Accelerate Studio
Accelerate Studio heeft een brede kennis op vlak van design, development en research. Missie van de start-up? Op basis van die knowhow producten optimaliseren en zo betekenisvolle digitale ervaringen creëren voor start-ups en scale-ups. Dat concept slaat aan, want de ambitieuze starter heeft intussen een mooie klantenportefeuille opgebouwd, met daarin onder meer online leerplatform Datacamp uit Leuven, Contractify en Dripl dat hier graag zijn ervaring met de start-up deelt.
Accelerate Studio, gevestigd in Brussel, telt vandaag drie designers die samen de klant diepgaande expertise in user experience design (UX), user interface design (UI) en design systems kunnen aanbieden. Of, eenvoudiger gesteld: digitale producten die niet per se websites moeten zijn. Hoewel de start-up nog geen jaar oud is, telt ze al mooie klanten. Zoals ook Dripl, de duurzame start-up die met verpakkingsvrije drankautomaten ondertussen al meer dan 1 miljoen wegwerpverpakkingen wist te vermijden.
“Ik volg sowieso de sterk groeiende start-ups, die we een beetje als onze sweet spot zien”, aldus Lennert Vloeberghs, founder van Accelerate Studio. “Op een bepaald moment heb ik Colin Deblonde, CEO en co-founder van Dripl, via LinkedIn een outbound salesbericht gestuurd.”
“Hun toestellen ofte refill points hebben namelijk een interface met een touch screen waarmee je een drankje selecteert en tapt. Wij hadden wel een paar ideeën om die gebruiksvriendelijker te maken. Zo konden we gebruikers een nog snellere en aangenamere tapervaring bieden.”
Impactvolle experience
“Die gebruiksvriendelijkheid was ergens wel een heikel punt”, beaamt Colin Deblonde. “Ik heb weliswaar zelf een designachtergrond, maar ik besefte al snel dat we de expertise misten om een top-notch gebruikerservaring te creëren. Neem nu het moment dat de gebruiker een keuze maakt en even moet wachten: dan kan een leuke animatie die tijd vullen, maar om dat soort fijne ervaringen te realiseren hadden wij externe specialisten nodig.”
Dripl is ondertusssen volop aan het schalen en bereikt ondertussen al een paar duizend eindgebruikers. “Die verbeteringen waren echt wel nodig. Het LinkedIn-bericht van Lennert was perfect getimed. Hij wist ook perfect waar we mee bezig waren en begreep meteen onze noden.”
Interface op de schop
“In de eerste meetings hebben we die refill points onder de loep genomen”, pikt Lennert Vloeberghs in. “We hebben de toestellen zelf uitgetest om te ontdekken hoe de machine werkte, en door die interactie merkten we de pijnpunten op die de gebruikerservaring negatief beïnvloedden. Dat was een vrij technisch proces, omdat het redesignen van de interface uiteraard invloed had op de werking van de toestellen. Alles moest dus blijven kloppen.”
“Om die reden bleven we op elk moment in het project nauw in contact met Dripl. Dat bleek heel waardevol, omdat we zo de noden, doelgroep, pijnpunten … van de huidige refill point in kaart konden brengen. We gingen dus veel verder dan enkel het redesign van de interface en dachten actief na over nieuwe features.”
We staken kleine, interactieve hints in de interface om gebruikers uit te dagen om nieuwe smaken te ontdekken of om de keuzestress net te verminderen door aanbevelingen te geven
“Ook reikten we verbeteringen aan op basis van onze expertise. Zo merkten we dat een groot struikelpunt bij de huidige interface de keuzestress was. Bijgevolg staken we kleine, interactieve hints in de interface om gebruikers uit te dagen om nieuwe smaken te ontdekken of om de keuzestress net te verminderen door aanbevelingen te geven. Qua styling gingen we dan weer voor een design dat het speelse, innovatieve en impactvolle karakter van Dripl weerspiegelde.”
Aangename ervaring
Aan het redesign van de refill points-interface wordt vandaag dus nog volop gewerkt. “We houden bijvoorbeeld user tests om te kijken of dit de gewenste user journey van de eindgebruiker is, en we analyseren zorgvuldig de data die uit het gebruik voortkomen”, legt Lennert Vloeberghs uit. “Testen deden we trouwens in elke fase van het project: zo hebben we het nieuwe design van de Dripl-interface bij verschillende mensen getest en daarover vragen gesteld.”
