Behind the scenes bij Chaomatic
Dat efficiënte content marketing vandaag belangrijker dan ooit is, moeten we niet meer vertellen. Maar hoe genereer je als bedrijf die content, en hoe breng je die vervolgens naar buiten, liefst met maximaal effect? Op die vraag antwoordt agency Chaomatic met een B2B content machine, een uniek model dat vanuit thought leadership van de klant vertrekt en letterlijk content maakt. Hr-platform huapii maakt er alvast dankbaar gebruik van.
Huapii maakt via zijn 360° hr-platform skills binnen organisaties zichtbaar, zodat die zich verder kunnen ontwikkelen en hun medewerkers en teams sterker en meer future proof maken. “Twee jaar geleden kwam co-founder Kristof Stevens met ons praten”, vertelt Chaomatic-CEO Michael Humblet.
“Wat ze wilden is ervoor zorgen dat iedereen huapii kent dat ze de go to person worden, de vertrouwenspersoon en op deze manier leads verdienen. Maar zoals de meeste succesvolle firma’s hadden ze één groot probleem: geen tijd? Hoe lossen we dit op?”
Hoe bouw je een content machine
Op twee manieren, zo bleek. “Ten eerste besefte ik dat ik de medewerkers van huapii moest betrekken, want de expertise en kennis zit bij de mensen die er werken. Deze kennis kunnen we gebruiken om content op schaal te gaan produceren. Door de mensen in te schakelen krijg je meer vertrouwen en deze content kan je schalen.”
Expertise en kennis zit bij de mensen die er werken
“Ten tweede zag ik in dat ik rond die expertise een content machine moest bouwen die schalen mogelijk maakte. Bedrijven beschikken namelijk over een schat aan inhouse expertise die ze kunnen omzetten in audiovisuele B2B-videocontent waarmee een uiterst efficiënte marketingmachine kan ontwikkeld worden. Maar die expertise is vaak overal en nergens en dus moeilijk vast te grijpen. Een machine zou dat alles kunnen stroomlijnen”, vertelt Humblet.
“Wat ik uiteindelijk deed – en wat de naam Chaomatic al aangeeft – is die chaos automatiseren, om zo tot heel gerichte en waardevolle content te komen. En dat door op één dag tijd zoveel mogelijk video-opnames van medewerkers te maken.”
“Ik creëerde met andere woorden een audiovisuele content machine die eigenlijk – zonder dat mensen het beseffen – een sales machine is. Want praten over expertise die is afgestemd op het hiërarchieniveau dat je als bedrijf wilt bereiken, heeft volgens statistieken de grootste impact op leadgeneratie. Bovendien geef je op die manier je medewerkers waarde, omdat je hen toelaat om zélf te inspireren en educatief te zijn en zo mee te werken aan meer thought leadership voor de organisatie”, concludeert Humblet.
Acht à negen maanden content op één dag
“Heel concreet geven we met Chaomatic op één productiedag vier medewerkers elk twee uur tijd om hun eigen, relevante laag van expertise te belichten – van strategisch tot operationeel – die ze al enkele weken vooraf hebben uitgewerkt met ondersteuning van ons team.”
“Voor elke deelnemer voorzien we een ander decor om het ook visueel interessant te houden. Op die manier slagen we er op één dag in meer dan twintig video’s met relevante content te maken die, eenmaal gemonteerd en bewerkt, ideaal is voor kanalen als Youtube, LinkedIn, de eigen website, enzovoort. Bovendien kan al dat materiaal ook gebruikt worden als basis voor andere formaten als podcasts, reels, ads, shorts en webinars.”
“Dat is trouwens hét voordeel van bewegende beelden: de schaalbaarheid ervan. Je kan erin knippen en fragmenten gebruiken, je kan er stills uit selecteren, je kan de audio eruit filteren en voor een ander format inzetten … Ruwweg kan één dag opname zo voor acht tot negen maanden content zorgen, zonder overlap. Letterlijk een machine dus, waar we voor meer dan 60 klanten het proces hebben geperfectioneerd en huapii een pracht van een use case voor vormt”, lacht Michael Humblet.
