De marketingafdelingen van grotere bedrijven ondersteunen om hun identiteit te vertalen naar indrukwekkende visuele communicatie, daar komt de missie van Two Impress (what’s in a name) in een notendop op neer. Persoonlijk contact, flexibiliteit, volledige in-house expertise én een gezonde interesse voor nieuwe ontwikkelingen in de creatieve sector, daar gaan tweelingbroers Andreas en Elias Van Esbroeck prat op: “Die ontzorging appreciëren onze klanten enorm.”
De aard van het beestje, maal twee
Een tweeling die samen een creatief bureau uit de grond stampt, het klinkt als een bijzonder verhaal en toch zien de broers hun eeneiige afkomst eerder als bijzaak dan als ‘USP’. Ja, ze lijken qua uiterlijk op elkaar, maar hun interesses en expertises lopen uiteen. En het is net die uitgebreide waaier aan visuele en digitale knowhow die het duo zo sterk maakt.
Zo ontfermt Elias zich over grafisch ontwerp en webdesign, terwijl Andreas fotografie en video voor zijn rekening neemt. “We zijn opgegroeid in een creatief en ondernemend gezin. In de kleuterklas was de verbazing al groot wanneer we iets moesten tekenen en het eindresultaat beter was dan dat van de leerkrachten”, trapt Andreas af.
Nadat het duo dezelfde grafische richting volgde in het middelbaar, ging ieder zijn eigen weg. “In 2006 voelde ik bedrijven al meer naar het digitale neigen, weg van affiches op papier. Daarom ben ik me meteen meer gaan verdiepen in websites, webdesign en het technische en als webdesigner aan de slag gegaan, terwijl Andreas na zijn studies fotografie aan Karel de Grote-Hogeschool in 2013 als zelfstandig fotograaf startte voor tal van magazines, reclames en portretten”, vult Elias aan.
We zijn opgegroeid in een creatief en ondernemend gezin. In de kleuterklas was de verbazing al groot wanneer we iets moesten tekenen en het eindresultaat beter was dan dat van de leerkrachten.
Het zou nog tot 2018 duren voor de twee broers de krachten zouden bundelen. Het doorslaggevende moment? “Het festival in Temse dat we mochten organiseren”, blikken ze terug. “Ik maakte de website en Andreas deed de fotografie en videografie. We bouwden ook een app. We werkten als een geoliede machine samen. Dat klikte en het resultaat bevestigde dat”, vertelt Elias. “Ook de reacties van de omgeving waren lovend. Het was een klein festivalletje, maar de content die we brachten, kwam enorm professioneel over”, valt Andreas hem bij.
Volledige ontzorging
Van volledige brandings tot marketingcampagnes en websites, Andreas en Elias zijn van alle visuele markten thuis. Zo mochten ze de user experience en het app-design van Foodmaker voor hun rekening nemen, hielpen ze Hulpverleningszone Waasland met video, fotografie, grafisch ontwerp en motion design én mochten ze recent meewerken aan de fotocampagne voor onze Rode Duivels met BMW Belux. Wat hun hart écht sneller doet slaan? “Marketingafdelingen van grotere bedrijven ontzorgen in hun visuele communicatie”, klinkt het antwoord.
“Zij voelen de grootste meerwaarde van onze expertise. Marketingmanagers en -teams moeten al heel wat balletjes in de lucht houden. Wanneer ze voor een campagne dan ook nog eens én video’s én foto’s én grafische uitwerking van hoog niveau willen afleveren, dan hebben ze daar vaak de tijd niet voor, waardoor het eindresultaat te wensen overlaat. De ideeën zijn er, maar aan de uitwerking komen marketingteams vaak niet toe”, vertelt Andreas. “Voor campagnes moet het vaak snel gaan. Onze wendbaarheid is dan een grote troef.”
De ideeën zijn er, maar aan de uitwerking komen marketingteams vaak niet toe.
“Al onze expertise zit in-house, bij ons twee. Ze hoeven niet bij 5 verschillende partijen aan te kloppen. Bovendien staan we in nauw contact met onze klanten. Ze weten dat als ze een vraag stellen, wij het zelf zijn die ermee aan de slag gaan. Wij hoeven dat niet door te briefen aan een derde. Dat zal ook nooit het geval zijn, die kleine omvang en flexibiliteit geven ons een streepje voor”, legt Elias uit. “Je merkt dat dat hen een fijn gevoel van samenwerken geeft. Het is niet enkel het resultaat dat telt, maar ook de weg ernaartoe. Dat vergeten mensen weleens.”
Ontzorgen is het sleutelwoord in hun aanpak. “We zijn enorm betrokken”, vult Andreas aan. “Moeten we iemand opbellen om een shoot-locatie vast te leggen? Dan doen we dat. Moeten we per uitzondering op een zaterdag of een zondag fotograferen? Geen probleem. Die ontzorging appreciëren klanten enorm.”
Groeien in de hoogte of in de breedte?
