netwerk. Bovendien konden sales en marketing zonder te veel complexiteit geïntegreerd worden. Salesforce is in dat opzicht iets complexer en meer geschikt voor echte corporate bedrijven. Ook qua mobile staat Hubspot heel sterk. Momenteel zijn we volop een content plan aan het uitwerken en de operationele zaken op punt aan het stellen, maar along the way ontdekken we ook nieuwe opportuniteiten. We leren bovendien waardevolle lessen. Bijvoorbeeld dat je voorzichtig moet zijn met automation, in die zin dat je er aandacht moet blijven voor hebben, zodat je weet wat er allemaal gaande is. Je mag het niet allemaal aan geautomatiseerde processen overlaten, zeker niet als je met verschillende doelgroepen in verschillende flows en kanalen zit. Er kan nog altijd een foutje gebeuren als je niet oplet. Automation komt voor ons neer op step by step en op non-stop meten.”
Meetbaar per doelgroep
“Los van de gebruiksvriendelijkheid vind ik de grootste troef van Hubspot en Upperscore de kennis rond het inzetten van content om tot betere resultaten te komen. Niet alleen weet Upperscore dus content te detecteren, ze maken ook de vertaalslag naar de juiste kanalen: onze eigen website, socials, nieuwsbrieven, blogs, podcasts, enzovoort – klanten en doelgroepen zitten nu eenmaal op verschillende kanalen. Content marketing komt er ook op neer al die kanalen en content met elkaar te linken. En dat is dankzij de marketing automation van Hubspot – die bovendien heel meetbaar is per doelgroep – perfect mogelijk. Onze ambitie met clearXperts is om meer sales te genereren met hetzelfde team: dankzij dit partnership wordt dat mogelijk.”