Stashed-oprichter Stephen De Rycke
‘Gezond eten voor drukke momenten’. Zo zet start-up Stashed zichzelf in de markt. Oprichter Stephen De Rycke, die ook mee aan de wieg stond van Holy Berry, wil drukbezette professionals een snel, gezond én lekker alternatief bieden voor de snackautomaat, de rijen in de supermarkt of de ongezonde afhaalmaaltijd. Een zakje openscheuren, er kokend water aan toevoegen en je hebt een maaltijd die smaakt alsof ze vers van het fornuis komt. “We geven een innovatieve draai aan een oude, bestaande techniek. Stashed is geen concurrent voor maaltijdboxen of afhaalmaaltijden, wel een realistische back-up voor mensen met weinig tijd die nu nog ontbreekt in de markt.”
Na een reis door Australië richtte Stephen De Rycke samen met zijn echtgenote Margaux Holy Berry op, hun onderneming in açaibessen. Voor Stashed haalde hij de inspiratie dichter bij huis. “Ik ben gepassioneerd door gezonde voeding, ik was er bij Holy Berry élke dag mee bezig. Maar ik merkte dat ik zelf amper nog de tijd nam om fatsoenlijk en gezond te lunchen. Hoe gaat dat? Je bent aan het werken, je zit helemaal in de goeie flow en je vergeet te eten. Ofwel ben je veel tijd kwijt in de supermarkt, ofwel grijp je snel naar iets ongezonds dat je in de buurt hebt liggen. Maar je bent hoe dan ook die flow kwijt.”
“Als tussenoplossing heb ik een tijdje van die maaltijdshakes gedronken. Die zijn wel voedzaam, maar het is natuurlijk geen volwaardige maaltijd. Na een paar weken was ik die shakes zo beu als koude pap. Letterlijk, want zo smaken ze ook. Ik ben dan naar een goed alternatief beginnen zoeken: een snelle en gemakkelijke maaltijd, die toch gezond en voedzaam is, en waar je geen frigo of geen diepvries voor nodig hebt. Iets dat je altijd bij de hand hebt als je snel en gezond wil eten tussen je drukke bezigheden door. Zo is Stashed ontstaan.”
Survivalmeals voor soldaten
De Rycke kwam uit bij het concept van vriesdrogen. “Ik kende het omdat je açaibessen ook kan vriesdrogen. Het bestaat al lang, het is een techniek die bijvoorbeeld wordt gebruikt voor astronauten of voor soldaten. Het komt erop neer dat je water uit verse ingrediënten gaat verwijderen. Dit doe je door ze bij vriestemperaturen te drogen. De nutriënten blijven behouden en je kan de voeding heel lang droog bewaren.”
“De techniek paste perfect bij de maaltijden die ik voor ogen had. Een zakje van het rek halen, kokend water toevoegen en je hebt een volwaardige maaltijd. Het enige probleem was dat smaak nooit een prioriteit was bij vriesdrogen. De survivalmeals die soldaten en avonturiers eten zijn zijn gemaakt om te overleven en zitten daarom boordevol calorieën. Maar ze zijn niet te vreten en bovendien niet aangepast aan de activiteiten van de gewone burger. Ik wilde precies het omgekeerde doen: gezonde en gebalanceerde maaltijden, die ook nog eens lekker zijn.”
Convenience, gezondheid en smaak verzoenen
De zoektocht naar een producent was misschien wel de grootste uitdaging voor Stashed, vertelt De Rycke. “We hadden heel wat stalen opgevraagd en dat viel serieus tegen. De maaltijden hadden vaak een artificiële smaak. Logisch, want de producenten van vriesgedroogde voeding hadden zich nooit moeten bekommeren om smaak. Hun klanten hadden nooit gevraagd om lekkere maaltijden. De focus lag enkel en alleen op het gemak: de kleine verpakking, de snelheid, de lange houdbaarheidsdatum.”
Wij wilden convenience en gezondheid met elkaar verzoenen, maar dat was een serieuze zoektocht
“Wij wilden convenience en gezondheid met elkaar verzoenen, maar dat was een serieuze zoektocht. De aha-erlebnis kwam bij een eenvoudige pasta met tomatensaus. Een chef heeft die eerst volledig vers bereid, daarna zijn we de volledige maaltijd gaan vriesdrogen. Toen we ze daarna weer opwarmden door er koken water aan toe te voegen, smaakte die pasta echt als the real thing. Op een event van Teamleader konden de bezoekers onze maaltijden proeven: de meeste mensen dachten dat ze een verse maaltijd aan het eten waren.”
