Philippe Hanet en Katia Dewitte
We brengen gemiddeld acht uur per dag door op het werk. Van het kantoor een aangename plek maken waar medewerkers zich goed voelen, is dus geen overbodige luxe. Dat vindt ook Katia Dewitte, managing director van 2tec2, specialist in high-tech vloerbekleding. “Vroeger moest een kantoor in de eerste plaats functioneel ingericht zijn, om de efficiëntie te bevorderen. Vandaag ligt de focus op het creëren van sfeervolle ruimtes met een aangename look & feel. Als mensen zich thuis voelen op kantoor, kunnen ze er beter werken. Maar dé sleutel voor meer wellbeing op het werk is schoonheid. Mensen functioneren beter in een stijlvolle ruimte die hun creativiteit en inspiratie aanscherpt”, vertelt het creatieve brein achter het Belgische familiebedrijf.”
Schoonheid en kwaliteit vormen al van in het begin de rode draad in het verhaal van Katia Dewitte. Dit begon in 1991 met Limited Edition, het zusterbedrijf van 2tec2 dat unieke high-end tapijten op maat maakt voor de particuliere markt. “Ik kom uit een familie van textiliens dus het was geen verrassing dat ik zelf ook in de textielsector gestapt ben”, vertelt ze.
“Ik ben ook altijd al creatief geweest, met een grote passie voor stoffen, texturen en kleuren. Breien, weven, stoffen verven: ik deed het allemaal. Ik volgde geen creatieve opleiding maar ging economie studeren, vanuit de ‘traditionele’ overtuiging dat dit meer kansen bood op de arbeidsmarkt. De kennis die ik opdeed tijdens mijn studies kwam goed van pas om mijn eigen bedrijf op te richten en te leiden.”
Mensen functioneren beter in een stijlvolle ruimte die hun creativiteit en inspiratie aanscherpt
High-tech design
Midden jaren ’90 kwamen Dewittes echtgenoot Philippe Hanet en broer James Dewitte mee aan boord van het jonge bedrijf. “Om ons te onderscheiden in de markt gingen we op zoek naar vernieuwende manieren om superieure tapijten te maken. Zo maakten we kennis met vinyl als interessante grondstof voor de productie van slijtvaste vloerbekleding. Het is een vezel die veel mogelijkheden biedt voor de creatie vloerbedekking met bijzonder texturen en een aparte uitstraling. We begonnen ermee te experimenteren en zo ontstond 2tec2”, vertelt ze.
De focus van het bedrijf lag van in het begin op het design en de productie van hoogkwalitatieve vinylvloeren. Al snel groeide het kleine Belgische atelier uit tot een prominente speler op het vlak van stijlvolle vloerbedekking. Vandaag is 2tec2 wereldwijd actief op de projectmarkt (kantoren, hotels, leisure, luchthavens…).
“De ‘tec’ in onze naam verwijst naar onze ambitie om een verschil te maken met een high-tech product”, licht Dewitte toe. “We streven voortdurend naar innovatie op technisch vlak. Maar onze topprioriteit is en blijft schoonheid en creativiteit: dat is waar het allemaal om draait in de design- en interieurwereld.”
Als creative director leidt Dewitte het ontwerpteam van 2tec2. In elk design weet ze haar onovertroffen passie voor kleuren en texturen weer te geven. Vanwaar blijft ze haar inspiratie halen voor collecties die tijdloze elegantie ademen, willen we graag weten. “Ik ben vaak in het buitenland, reizen is voor mij de beste manier om inspiratie op te doen voor nieuwe ontwerpen en collecties. Daarnaast bezoek ik veel beurzen, niet enkel over vloeren.”
“Een open blik is volgens mij cruciaal om creativiteit en innovatie te stimuleren. Daarom ga ik elk jaar samen met het team naar de gerenommeerde designbeurs ‘Salone del Mobile’ in Milaan. Hier pikken we bredere trends op, die we vervolgens integreren in onze eigen producten. Vandaag geven veel architecten de voorkeur aan de klassieke basiskleuren zoals wit, beige en zwart. Die vullen ze aan met een kleurrijke touch, want kleur speelt een essentiële rol in interieurs.”
“Het is duidelijk dat mensen na de voorbije jaren nood hebben aan een interieur met wat vrolijkheid. De vloer is ideaal om een subtiel accent te leggen. Ik geniet ervan om te zien hoe creatief de architecten verschillende kleuren en texturen combineren, zonder hierbij in te boeten op stijl.”
Dat creativiteit op de eerste plaats komt, wil niet zeggen dat er geen beperkingen aan zijn. “Vinyl is een zeer sterke maar - helaas - ook onvoorspelbare vezel. Soms geeft een bepaald ontwerp, bijvoorbeeld een organisch motief of een visgraatpatroon, een totaal ander resultaat in productie. Hetzelfde met kleuren: die kunnen er verschillend uitzien wanneer ze geweven zijn dan op het oorspronkelijke ontwerp. Het is een voortdurende interactie tussen creatie en productie”, aldus Dewitte.
Volledig circulair
En die productie, die gebeurt volledig in-house. “We zijn een 100% Belgisch bedrijf”, vertelt Dewitte fier. De tapijtproducent beschikt over een eigen weverij, tuftafdeling, spinnerij en ververij in Moeskroen in Zuidwest-Vlaanderen, de bakermat van de textielnijverheid van weleer. Dat mag zeker uniek genoemd worden.
“Door onze productiecyclus verticaal te integreren op één centrale locatie, kunnen we op elk moment de kwaliteit bewaken. Het zorgt ook voor minder schadelijke CO2-uitstoot door transport, wat perfect kadert binnen onze ambitie om een duurzaam bedrijf te zijn. We gebruiken zonne-energie, led-verlichting en warmterecuperatie in onze productiegebouwen om zo onafhankelijk mogelijk te zijn van fossiele energiebronnen”, legt Dewitte uit.
