Thomas Vanderhoydonck (© Emilie Bonjé)

Thomas Vanderhoydonck is een man die van aanpakken weet. Toen hij tien jaar geleden Fietsen De Geus overnam werkten er twee mensen, terwijl de B2C-zaak vandaag 30 man telt en vier winkels sterk is. Tijd voor een volgende stap, dacht hij: met het nieuwe B2B-concept Veloplan wil Vanderhoydonck nu een fietsplan op maat van (Antwerpse) kmo’s ontwikkelen. “Bedrijven met een fietsplan kunnen zich meteen een stuk sexyer en aantrekkelijker in de markt positioneren.”

De afgelopen jaren stelde Vanderhoydonck een groeiende behoefte vast bij kmo’s om een eigen en deftig fietsplan te hebben. Alleen is de uitwerking daarvan gemakkelijker gezegd dan gedaan, vooral omdat er heel wat bij komt kijken op vlak van mobiliteit, HR, fiscaliteit, boekhouding, financiering, interne communicatie, enzovoort. Vaak heel specifieke materie waar de HR-afdeling of het bedrijf zelf geen kaas van gegeten heeft.

Fietsen De Geus wil daaraan tegemoetkomen door zijn jarenlange expertise rond die fiets-specifieke facetten te bundelen binnen de nieuwe scale-up Veloplan, om die knowhow vervolgens te koppelen aan de operationele kracht van Fietsen De Geus. De ambitie met Veloplan is om op die manier een one stop shop te worden die ervoor zorgt dat bedrijven van a tot z ontzorgd worden als het op een fietsplan aankomt: van analyse over effectieve fietsen tot onderhoud en andere service.

Volledig neutrale consultancy

“We krijgen in onze B2C-winkels regelmatig bedrijfsleiders, HR-directors of fleet managers over de vloer die ons vertellen dat het hun ambitie is om een fietsplan op te stellen, maar dat ze niet weten hoe daaraan te beginnen”, licht Thomas Vanderhoydonck toe. “Vervolgens kopen ze twee fietsen bij ons en denken ze bij wijze van spreken dat daar vanzelf een fietsplan uit zal rollen. Maar omdat er geen enkele strategie achter zit, is dat gedoemd te mislukken. Door mijn bestuursfuncties bij Jong Voka en Unizo kwam ik bovendien vaak in contact met kmo’s en daar hoorde ik net dezelfde nood en plankenkoorts om ermee te beginnen. Er was daar met andere woorden een reële nood.”

Onze missie is om bedrijven te ondersteunen met doorgedreven consultancy rond fiscaliteit, groene kredieten, renting, cafetariaplan … vanuit een reële nood die we bij oa bedrijfsleiders, HR-directors en fleet managers hebben gevoeld

“Daarom hebben we Veloplan opgericht, met als missie bedrijven te ondersteunen met doorgedreven consultancy rond fiscaliteit, groene kredieten, renting, cafetariaplan … Volledig neutraal, bovendien want wij zijn niet verbonden aan één specifieke leasingmaatschappij. Als leasing ons niet de meest interessante oplossing lijkt voor een bedrijf, kunnen en zullen wij dat gewoon zeggen.”

©Emilie Bonjé

360°-scan

“Waar wij uniek in willen zijn, is onze proactieve houding”, gaat Thomas Vanderhoydonck verder. “We maken eerst een 360°-scan van het bedrijf in kwestie en werken pas op basis daarvan een op maat gemaakt Veloplan uit. Helemaal à la carte bovendien. Wil de klant gewoon een poule van tien nieuwe fietsen? Dat kan. Wil hij daarnaast een uitgewerkte fiets policy? Dan kunnen wij die opstellen. Moet er een onderhoudsplan gekoppeld worden aan zijn fietsen? Geen probleem. Laadkasten voorzien voor de batterijen van de elektrische fietsen? Zelfs dat is mogelijk.

We gaan bij dat alles zo persoonlijk mogelijk te werk. Het is dus zeker niet zo dat je als bedrijf via een website een automatisch gegenereerde lijst invult of een gesprekje aangaat met een slimme chatbot, op basis waarvan je dan een standaard voorstel krijgt. Nee, we zetten voor elk Veloplan minstens drie mensen aan het werk om zeker te zijn dat het eindresultaat echt 100 procent op maat van de zaak is.”

