Tim Terreur, managing partner bij Hosted Power (©Frederick Van Grootel)
De hosting van je digitale applicaties is geen commodity, maar kan een belangrijk concurrentieel voordeel zijn. Dat is de overtuiging van Hosted Power, dat gespecialiseerd is in hosting en cloudoplossingen. Managing partner Tim Terreur ziet naast snelheid vooral groeikansen in maatwerk, als tegengas voor de trend richting standaardisatie en one size fits all. Hij ziet ook dat bedrijven in de digitale wereld zonder grenzen steeds vaker op zoek zijn naar nabijheid en bereikbaarheid. “Tegen de tijd dat je een telefoonnummer van één van die grote techreuzen hebt gevonden, hebben wij je probleem al opgelost.”
Als er één ding is waar bedrijven op zoek naar zijn bij een hostingpartner, dan is het volgens Tim Terreur snelheid. “Dat is ook echt onze USP. Veel klanten komen bij ons aankloppen omdat hun applicaties te traag werken. Als je interne applicaties (ERP-systemen, facturatiesystemen, …) te traag werken, is dat frustrerend en tijdrovend voor onder andere je werknemers. Als daarnaast je webshop te traag werkt, dan kost die traagheid je ook nog eens je klanten.”
Is jouw webshop te traag, dan surfen je klanten gewoon naar een concurrent om dezelfde producten te kopen
“Consumenten zijn het gewoon om altijd en overal snel toegang te hebben tot technologie. Is jouw webshop te traag, dan surfen ze gewoon naar een concurrent om de producten te kopen die ze misschien op jouw webshop het eerst gezien hebben.”
“Je kan natuurlijk van een 2PK’tje geen Ferrari maken. Maar wij slagen er toch in om applicaties gemiddeld twee tot zes keer sneller te laten werken. Zo is hosting geen commodity meer, maar wordt het echt een concurrentieel voordeel.”
Concurrentieel voordeel
Dat is een belangrijk punt, benadrukt Terreur. “Hosting is géén commodity. Het klopt dat je eindklanten niet wakker liggen van hosting. Het kan hen niet schelen op welk cloudplatform of op welke servers jouw applicaties draaien, als ze maar goed en snel werken. Maar wij weigeren hosting te zien als een commodity. We denken mee na hoe we met de juiste hosting en de juiste cloudoplossing kunnen inspelen op concrete noden van ondernemingen.”
“We roeien tegen de stroom in. Ik zie een trend richting standaardisatie. De grote providers beginnen zelf software aan te bieden. Maar dat zijn one size fits all oplossingen, die vaak nog heel wat aanpassingen nodig hebben om ze performant te maken. Je bent dus nog heel wat tijd en geld kwijt voor je er echt mee aan de slag kan. Dan kies je beter vanaf het begin voor advies op maat.”
Tot op het bot
“Wij gaan echt tot op het bot. Als je applicaties sneller wil maken, dan telt elk detail. We betrekken ook de developers bij onze klanten. We merkten dat die zich eigenlijk niet interesseerden voor hosting, ze willen gewoon de applicatie die ze ontwikkelen zo snel mogelijk in de cloud krijgen. Maar hosting doet er wel degelijk toe. Een applicatie die je in Python ontwikkelt, heeft andere hostingnoden dan een applicatie in een andere programmeertaal.”
“Waar en hoe je die applicatie host, zal mee bepalen hoe goed en hoe snel ze werkt. We proberen eigenlijk de ‘Dev’ en de ‘Ops’ te verzoenen. In de praktijk zijn development en operations nog te vaak gescheiden werelden. Traditioneel hoort hosting dan bij operations, maar wij willen die klassieke kijk omgooien. Hosting is evengoed de bekommernis van developers”, vertelt Terreur.
“We kennen de technologieën, we spreken de taal van de developers, maar het maakt ons eigenlijk niet uit met welke technologie je een applicatie ontwikkelt en op welk cloudplatform je een applicatie zet. Alle grote spelers op de markt hebben betrouwbare datacentra en infrastructuur. Wij kijken vooral naar wat jouw applicatie nodig heeft.”
“Soms is één platform de beste oplossing, soms combineren we verschillende cloudoplossingen. Turbostack, ons eigen product, is eigenlijk één grote tuningdoos. We mixen en matchen verschillende technologieën bovenop de bestaande cloudplatformen. Elk project is persoonlijk, we gaan dat nooit zomaar copy-pasten. We hebben maar één regel: de technologie is altijd ondergeschikt aan wat de applicatie moet doen.”
Meer gewicht in de schaal
In een digitale wereld waar grenzen vervagen, merkt Terreur dat meer en meer bedrijven toch naar lokale spelers zoals Hosted Power trekken. “Bereikbaarheid is een heel belangrijk element in die overweging. De grote cloudspelers zijn techgiganten als Microsoft en Amazon. Probeer daar maar eens iemand aan de lijn te krijgen als je website of je webshop offline is. Zelfs een telefoonnummer vinden, is al een serieuze uitdaging. Tegen die tijd hebben wij je probleem al lang opgelost. Met een persoonlijke benadering, één op één, in je eigen taal.”
“Doordat wij zoveel applicaties hosten voor zoveel bedrijven kunnen wij bij die grote spelers meer gewicht in de schaal werpen. Als we hen nodig hebben om een probleem op te lossen, raken we daar sneller tot bij de juiste mensen. We proberen onze oplossingen ook te spreiden, om het risico te beperken. Het is nooit goed dat je afhankelijk bent van één partij.”
Naast standaardoplossingen is er bij ondernemingen een groeiende nood een persoonlijke, nabije service, aan experts die proactief mee nadenken over de uitdagingen die op bedrijven afkomen
“Ik geloof heel sterk dat er op die grote, internationale digitale markt plaats is voor bedrijven als Hosted Power. Wij kunnen natuurlijk nooit concurreren met de schaal of de miljarden van die grote techreuzen. Maar naast hun standaardoplossingen is er bij ondernemingen een groeiende nood een persoonlijke, nabije service. Aan experts die proactief mee nadenken over de uitdagingen die op bedrijven afkomen.”
Proactieve helikopterblik
Die proactieve aanpak is belangrijk bij Hosted Power, zegt Terreur. “Onze proactieve monitoring zorgt ervoor dat we veel problemen kunnen voorkomen. Of dat we ze minstens al opgelost hebben nog voor onze klanten – of hun eindklanten – er iets van gemerkt hebben. Maar een proactieve aanpak gaat voor mij verder dan problemen voorkomen of snel de wereld uit helpen.”
De cloudoplossing die je vijf jaar geleden kocht en die toen misschien de beste optie op de markt was, is dat niet noodzakelijk vandaag nog
“Het gaat ook over regelmatig stilstaan bij wat je nodig hebt. Veel bedrijven redeneren dat iets goed werkt tot het niét meer werkt. Maar dat klopt natuurlijk niet, zeker niet als het over technologie gaat. De cloudoplossing die je vijf jaar geleden kocht en die toen misschien de beste optie op de markt was, is dat niet noodzakelijk vandaag nog. Je bedrijf evolueert, jouw klanten en hun wensen evolueren, je moet mee-evolueren.”
“Wij sporen onze klanten aan om geregeld eens met een helikopterblik naar hun technologie te kijken. Proactief, voor je tijd, geld en klanten begint te verliezen. Heb je nog altijd de beste oplossingen in huis? Of moet je die vernieuwen of vervangen? Elke onderneming zou die oefening regelmatig moeten doen.”