Orlando Thuysbaert, Mathias Schaubroeck en Joëll De Smet
Tien jaar lang was Absintt gefocust op innovatie en design, waarbij ze bedrijven ondersteunt in het creëren van impact en commercieel succes aan de hand van vier dienstpijlers: strategie, merkcreatie, productontwikkeling en go-to-market. Om ondernemingen maar ook hun ondernemers nog beter te kunnen begeleiden in het realiseren van groeiambities, deed het bedrijf een interne oefening omtrent hun aanbod en positionering. Het resultaat van deze denkoefening werd de unieke combinatie van twee expertises: naast innovatie en design werden ook M&A (Mergers & Acquisitions) diensten toegevoegd, namelijk de begeleiding in de verkoop of overname van bedrijven. Om dit hele verhaal kracht bij te zetten, werd een volledige rebranding en naamsverandering doorgevoerd. Goodbye Absintt, say hello to Equals Three. “Toen we enkele maanden geleden ons nieuwe aanbod bij enkele klanten lanceerden, werd al snel duidelijk dat we met de combinatie van deze diensten écht een verschil kunnen maken.”
Absintt werd in 2012 opgericht door productontwikkelaars Orlando Thuysbaert en Mathias Schaubroeck. Anno vandaag telt het bedrijf vijftien in-house experts en wordt binnenkort de vierhonderdste klant verwelkomd. Een succesverhaal dus, en toch was het na tien jaar tijd voor herbronning, met als resultaat een versterking van het aanbod én een nieuwe naam.
“Equals Three is een groeipartner voor ondernemingen én hun ondernemers. We zorgen voor impact en succes door innovatie en design, nemen snelheid door ondersteuning in overnames en begeleiden richting een succesvolle verkoop wanneer de tijd daar rijp voor is.”
Succesvolle soft launch
“Met de komst van Joëll De Smet als M&A partner in het bedrijf, haalden we een brede financiële expertise aan boord. Hierdoor kunnen we onze klanten niet enkel ondersteunen in innovatie en design, maar ook in het bepalen van financiële KPI’s, waardoor de haalbaarheid van projecten verhoogt. Daarnaast begeleiden we in strategische overnameplannen tot en met de verkoop van hun bedrijf”, vertelt founding partner Orlando Thuysbaert.
“Verkoop is dan een mogelijk orgelpunt op de langetermijnsamenwerking met onze klanten, waarbij de klant profiteert van de jarenlange groei die we mee hebben mogen realiseren. Zo ondersteunen we momenteel de verkoop van een bedrijf dat meer dan acht jaar lang trouwe afnemer was van onze innovatie- en designdiensten en een jaarlijkse groei van ongeveer 20 procent nu kan verzilveren.”
Alvorens dit nieuwe aanbod meteen wereldkundig te maken, besloot het innovatiebureau de nieuwe combinatie aan diensten via een soft launch uit te rollen. “Dat bleek een succes – we openden een tiental dossiers bij zowel historische als nieuwe klanten – waarbij we de meerwaarde van onze combinatie aan diensten snel bevestigd kregen. We stonden ervan versteld hoeveel ondernemers niet op de hoogte waren van mogelijke scenario’s”, zegt founding partner Mathias Schaubroeck.
“Dat was voor velen inderdaad een eyeopener”, vult partner Joëll De Smet aan. “Want door een financiële kijk op de zaak verhogen we enerzijds de haalbaarheid en waarde van innovatie- en vernieuwingstrajecten, met als resultaat trajecten met een lager risico én meer gemoedsrust. Door anderzijds creatieve innovatie-expertise toe te voegen in het M&A-proces wordt een deal niet langer louter financieel benaderd, maar ontdekken onze klanten extra groeipotentieel en nieuwe kansen op ROI.”
Eén plus één is drie
“Na onze succesvolle soft launch was het tijd om dit verhaal tot leven te brengen. We gingen op zoek naar een nieuwe naam, identiteit en positionering, die nauw aansloot bij ons DNA en waarbij onze klanten centraal konden blijven staan. Het zijn immers hun verhalen en successen die we willen uitdragen”, legt Schaubroeck uit.