Echt graaf

Veloplan focust in eerste instantie op (Antwerpse) kmo’s, omdat die volgens Thomas Vanderhoydonck de nodige ondersteuning missen aangezien ze vaak door de mazen glippen van de grote leasingmaatschappijen die vaker in zee gaan met grotere bedrijven. “Voor een speler als Veloplan ligt er een enorm potentieel om de eyeopener te zijn die bedrijven nodig hebben om de fiets in hun bedrijfscultuur te integreren. Met potentieel spreek ik daarbij niet zozeer in termen van omzet, wel in termen van duurzaamheid, gezondheid, mentale rust in het hoofd...”

“Daarom is onze consultancy voor bedrijven ook volledig gratis: wij willen daar niet aan verdienen, wij willen dat bedrijven een katalysator worden om zoveel mogelijk werknemers op de fiets te krijgen. Wat zijn wij ermee dat ze vijf fietsen kopen, daar een foto van op Instagram zetten en die vervolgens stof laten vergaren in het magazijn?”

Voor een speler als Veloplan ligt er een enorm potentieel om de eyeopener te zijn die bedrijven nodig hebben om de fiets in hun bedrijfscultuur te integreren

“Het helpt in dat opzicht ook dat fietsen een stuk aantrekkelijker zijn geworden dan vroeger: vroeger was de bedrijfsauto een statussymbool en verwonderde iedere collega zich over de fraaie leren zetels, terwijl de bedrijfsfiets zo’n lelijk geel ding was waar de eigenaar zich niet zelden over schaamde. Vandaag zijn bedrijfsfietsen echt graaf geworden en pakken ze zelf uit met leren handvatten (lacht).”

“Bovendien heeft R&D van de fietsen ook niet stilgestaan. De Cargobikes, elektrische fietsen, vouwfietsen, highspeeds,... zitten ondertussen niet meer in hun eerste generatie en voor iedereen is er wat wils. Tot het aanbod van Fietsen De Geus behoren gerenommeerde topmerken als Riese Und Muller, Urban Arrow, Koga, Norta, Gazelle, Batavus, Scott, Ridley, Specialized en Brompton. Dat alles draagt bij tot het aantrekkelijke imago van de fiets als vervoersmiddel voor woon werkverkeer en zorgt ervoor dat bedrijven met een fietsplan au serieux worden genomen.”

©Emilie Bonjé

Fiets als verloning

Au serieux, maar ook aantrekkelijk. Want misschien wel de grootste drijfveer om met Veloplan te beginnen, was om een oplossing te bieden voor de krapte in de arbeidsmarkt. “Daarmee bedoel ik dat vandaag employer branding meer dan ooit cruciaal is. Vooral jongere generaties vinden het ongelooflijk belangrijk dat een toekomstige werkgever een duurzame missie heeft en – zeker in Antwerpen, met zijn vele werken, druk verkeer met bijhorende parkeermoeilijkheden en zijn Oosterweelverbinding – een fietsplan kan voorleggen.

Young potentials willen niet zomaar een nettoloon, die willen een loonpakket waarin een fiets tegen heel voordelige voorwaarden is inbegrepen. Enorm veel jongeren willen om dezelfde reden geen rijbewijs meer, en bedrijven moeten daar op inspelen als ze dat talent willen aantrekken. Als ze dat doen, zullen ze zich meteen een stuk sexyer en aantrekkelijker in de markt positioneren.”

Bedrijven die de stap zetten naar vergroening: dat heeft niets meer te maken met geitenwollensokken, maar alles met standhouden in de huidige war for talent

“Bedrijven die de stap zetten naar vergroening: dat heeft niets meer te maken met geitenwollensokken, maar alles met standhouden in de huidige war for talent. Daarom geloof ik meer dan ooit in de fiets, die ook letterlijk de branding van het bedrijf kan uitdragen. Ik denk ook dat na corona kantoorwerk licht in het voordeel zal uitvallen ten opzichte van thuiswerk - met een verhouding van pakweg drie dagen op kantoor en twee dagen thuis.”

“Daar past een fietsplan dus nog altijd heel mooi in, niet alleen wat woon-werkverkeer betreft, maar ook omdat je een bedrijfsfiets recreatief kan gebruiken tijdens die dagen thuiswerk of het weekend. Valt het trouwens op dat het onze missie is om zoveel mogelijk Antwerpenaren op de fiets te krijgen (lacht)?”