“Past het design bij het Dripl-DNA? Biedt het een aangename ervaring? Enzovoort. Doordat we vandaag in hetzelfde gebouw zitten en een langdurige samenwerking zijn aangegaan, lijkt het alsof we bij momenten de in-house designers van Dripl zijn”, lacht Vloeberghs. “Maar voor alle duidelijkheid: die duurzame connectie hebben we met elke klant.”
Wij willen samenwerken met ambitieuze, innovatieve bedrijven, die idealiter ook nog eens impactvol zijn
Daarnet liet de founder van Accelerate Studio al even vallen dat hij met name start-ups met groeiambities in de gaten hield. Is dit bijgevolg het enige type klanten waar zijn digital UX/UI design agency op focust? “Corporates hebben we niet meteen in ons vizier”, antwoordt hij. “Vooral omdat die doorgaans niet de innovatieve mindset hebben waar wij naar op zoek zijn. Wij willen samenwerken met ambitieuze, innovatieve bedrijven, die idealiter ook nog eens impactvol zijn. Dripl past perfect in dat plaatje.”
Nationaal en internationaal
“Het is overigens niet zo dat we niet met corporates samenwerken: zo hebben we een digitaal product ontworpen voor een innovatieve start-up binnen de Colruyt groep, waar aanbieders en vragers van duurzame energie elkaar konden vinden. Dat snelle, ambitieuze en innovatieve is echter altijd een must, en dat schaalbare. Op die manier kunnen we echt duurzaam samenwerken.”
“Het is dan ook onze ambitie om uit te groeien tot een digital experience studio. Met volledige focus op alle expertisedomeinen van design – user experience design (UX), user interface design (UI), design systems, … – zodat we development aan andere partners kunnen overlaten en mensen op termijn automatisch denken: voor kwaliteitsvol design moet ik bij Accelerate Studio zijn. Vooralsnog nationaal, maar op termijn ook internationaal. Daar kan ik echter nog niet veel meer over vertellen”, lacht Vloeberghs.
Starter met mooie klantenportefeuille
“Hoe wij als pas gestarte onderneming al zo’n mooie klantenportefeuille hebben opgebouwd? Ik zal iets verklappen dat je wellicht graag zal horen: we volgen nauwgezet de ondernemersnieuwtjes op de website van Bloovi, en als we zien dat er een start-up of scale-up kapitaal heeft opgehaald, dan grijpen we onze kans (lacht).”
“Dan stuur ik een gepersonaliseerd bericht waarin ik meteen al enkele verbeterpunten aangeef, gevolgd door een template met wat wij eventueel kunnen betekenen. En die aanpak slaat aan. Contractify was dan weer een referral via Dripl – doorverwijzingen door tevreden klanten blijven dus ook altijd werken.”
Het woord ‘impactvol’ is nu ook al twee keer gevallen, en dat is duidelijk geen toeval. “Een start-up als Dripl, die erin slaagt om komaf te maken met meer dan 1 miljoen wegwerpverpakkingen, en wij die daar dankzij een verbeterde interface onze bijdrage aan leveren: dat is het allerbeste gevoel”, aldus Lennert Vloeberghs. “Zeker als je hun ambities hoort: tegen 2023 willen ze drie miljoen vermeden verpakkingen hebben en tegen 2030 zelfs één miljard.”
“Dat wij daar met Accelerate op een vrij directe manier aan bijdragen, vind ik heel waardevol. Want de bron van verpakkingen vermijden is het refill point of toestel zelf. Dus hoe beter dat wordt, hoe meer we bedrijven zullen overtuigen om af te stappen van klassieke blikjes en flesjes, en hoe sneller Dripl zijn doelen kan waarmaken. De brede user experience – van smaakkeuze tot het digitale gedeelte – is dus echt de sleutel: mensen moeten de toestellen in de eerste plaats gebruiken omdat ze zo gebruiksvriendelijk zijn, niet omdat ze het speciaal moeten doen om duurzamer te leven.”