Ieders zijn eigen expertise, maar toch één bedrijf. Hoe verdelen ze de taken dan, vroegen we hen. “We vullen elkaar geweldig goed aan. Elias durft meer risico’s te nemen, terwijl ik eerder analytisch onderneem. Ik zal meer wikken en wegen, en Elias durft al eens wat vaker de knoop door te hakken.” Elias knikt instemmend: “Andreas houdt mij met de voeten op de grond. Wij brengen het beste in elkaar naar boven.”
“We geven de taken aan elkaar door afhankelijk van welke expertise er wordt gevraagd”, gaat het duo verder. “Een klant die om webdesign vraagt, zal vooral door Elias geholpen worden. Terwijl Andreas zich over de klanten ontfermt die videografie nodig hebben. Er is telkens één hoofdcontactpersoon, al volgen we elkaars projecten ook mee op. Dan springen we bij wanneer dat dat nodig is.” Daar komt de ervaring van Elias dan weer goed van pas. “Voor we Two Impress startten, was ik van webdesigner doorgegroeid naar projectmanager. Plannen van a tot z uittekenen, budgetten beheren, teams begeleiden, cashflow in de gaten houden, … Het is kennis die ons nu goed van pas komt en die ervoor zorgt dat wij de balans tussen het creatieve en het cijfermatige heel goed weten te behouden.”
We geven elkaar feedback om onze resultaten naar een hoger niveau te tillen, maar we vragen ook feedback aan onze stagiairs. Die betrokkenheid helpt niet alleen ons, maar ook henzelf te groeien.
Ondertussen schakelen de broers ook stagiairs in. En dat is toch even schakelen, vernemen we. “We zijn goed op elkaar ingespeeld”, knikken ze. “Gelukkig communiceren we zeer open. We geven elkaar feedback om onze resultaten naar een hoger niveau te tillen, maar we vragen ook feedback aan onze stagiairs. Die betrokkenheid helpt niet alleen ons, maar ook henzelf te groeien”, lichten ze hun visie op leiderschap toe.
To trend or not to trend
NFT’s, augmented reality, AI, … de wereld van visuele communicatie verandert continu. Veranderingen die de broers gretig volgen. “Ik wil up-to-date blijven van die evoluties en zien waar het naartoe evolueert”, deelt Elias. “Wanneer klanten ons vragen of we iets in augmented reality, 3D of Web3 willen creëren, dan verdiepen we ons daarin. Ik probeer er ook vaak genoeg over te schrijven, zodat mensen wéten dat ze daarvoor bij ons terechtkunnen. Van hypes blijven we liefst weg. Op elke trend springen creëert verwarring en je trekt er misschien onbewust de kwaliteit van je resultaten mee naar beneden. We willen wel echt meerwaarde blijven bieden.”
Van hypes blijven we liefst weg. Op elke trend springen creëert verwarring en je trekt er misschien onbewust de kwaliteit van je resultaten mee naar beneden.
“We testen nieuwe technologieën ook op onszelf uit, als we vinden dat ze bij ons passen. Zo maken we op de website nu meer gebruik van scrollinganimatie en passen we augmented reality toe op onze visitekaartjes. Die ervaring die we voor ons zelf toepassen, nemen we mee naar onze klanten. Van website tot contentcreatie, we walk our talk”, lacht het duo.
Angst voor nieuwe technologieën hebben ze allerminst. “Toen de kentering van print naar online er kwam midden 2000, dacht iedereen ook dat print zou verdwijnen. Dat is niet volledig het geval, print blijft nog steeds een belangrijke manier van communiceren. Met AI, augmented reality en Web3 en andere nieuwe technologieën is het precies hetzelfde. Ik geloof dat er op de lange termijn gewoon nog meer bij komt kijken. Ja, je maakt het gemakkelijker om bepaalde taken uit te voeren, zoals prompts schrijven, maar als je dat binnen een groot bedrijf moet doen, is dat eigenlijk een job op zich.”
Wees niet goedkoop
Of de broers een gouden tip over visuele communicatie kunnen delen? “Wees consistent”, klinkt het bijna in koor. “We zien bedrijven vaak vol goede moed hun nieuwe branding op al hun kanalen inzetten, om dan na een tijdje te beginnen freestylen. Die consistentie in look en feel, de filosofie van het bedrijf die in die branding zit, is dan helemaal zoek”, vertelt Elias.
“Sommigen zeggen dan dat wij te hard op de details letten en dat mensen dat echt niet zullen merken, maar niks is minder waar. Het valt echt op, waardoor je minder professioneel en zelfs goedkoop zal overkomen”, voegt Andreas toe. “Mensen herkennen je stijl op de duur. Dat merk ik zelf ook als ik op LinkedIn post, lezers geven dan zelf aan dat ze onze stijl herkennen.”
“En creëer eigenheid”, voegen ze er nog aan toe. “Canva is een leuke en handige tool om mee te werken en ja, de templates zijn handig. Maar iedereen gebruikt ze. Je mag de lat als bedrijf echt hoog genoeg leggen”, sluiten de ondernemers af.