David Geens
Non-fictie-uitgeverij Ertsberg noemt zichzelf graag een makelaar van ideeën die het maatschappelijke debat voeden. En wat is een betere ideeëndrager dan een boek? Alleen: wat als je als ondernemer of organisatie een boek(idee) hebt, maar self publishing geen optie lijkt? Dan kan je ook terecht bij Ertsberg dat je op maat faciliteert: van ghostwriting over lay-out tot logistiek en marketing. David Geens, die als business angel aan boord kwam van Ertsberg en vandaag gedelegeerd bestuurder van de uitgeverij is, legt uit hoe dat precies werkt.
Na een lange carrière bij de uitgeverijen Pelckmans, Doorbraak en Vrijdag, besloot Karl Drabbe in de zomer van 2021 een eigen uitgeverij op te starten, gefocust op kwaliteitsvolle non-fictie. Maar waar bekende namen als Ivan De Vadder – wiens Ertsberg-publicatie Wanhoop in de Wetstraat momenteel druk besproken wordt in allerhande media – het gemakkelijk(er) hebben om een uitgever en een publiek te vinden, ligt dat voor de gemiddelde ondernemer met een boek(idee) een stuk moeilijker. Vandaar dat Ertsberg met een nieuw concept kwam om net die doelgroep op weg naar publicatie te helpen.
Content marketing
“Wij vinden dat boeken dé manier zijn om het maatschappelijke debat te voeden”, steekt David Geens van wal. “Daarom focussen wij op thema’s en betogen die gemakkelijk pers halen en discussies op gang brengen. Vanuit die invalshoek zijn we er in amper een jaar tijd in geslaagd een sterk merk uit te bouwen. Maar in het boekenvak word je niet rijk, dat weet iedereen”, concludeert Geens.
Content marketing is nog nooit zo belangrijk geweest is, dus je boodschap in de juiste vorm of het juiste medium gepast krijgen is een absolute must
“Daarom heb ik, ondernemer zijnde, besloten om dat sterke merk nu ook in te zetten voor anderen. En daarmee bedoel ik in de eerste plaats organisaties, bedrijven en ondernemers die naar buiten willen komen met een sterk verhaal. Content marketing is nog nooit zo belangrijk geweest is, dus je boodschap in de juiste vorm of het juiste medium gepast krijgen is een absolute must. En soms is dat medium een boek.”
Boek over cryptomunten
Maar wat is vandaag doorgaans de procedure? Organisaties of ondernemers met een idee wenden zich tot één van de vele websites die self publishing aanbieden. “Niets mis mee, en het kan werken”, aldus David. “Maar wij hebben als uitgeverij het voordeel dat niet alleen een sterk merk zijn met heel wat credibiliteit, maar ook heel wat operationele ervaring hebben. Wij kunnen dus mensen met een idee voor een boek of met een manuscript begeleiden, via een waaier van mogelijkheden.”
“Een mooi voorbeeld is het boek Cryptomunten Cryptisch Belast, dat we recent hebben uitgegeven. Dat was in opdracht en naam van fiscaal advocatenkantoor Tuerlinckx dat zich op deze manier in de markt wil zetten als specialist in cryptobelastingen. Dat is hen, mede dankzij onze ondersteuning qua ghostwriting, logistiek en promotie, op heel korte tijd gelukt.”
“Ook hebben we recent het boek uitgebracht van Ignace Van Doorselaere, CEO van de Belgische pralinemaker Neuhaus. Die wilde met De Essentie zijn ervaring als succesvolle bedrijfsleider delen en bijdragen aan het maatschappelijke debat door antwoord te geven op prikkelende vragen als ‘wat is gezonde groei voor een bedrijf en samenleving?’, ‘is winnen belangrijker dan deelnemen?’ of ‘geven we wel voldoende plaats aan leegte in ons drukke bestaan?’”
