Bedrijven die hoog willen scoren in de zoekresultaten zetten maar beter in op SEO. Maar om dat adequaat te doen, is het nodig te weten welke algoritmes Google hanteert. Digital Climax is gespecialiseerd in alle facetten van SEO - van technische verbeteringen over content marketing en conversieoptimalisaties tot linkbuilding. Als geen ander weet het bureau dan ook wat Google (niet) wenst.
Axl Van Steenacker begon in 2018 met het bouwen van websites voor klanten, compleet met Facebook- en Google-advertenties en een klein beetje SEO. Toen hij twee jaar later bij zichzelf te rade ging met de vraag wat hij nu eigenlijk het liefst deed en meest zag renderen, bleek het antwoord SEO te zijn. Hij besloot zich daar bijgevolg volledig op te focussen, aan de hand van drie pijlers: techniek, content en autoriteit. Met succes, getuigen de vele positieve klantenreacties. Het bewijs dat Digital Climax heel goed weet hoe het Google-algoritme werkt. Benieuwd of Axl Van Steenacker, die zelfs al een boek over het onderwerp schreef, ons meer kan of wil vertellen over de shifts in het algoritme in 2023, en wat ons in 2024 te wachten staat.
Twintig jaar dezelfde basis
“Je spreekt van shifts, maar eigenlijk is de basis van Google al twintig jaar dezelfde”, steekt de SEO-specialist van wal. “Alles begint bij de missie van Google, die je zo op hun About us-pagina kan lezen: de informatie die in de wereld beschikbaar is zo gebruiksvriendelijk en overzichtelijk mogelijk beschikbaar maken. En als je van die missie vertrekt, is elke update gewoon een logisch gevolg. Wat Google doet, is uit alle beschikbare informatie het beste selecteren en tonen. Als jij er als bedrijf voor zorgt dat je techniek op punt staat, zodat Google gemakkelijk bij je content kan, en ervoor zorgt dat je content kwalitatief is en mensen verder helpt, en autoriteit opbouwt door mensen naar jou te laten verwijzen via backlinks, dan heb je de drie elementen om effectief te gaan scoren. SEO zien wij met andere woorden als een lineair proces: eerst techniek, dan content, dan autoriteit. Als je content publiceert op een website die technisch niet in orde staat, kan Google het niet zien en bijgevolg niet tonen. Als je backlinks stuurt naar slechte content, dan zal je wel wat hoger scoren, maar nooit voor de topposities kunnen strijden.
De basis is dus eigenlijk al twintig jaar dezelfde. Het enige dat Google doet, is bijsturen, bijvoorbeeld wanneer te veel mensen linkbuilding beginnen te misbruiken. Uiteraard blijven wij als SEO-experts continu lezen, om bij te blijven. Zo hebben wij al snel vastgesteld dat de meerwaarde van backlinks gedaald is ten opzichte van twintig jaar geleden. Of kwam ook het feit dat websites opeens responsive moesten zijn, niet uit de lucht gevallen. Het voordeel is namelijk dat, als je vanuit die missie vertrekt, de basis altijd dezelfde blijft. En dan vloeien die veranderingen daar automatisch uit voort.”
Alles begint bij de missie van Google: de informatie die in de wereld beschikbaar is zo gebruiksvriendelijk en overzichtelijk mogelijk beschikbaar maken. En als je van die missie vertrekt, dan is elke update gewoon een logisch gevolg.
Grote update
“Nu, afgelopen jaar zijn er wel enkele zaken ten gronde veranderd, en dat is te verklaren door de lancering van ChatGPT, waardoor Google er opeens een waardige concurrent bij had. Hierdoor heeft Google ten eerste met SGE ofte Search Generative Experience zijn eigen AI moeten uitbrengen. Dat is Google Bard, waarbij je ook AI in Google kan gebruiken. Heel recent hebben ze daar een grote update voor gelanceerd – een heel nieuw model eigenlijk – die er voor het eerst in slaagde om beter te presteren dan ChatGPT. Voor Google was dat een broodnodige inhaalbeweging.
