Géraldine Valentini, Chief HR Officer bij Isabel Group
Als één van de grootste fintechgroepen van België wil Isabel Group een leidersrol opnemen in de ontwikkeling van veilige en gebruiksvriendelijke oplossingen om de financiële administratie van bedrijven, accountancykantoren, banken en particulieren te vereenvoudigen. Om die ambitie te realiseren, kan de groep rekenen op een team van 350 experts. Er wordt volop gezocht naar nieuwe mensen om de verdere groei te ondersteunen. Niet eenvoudig in een krappe arbeidsmarkt, maar het duurzaam en innovatief beleid gericht op samenwerking en erkenning trekt veel talent over de streep. “We willen dat onze medewerkers zich goed voelen op het werk en dat ze hun volledige potentieel kunnen ontplooien. Mensen vragen veel flexibiliteit, en die bieden wij hen ook”, vertelt Géraldine Valentini. Zij is sinds 2018 Chief HR Officer van het bedrijf dat in 2023 erkend werd als Top Employer in België.
Isabel Group wil de meest betrouwbare en solide schakel zijn tussen particulieren, bedrijven, boekhoudkantoren, banken, softwareleveranciers en overheden. “Een ‘trusted leader’ word je alleen maar met de juiste mensen aan boord”, weet Géraldine Valentini, die haar loopbaan startte in 1999 als HR Officer bij Eurocall en als HR Coordinator bij IP Global.net.
In 2003 maakte ze de overstap naar I.R.I.S. (Canon Group), de spin-off van de UCL die gespecialiseerd is in optische herkenning. Ze groeide er op 15 jaar tijd door tot HR Director en leverde een grote bijdrage aan de professionalisering van de HR-functie, die ze in het bedrijf liet evolueren tot een strategische partner.
Innovatie als rode draad
In 2018 werd Valentini Chief HR Officer bij Isabel Group, een organisatie in volle evolutie. De financiële wereld ging toen door een ware omwenteling. Zo trad vanaf 2017 de Payment Services Directive (PSD2) in werking, een nieuwe Europese richtlijn over betaaldiensten en de eengemaakte Europese betaalruimte. Ook de elektronische facturatie won steeds meer terrein.
Om een antwoord te bieden op de toenemende vraagstukken rond online veiligheid en de andere uitdagingen die deze evoluties met zich meebrachten, maakte Isabel Group van innovatie haar topprioriteit, om op die manier nieuwe diensten te kunnen blijven ontwikkelen. Die focus op vernieuwing en diversifiëring is vandaag meer dan ooit aanwezig in het bedrijf.
“Wij zijn actief in een complexe sector, met veel uitdagingen en opportuniteiten. Om mee te evolueren, hebben we mensen nodig die beschikken over de juiste hard én soft skills. Vandaar dat we de voorbije jaren veel nieuw talent hebben aangeworven en nieuwe collega’s uit overnames hebben verkregen: we zijn vandaag met 350”, vertelt Valentini.
Potentieel benutten
“Mijn doel is om al die nieuwe mensen vlot te laten integreren in de organisatie, en hen alle kansen te bieden om hun kennis in het bedrijf te brengen zodat ze er waarde mee kunnen creëren. Ik doe dit natuurlijk niet alleen, want het gaat veel breder dan enkel human resources. Er is met name een belangrijke rol weggelegd voor de people manager van elk team. Die persoon wordt daar specifiek voor opgeleid tijdens een meerjarig leiderschapsprogramma.”
“Onze managers belichamen en verwezenlijken de leercultuur die we nodig hebben in het bedrijf. Zij zijn de kritische brug tussen de hedendaagse verwachtingen van werknemers en de prioriteiten van het bedrijf, en hebben de sleutel in handen om het potentieel van onze werknemers te benutten.”
Valentini benadrukt dat ontwikkeling en ontplooiing geen holle begrippen zijn bij Isabel Group. “We doen veel inspanningen om onze werknemers te begrijpen en te doorgronden. Wat willen ze, welke verwachtingen hebben ze van hun job en van de groep waarin ze functioneren? Pas als we dat weten, kunnen we hen ondersteunen om hun skills en sterktes zoveel mogelijk uit te bouwen en te benutten op hun werk.”
Elke medewerker kan hiervoor een persoonlijk opleidingsprogramma op maat krijgen dat inzet op zowel hard skills als soft skills. Voor dit sterk uitgebouwde en innovatieve HR-beleid ontving Isabel Group de erkenning ‘Top Employer 2023’.
Daar is Valentini uiteraard zeer fier op: “Het motiveert mij om dit boeiende traject verder te zetten met onze mensen, en om naast onze positieve opleidingscultuur te blijven inzetten op welzijn en samenhorigheid op het werk.” Want ook dat is een cruciale pijler in de HR-strategie van Isabel Group.