“Op die manier kon Ignace met De Essentie heel gericht wegen op de domeinen waarop hij wil wegen. Zeker omdat we de auteurs ook als sprekers gaan promoten, zodat we bijvoorbeeld voor debatten kunnen worden uitgenodigd. Zo wilde Ignace graag een uitgebreid interview op Kanaal Z. Wel, daar hebben wij voor gezorgd, dankzij het boek dat een concrete aanleiding vormde”, aldus Geens.
Wij zullen nooit ‘censureren’ en opgelegd redigeren, alleen adviseren en suggereren. De auteur is en blijft baas over zijn tekst
“Zo zijn we momenteel ook bezig om voor de sectorfederatie voor elektrische voertuigen een boek op te maken met daarin de honderd meest gesteld vragen rond elektrisch rijden. Het feit dat vandaag zowat iedereen met die materie bezig is, grijpt de federatie zo aan om op dat maatschappelijke debat te wegen. We vertrekken dan ook altijd van wat de auteur met zijn boek wil bereiken. Daarom heeft die auteur ook altijd het laatste woord: wij zullen nooit ‘censureren’ en opgelegd redigeren, alleen adviseren en suggereren. De auteur is en blijft baas over zijn tekst.”
Auteur ontzorgen
“De boodschap die we met dit nieuwe businessmodel naar ondernemers willen uitdragen is dubbel”, gaat David verder. “Ben je ten eerste voldoende met content marketing bezig, en past daar mogelijk een boek in? En ten tweede: heb je een uitgeverij overwogen die ten opzichte van self-publishing het voordeel van credibiliteit en ervaring heeft en die het proces desgewenst van a tot zo in handen kan nemen?”
“Dat betekent ook dat je hier niet noodzakelijk moet komen aandraven met een afgewerkt manuscript – wat voor alle duidelijkheid mag (lacht) – maar dat een idee al volstaat. Als de pitch ons overtuigt en we hebben die kunnen challengen met bevredigend resultaat, dan kunnen we samenwerken en je als auteur ontzorgen.”
“Met als kers op de taart de kwaliteitsstempel van Ertsberg op je boek, dat het meteen in het oog doet springen als een boek dat iets te vertellen heeft. Zo is Ignace Van Doorselaere bij ons langsgekomen met een bijna kant-en-klaar script, maar een basisidee is zoals gezegd even goed mogelijk. We gaan een idee trouwens nooit meteen afwijzen dat is ons te negatief. Als we niet overtuigd zijn, zal de reactie eerder luiden dat het idee nog niet af is en dat er nog aan geschaafd en gesleuteld moet worden.”
Oubollige boekenmarkt
Ondernemers, consultants, organisaties en andere partijen die met hun idee of manuscript kunnen aankloppen bij Ertsberg, die vervolgens op maat een traject richting publicatie en winkelpresentatie uittekent: het is al het tweede nieuwe businessmodel in de boekenwereld op korte tijd, na auteur Marnix Peeters die voor zijn laatste worp besloot de uitgeverij en het Centraal Boekhuis links te laten liggen en alles zelf te doen.
Is de boekenwereld dan toch niet zo oubollig als we denken? “O jawel hoor”, lacht David Geens. “Maar het net omdat de boekenwereld zo oubollig is dat ondernemers als ik een kans zien om het anders te gaan aanpakken. Auteurs en uitgevers willen een goed boek maken, ik wil als ondernemer goede business genereren. En die twee zaken zijn samengekomen in dit idee.”
Zelf een boek schrijven?
David Geens zelf heeft al heel wat ondernemerswatertjes doorzwommen: hij was een succesvol zakenman in de IT-wereld – hij stond aan het hoofd van Nucleus, richtte ID4U op, zit in de raad van bestuur van Proudly – en is vandaag actief als business angel in start-ups en scaleups.
Tel daar nog bij op dat in zijn jeugd elk jaar een nieuwe ontleenkaart nodig had van de gemeentebibliotheek wegens de vorige volgestempeld, en de slotvraag stelt gewoon zichzelf: wanneer mogen we een boek van David Geens zélf verwachten? “Dat zal iets zijn voor het derde deel van mijn carrière”, lacht hij. “Eerst toch nog maar wat extra ervaring opbouwen.”