“Voor ons was dat een heel belangrijke evolutie in 2023, omdat het ook SEO-gevolgen heeft. Google wil nu namelijk heel veel antwoorden zelf geven en zo heel direct mensen helpen. Stel nu dat je een blog wil schrijven over hoe je iets doet of oplost – echt zo’n artikel om verkeer te creëren – dan zal Google die vragen nu zelf proberen te beantwoorden in zijn SGE. Dat was de tweede grote verandering.
Content uitbraken
“Ten derde zijn er afgelopen jaar enorm veel Google-updates geweest, maar dan echte core-updates. In heel 2019 waren er vier updates, in de periode september-oktober 2023 alleen al waren er drie. Dat moet ook, want er komt door AI zoveel content bij dat iedereen zich vandaag copywriter waant en het veel gemakkelijker is geworden om niet zozeer content te schrijven, maar wel – om een lelijke term te gebruiken – uit te braken. Google moet dus veel selectiever en strenger worden in hetgeen ze willen tonen en vindbaar maken. Om die reden heeft Google vorig jaar ook de Helpful Content Update gelanceerd, die trouwens intussen ook al een paar keer is herwerkt. Die gaat terug naar de basis van kwalitatieve content die mensen vooruithelpt, content die geschreven is voor mensen in plaats van puur en alleen voor zoekmachines. Mijn richtlijn daarin is: zou ik deze tekst ook op deze manier publiceren als Google niet zou bestaan?”
“Ook nieuw: de lancering van EEAT, wat staat voor Expertise, Ervaring, Autoriteit en Trust. Geen directe factor om de rankings te bepalen, maar een richtlijn die Google Search Evaluators krijgen, ofte de mensen die het algoritme trainen. Zo zal AI dus onrechtstreeks ook een rankingfactor worden. Dat is ook de reden waarom Google in zijn richtlijnen over te scoren in zijn zoekresultaten het zinnetje qualitative content created by humans, heeft aangepast naar gewoon qualitative content.”
ChatGPT is een supergrave technologie, maar ze bestaat wel nog maar een jaar. Mensen, ook wij, moeten er nog volop mee leren werken, en het zal ook alleen maar krachtiger worden.
Drie zaken koppelen
“Kijk, AI-content is in de basis niet altijd slecht. Het probleem is alleen dat mensen vaak geneigd zijn om AI-content te genereren en ongefilterd op hun website gooien, waardoor dat geen kwalitatieve, behulpzame content is. Eigenlijk moet je AI puur en alleen ter inspiratie gebruiken. Wil een ondernemer een blog schrijven over eiken tafels? Dan kan AI je laten weten wat je zeker moet vertellen, wat de belangrijkste punten zijn. Wij zijn er dan om als expert die teksten zo efficiënt mogelijk te maken: wat is de zoekintentie van potentiële klanten? Wat willen mensen weten als ze dit opzoeken? Wie moet het opzoeken? Wat is het einddoel als ze deze tekst gelezen hebben? Moeten ze zich inschrijven op de nieuwsbrief of moeten ze rechtstreeks een bestelling plaatsen in de webshop? Dat gaan wij bij elkaar brengen: ‘welke vragen hebben mensen’ aan ‘wat wil de ondernemer vertellen’. Drie dingen willen we eigenlijk koppelen: wat wil Google zien? Wat wil onze klant vertellen? En wat wil de bezoeker zien?”
Altijd dubbelchecken
Dan even vooruitblikken naar 2024, want wellicht staat ons daar ook een en ander te wachten. “Absoluut, want AI is een supergrave technologie, maar ze is nog maar een jaar bekend bij het grote publiek. Mensen, ook wij, moeten er nog volop mee leren werken, en het zal ook alleen maar krachtiger worden. Ik denk dat het heel snel zal evolueren, ook omdat er enorm veel toepassingen van zijn, ook buiten SEO. Alleen moeten we kritisch en voorzichtig blijven: het nadeel van zowel ChatGPT als Bard is dat de machine altijd een antwoord heeft, ook als die eigenlijk het antwoord niet weet. Daardoor komt er heel vaak nonsens uit en moet je wel gaan dubbelchecken.”