Alle medewerkers worden bijvoorbeeld minimum 2 keer per jaar uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek met hun people manager en met de HRBP (human resources business partner). “Het gaat dan niet over hun prestaties maar over hun loopbaan op zich. Zeker voor ons als IT-bedrijf is dit een must. Technologiecycli worden korter en onze mensen verwachten dat we hen blijven uitdagen met boeiende projecten. Krijgen ze niet de kans om bij te leren en te groeien, dan zijn ze snel weg”, zegt Valentini, die zich ervan bewust is dat het anno 2023 belangrijker is dan ooit om een aantrekkelijke werkgever te zijn.
Met een score van 81 procent scoort Isabel Group alleszins hoger dan de IT-benchmark van 80 procent wat betreft engagement. Toch blijft het een uitdaging om nieuwe mensen te vinden. “In 2018 werden jaarlijks 25 nieuwe medewerkers aangeworven door één enkele recruiter. Dat lukt nu niet meer.”
Intrapreneurship
Ondanks de grote krapte op de arbeidsmarkt blijft Valentini optimistisch. “Ik ben ervan overtuigd dat we ons onderscheiden door onze warme bedrijfscultuur en onze focus op innovatie. Van die 25 aanwervingen waarvan ik sprak, zijn er gemiddeld 20 referrals door onze medewerkers of mensen die ons kennen. We zijn misschien geen ‘klinkende naam’ zoals de Big Four, maar we hebben wel een uitstekende reputatie.”
Continu vernieuwen en verbeteren zit in ons DNA, en we betrekken onze mensen hier actief bij
“We bieden tal van opleidingskansen en geloven in een gezonde, motiverende werkcultuur”, vertelt Valentini, die toevoegt dat intrapreneurship sterk wordt aangemoedigd bij Isabel Group. “Continu vernieuwen en verbeteren zit in ons DNA, en we betrekken onze mensen hier actief bij. Wie een idee heeft, mag het komen presenteren aan onze innovation board. Wordt het goedgekeurd, dan krijgt hij of zij een budget én ons volste vertrouwen om het uit te werken.”
Een ander element uit de bedrijfscultuur van Isabel Group dat velen aanspreekt, is de grote mate van flexibiliteit die het bedrijf biedt. Zo kunnen medewerkers een deel van hun verloning volledig zelf invullen met voordelen in het kader van een cafetariaplan. Denk aan het kopen van extra verlofdagen, hun hospitalisatieverzekering laten aanpassen, voordelig hardware materiaal bestellen voor thuis en veel meer.
We bieden sinds vorig jaar een flexibel mobiliteitsplan aan, waarbij je kan kiezen voor een kleinere auto om budget vrij te maken om bijvoorbeeld een deel van je hypothecaire lening te betalen
“Bovendien bieden we een sinds vorig jaar een flexibel mobiliteitsplan aan, waarbij je kan kiezen voor een kleinere auto om budget vrij te maken om bijvoorbeeld een deel van je hypothecaire lening te betalen. Dit is mogelijk dankzij het Federaal Mobiliteitsbudget dat de overheid lanceerde. We vullen dat zelf nog eens aan met een eigen ontwikkeld mobiliteitsplan om onze medewerkers zoveel mogelijk opties te bieden. Sommigen werken 4 dagen van thuis, andere slechts 2: daar moet je als bedrijf een antwoord op kunnen bieden”, vertelt Valentini.
Flexibiliteit: het bestaat écht
De erkenning als Top Employer betekent niet dat Valentini en haar team op hun lauweren rusten. “Er is altijd ruimte voor verbetering. Zo gaan we ons onboardingtraject meer structureren, met een extra dosis ‘fun’ erin. We zijn ook van plan om een uitgebreidere feedbackcultuur uit te bouwen voor de people managers, zodat zij hun sleutelrol in onze organisatie nog beter kunnen vervullen.”
Wat is Valentini’s grootste ambitie als CHRO, willen we graag nog weten. “Ik wil vooral dat onze mensen enthousiast zijn en geïnteresseerd in het bedrijf. Dat ze niet ‘gewoon maar’ hun job doen, maar hun verantwoordelijkheid willen en durven nemen om met een open geest mee te denken hoe het bedrijf kan groeien.”
“We geven alle mensen veel kansen en horen dat ze het zelf ook zo ervaren”, vertelt de CHRO, die beseft dat ‘veel aandacht voor welzijn’ een term is die in elke jobomschrijving voorkomt en die bij veel kandidaten wel eens de wenkbrauwen doet fronsen. “De realiteit is in veel bedrijven vaak anders, dat klopt. Maar hier is het écht zo.”
Onze werknemers werken hard, maar ze genieten ook van het leven. Als ik onze HR-strategie op die manier kan verderzetten, is mijn missie geslaagd
“Ik herinner me nog goed hoe ik onder de indruk was van de bedrijfscultuur toen ik hier net begon te werken. Flexibiliteit, recht op deconnectie, betrokkenheid, respect: dat bestaat hier allemaal écht. Onze werknemers werken hard, maar ze genieten ook van het leven. Als ik onze HR-strategie op die manier kan verderzetten, is mijn missie geslaagd.”