Duurzaam ondernemen is onze plicht als bedrijf anno 2022
De toewijding van 2tec2 aan duurzaamheid gaat verder dan de productieprocessen. Het gaat ook over het gebruik van grondstoffen. “We kiezen zoveel mogelijk voor verantwoorde of ecologische materialen en gebruiken geen zware metalen bij de productie. Duurzame grondstoffen brengen soms een hoger prijskaartje met zich mee maar ze zorgen er wel voor dat de producten langer meegaan. Dat is pas écht duurzaam.”
Dewitte is ervan overtuigd dat design hand in hand kan gaan met respect voor het milieu. Meer nog, het moét. “Ik vind dat duurzaam ondernemen onze plicht is als bedrijf anno 2022”, klinkt het vastberaden. De ambities zijn dan ook groot: “Om onze afvalstroom te beperken, willen we met onze producten tegen eind 2024 volledig overschakelen op gerecycleerde materialen. Het is de bedoeling dat eindklanten dan volgens het volledig circulair principe de tegels kunnen terugbrengen zodat wij ze kunnen hergebruiken in de productie.” Een dergelijke verregaande recyclagegraad is niet enkel goed voor het milieu, het is ook kostenbesparend. Een win-win dus.
Rustig en gefocust werken
Vandaag bestaan de producten van 2tec2 gemiddeld al voor de helft uit gerecycleerd materiaal. De akoestische vloerbedekking is daar een uitstekend voorbeeld van. “Onze eigen ontwikkelde Acoustic Comfort Backing-technologie, die standaard aanwezig is op al onze rollen en tegels, bestaat uit 70% gerecycleerde PET. Binnen een paar maanden zal dit zelfs 100% zijn. Ook in een ander opzicht kan dit als zeer duurzaam beschouwd worden. Het absorbeert namelijk het getik van voetstappen voor 70%. Dit is perfect voor kantoren of vergaderzalen. Dit zijn plekken die immers vragen om stilte en discretie.”
“Zeker sinds de coronacrisis merken we dat mensen meer nood hebben aan een plaats waar ze in alle rust en comfort kunnen werken en zich volop kunnen focussen op hetgeen ze mee bezig zijn, zonder afleiding. Minder decibels en storende geluiden hebben een grote invloed op het welzijn van medewerkers. Wie zich goed voelt op het werk, bereikt betere resultaten en zoekt minder snel andere oorden op: ook dat is duurzaamheid”, weet Dewitte.
En daar houdt het duurzaamheidsverhaal niet op: ook op vlak van onderhoud scheren de vinyltegels van 2tec2 hoge toppen. “Onze producten zijn zo ontworpen dat ze zeer onderhoudsvriendelijk zijn. De vinyltegels kunnen makkelijk gereinigd worden. In de meeste gevallen volstaat zuiver water, zonder toevoeging van schoonmaakmiddelen. Op die manier blijft de vloerbekleding langer mooi en is ze minder snel aan vervanging toe”, verduidelijkt Dewitte.
Verschil maken
Tien jaar dagelijks gebruik: zo luidt de garantie van de vloeren, die bovendien nog eens UV-bestendig en brandvertragend zijn. Die unieke combinatie van topkwaliteit en design spreekt veel architecten aan - de belangrijkste klanten van 2tec2. “We beseffen goed dat ons product een exclusief kantje heeft. Vroeger waren we misschien te bescheiden en kwamen we er te weinig mee naar buiten. We richten ons zeer bewust tot de kring van de beste architecten. We zijn selectief en doen enkel mooie projecten waar we geloven dat we met onze high-end high-tech vloerbedekking het verschil kunnen maken”, vertelt Dewitte.
Hoe mooi het verhaal van 2tec2 ook is, het was er geen van overnight success, zo weet Dewitte ons te vertellen. “Toen wij begonnen met vinyl vloerbedekking, was dat totaal nieuw. We hebben onze naam en reputatie moeten opbouwen, en het heeft toch enkele jaren geduurd om de architecten te overtuigen van de meerwaarde van ons product.”
“Maar eens ze ons leerden kennen, waren ze verkocht en bleven ze wel terugkomen. Ook de installateurs contacteren ons nu al zelf om samen te werken. We merken dat er veel interesse is in duurzame producten, ook al hebben ze een hoger prijskaartje. Bedrijven en consumenten beseffen dat de groene transitie here to stay is, en dat ze maar beter kiezen voor kwaliteit en comfort. Onze stijlvolle en duurzame vloerbekleding is misschien maar een klein onderdeel van een ruimte of interieur. Maar we willen er wel de beste in zijn.”
Bedrijven en consumenten beseffen dat de groene transitie here to stay is, en dat ze maar beter kiezen voor kwaliteit en comfort
Het is een hele uitdaging om dat allemaal in België te blijven doen, geeft Dewitte toe. “We doen er alles aan om onze productie hier te houden, ook al is het niet eenvoudig met de stijgende grondstofprijzen, de energiecrisis en de war for talent van tegenwoordig. Maar net door de nabijheid kunnen we de kwaliteit doorheen het ganse productieproces controleren en garanderen. Dat zorgt ervoor dat onze klanten veel vertrouwen hebben.”
“Natuurlijk willen we groeien, maar op ons eigen tempo en zonder de sterktes van het bedrijf uit het oog te verliezen. Creatie, schoonheid en esthetiek: dat is het DNA van 2tec2. De combinatie met de nabijheid en het familiale karakter maakt ons tot wie we zijn. Zo zullen we verder blijven werken om onze producten te verbeteren op vlak van kwaliteit, design en duurzaamheid”, besluit Dewitte.