Ze kennen ons niet
Laten we die uitspraak voor de zekerheid maar even aftoetsen bij die use case zelf: huapii. Meer bepaald co-founder Kristof Stevens, vandaag verantwoordelijk voor alles wat met sales en marketing te maken heeft. “We stelden destijds vast dat er weinig vertrouwen was bij de bedrijven die we onze oplossing voorstelden”, vertelt die.
“Tot we inzagen dat we bedrijven onze oplossing helemaal niet moesten aanpraten, want dan voelen ze zich meteen in een hoek geduwd. We moeten daarentegen hun problemen oplossen, want alleen zo kan vertrouwen ontstaan. Dus we moesten een manier vinden waarop we potentiële klanten zover zouden krijgen dat ze, in het geval van een probleem, enkel maar aan ons zouden denken om tot een oplossing te komen.”
Content machine
“Maar wie konden we inschakelen om tot die reflex te komen? En welke manier van marketing kon ons daarbij helpen? Wijzelf hadden al vastgesteld dat we onszelf met korte, behapbare en aantrekkelijke marketingformats écht konden onderscheiden van de vaak lange whitepapers die in de hr-markt rondgaan.”
“Ook hadden we het effect van videocontent al gemerkt: als we al eens een filmpje maakten en uploadden, scoorden we daar mee. Het resoneerde in de sector, het wekte vertrouwen, het was voor veel partijen een aangename kennismaking met huapii … Maar dergelijke content in batch gaan creëren, dat konden we niet zelf. Dus een bijkomende vraag was hoe we dat konden schalen. En de B2B content machine van Chaomatic vormde het antwoord.”
“In de content die we maken met huapii trekken we ons experten inzicht door: we vertellen altijd probleemoplossend en plaatsen nooit ons eigen product in de kijker. Dat is te evident dat werkt niet meer in de huidige marketing. Wat we doen, is door wat we vertellen een pad creëren naar dat product. Doordat mensen naar ons stappen om meer informatie te krijgen.”
We vertellen altijd probleemoplossend en plaatsen nooit ons eigen product in de kijker
“Daarom is de content die we aanbieden ook heel laagdrempelig, omdat het publiek vaak nog in een fase zit van informatie verzamelen om een probleem op te lossen”, vult Michael Humblet aan. “Een video met als topic ‘wat is POC (Proof of Concept)?’ of ‘wat is sales?’ zal gegarandeerd beter scoren dan video over een complex en heel specifiek onderwerp. Wist je dat de sales directeur van Dropsolid, Peter Snauwaert een gekende podcast heeft (PS:grow), waarin hij zelden over het bedrijf spreekt, maar die wel voor heel veel trafiek naar de Dropsolid website zorgt?”
Videocontent en podcasts
Elk bedrijf kan, ongeacht de omvang, met de B2B content machine van Chaomatic aan de slag. Bovendien moét het ook niet per se videocontent zijn, wat productioneel uiteraard duurder uitkomt dan een puur auditief format als een podcast. Maar dat laatste is dus ook geen probleem voor het content agency. Verder produceerde Chaomatic ook de video-interviews voor de Bloovi Entrepreneurs Summit.
In elk geval werken vandaag al meer dan 60 klanten met de content machine, en hebben potentieel geïnteresseerden met huapii een use case om ‘u’ tegen te zeggen. “Tevreden over de samenwerking? Absoluut, de resultaten zijn er naar”, reageert Kristof Stevens. “Het enige nadeel is dat ik op onze opnamedag de pech had dat ik als enige tegen een frivole achtergrond moest plaatsnemen om mijn expertise toe te lichten (lacht). Maar dat gezegd zijnde, valt zo’n achtergrond op natuurlijk, wat in marketing weer een voordeel is.”