“Naast de smaak bleek ook de prijs een uitdaging. Bij een gewone maaltijd zijn de proteïnen het duurste en zijn de groenten de goedkoopste ingrediënten. Bij vriesdrogen is dat omgekeerd. Ook daar zijn we er na veel experimenteren in geslaagd om de juiste balans te vinden.”
“De leverancier waar we uiteindelijk mee in zee zijn gegaan, heeft ongelooflijk veel goodwill getoond om samen met ons te sleutelen aan de perfecte formule. Dat bedrijf werkt normaal voor grote organisaties, zoals het leger, die heel grote volumes bestellen. Dan kwam daar plots een jonge start-up aankloppen, een kleine vis die ook nog eens hun hele productieproces wilde omgooien. Maar die leverancier was getriggerd door onze innovatieve aanpak. Trots speelt ook mee: ze hadden daar nog nooit een echt lékkere vriesgedroogde maaltijd mogen maken, die kans wilden ze grijpen.”
Focus op drukbezette IT’ers
Stashed richt zich in de allereerste plaats op de tech scene en de IT-wereld, legt De Rycke uit. “Ik denk dat mijn eigen verhaal herkenbaar is voor veel mensen in die sector: ze werken veel en hard, en ze willen hun creatieve flow zo lang mogelijk vasthouden. Bovendien is innovatie eigen aan technologie en IT. Die sectoren staan open voor een start-up die een innovatieve draai geeft aan een oude techniek.
We vertrekken van een bestaand product, maar we transformeren dat op maat van het leven van mensen die een drukke job combineren met een al even druk privéleven. Uiteraard zijn er naast tech en IT nog heel wat sectoren vol drukbezette professionals. Iederéén kan maaltijden bestellen op onze webshop, maar we zijn net begonnen en als start-up moet je durven focussen.”
Ik koester realistische verwachtingen: we profileren ons met Stashed niet als de eerste keuze voor een maaltijd, wel als een heel goeie back-up
“We verkopen momenteel drie maaltijden: een green risotto, een thai curry en een mediterranean couscous. Daar komt binnenkort nog een plantaardige spaghetti bolognaise bij. Er zit ook een assortiment noodlesoepen in de pijplijn. Een nieuwe range naast onze klassieke maaltijden. Het is onze ambitie om elke één of twee maanden een nieuwe maaltijd aan ons gamma toe te voegen. Het was lang experimenteren, maar nu we het ideale ontwikkelingsproces hebben gevonden, kunnen we een versnelling hoger schakelen.”
“Ik koester realistische verwachtingen: we profileren ons met Stashed niet als de eerste keuze voor een maaltijd, wel als een heel goeie back-up. Als een extra alternatief naast verse maaltijden, maaltijdboxen of uithaalmaaltijden. Ik ben ervan overtuigd dat er nog ruimte is voor een extra optie voor mensen die even geen tijd hebben en toch snel iets gezond willen eten. Niet élke dag, maar wel op dagen met strakke deadlines of met kinderen die dringend naar de voetbaltraining of de muziekschool moeten. Ik zie Stashed niet als een concurrent voor pakweg Hello Fresh of Deliveroo. Wel als een realistisch plan B.”
Blijven groeien
De Rycke is vandaag ongeveer voltijds bezig met Stashed. “Bij Holy Berry hebben we een heel straf team gebouwd, Margaux en haar medewerkers runnen het bedrijf geweldig goed. Ik merk bij Stashed dat de ervaring met Holy Berry van mij een betere ondernemer heeft gemaakt. Het juiste talent aantrekken, de boekhouding, het stockbeheer, de relaties met klanten en leveranciers: allemaal dingen die ik al een keer eerder heb gedaan. Je leert als ondernemer uit de fouten die je maakt en je weet nog beter waar je naartoe wil.”
Je leert als ondernemer uit de fouten die je maakt en je weet nog beter waar je naartoe wil
“Zo hebben we bij Stashed van meet af aan heel veel aandacht besteed aan schaalbaarheid. Onze maaltijden zitten in handige kleine verpakkingen, ze moeten niet koel bewaard en getransporteerd worden, dat maakt het veel eenvoudiger om in een volgende fase ook internationaal te verkopen. Maar first things first: eerst in Vlaanderen naamsbekendheid opbouwen.”
Stashed verkoopt de maaltijden via de webshop. Met de abonnementsformule heb je een maaltijd vanaf 7,90 euro.