Succes wordt nooit alleen gerealiseerd
“Daarnaast willen we met dit nieuwe verhaal onze eigen ambities uitspreken én tonen ten aanzien van ons huidige team en toekomstige collega’s, die onlosmakelijk verbonden zijn met de succesverhalen van onze klanten. Succes wordt nooit alleen gerealiseerd. Enerzijds is er de specifieke marktkennis van onze klant, anderzijds onze expertise. Met andere woorden: één plus één is drie. Omdat we zo sterk in deze mantra geloven, hebben we er onze naam van gemaakt: Equals Three - Your plus one for growth.”
Ver weg van de blue-suit vibe
“Met Equals Three denken we strategisch mee met onze klant, definiëren we een horizon, exploreren we opportuniteiten en mogelijke risico’s”, pikt Orlando Thuysbaert weer in. “Vervolgens gaan we hands-on aan de slag om scenario’s in functie van de vooropgestelde groei tastbaar te maken.”
“Strategie is het fundament, maar het is uiteindelijk de actie die de resultaten oplevert. We pushen echter nooit richting specifieke diensten: we kijken naar de huidige situatie en naar de toekomst, stellen onderbouwde scenario’s voor en maken met de klant de juiste keuze. Groeien is trouwens niet altijd exponentieel groeien, dat kan ook draaien om optimalisatie. Alleen stagneren mag nooit de ambitie zijn (lacht).”
“De term ‘hands-on’ is overigens cruciaal, omdat een bedrijf kopen of verkopen voor een groot aantal ondernemers slechts een eenmalige ervaring is, verduidelijkt Joëll De Smet. “Wij maken dit type trajecten toegankelijk en transparant, ver weg van een blue-suit vibe. Het gaat over zoveel meer dan alleen de cijfers. Zo is bij een potentieel verkooptraject de volledige verkoop an sich niet altijd de beste optie, maar kunnen alternatieve acties een evenwaardig antwoord bieden in functie van de persoonlijke ambities van de ondernemer.”
Snelweg naar optimale groei
“Hoewel we sterk voelen dat de combinatie van innovatie, design en M&A-diensten een snelweg biedt naar optimale langetermijngroei, kunnen beide expertises ook apart worden afgenomen”, vertelt Mathias Schaubroeck.
“Enerzijds zijn er gevestigde kmo’s of ambitieuze start-ups die nood hebben aan innovatie en design. En hier zijn verschillende redenen voor: sommigen zitten vast in hun groei, willen vernieuwen, maar weten niet waar te beginnen en zoeken een duidelijk plan van aanpak, anderen zijn op zoek naar een ontwerppartner voor een nieuw merk, productaanbod of on- en offline communicatiekanalen.”
“Zo ondersteunen we met trots bedrijven als Amuse, Loop Earplugs, Doomoo, Encos, Brepols, Veloplan en vele anderen in het behalen van hun groeiambities. Je zal merken dat ons cliënteel zich niet situeert in een specifieke markt of sector. Onze methodologie is van toepassing op – en wordt verrijkt door – verschillende types bedrijven, zowel B2C- als B2B-gepositioneerd. ”
“Anderzijds kunnen klanten ook heel specifiek een beroep op ons doen voor hun M&A-uitdagingen”, vult Joëll De Smet aan. “Dan denk ik aan een zaakvoerder die (tijdig) wil beginnen nadenken over zijn of haar horizon of zicht wil krijgen op scenario’s die zowel voor zichzelf als voor het bedrijf- en de medewerkers – gunstig zijn.”
“Maar het kan net zo goed een klant zijn die een vertrouwenspersoon zoekt om eerlijk maar hands-on financiële keuzes – die al dan niet richting verkoop gaan – in kaart te brengen en af te wegen. Of een bedrijf dat wil groeien via acquisities en hiervoor een partij zoekt met een breed netwerk en ervaring in meerdere merken.”