Met geoptimaliseerde - lees: gepersonaliseerde - online customer experiences kunnen marketeers ervaringen creëren die de bezoeker bijblijven. En dat is in deze tijden waarin digitalisering alomtegenwoordig en content nog steeds king is, een absolute must. “Marketeers moeten zich vandaag echt gaan heruitvinden. We spreken over the end of an era.”
Taglayer heeft de ambitie om content dynamischer en bijgevolg aantrekkelijker te maken, zodat ook marketeers van kleinere organisaties extreem gepersonaliseerde klantervaringen kunnen aanbieden – en niet alleen de internetgiganten van deze wereld. Ze ontwikkelden eigen software, die resulteerde in een snelle groei en in 2023 zelfs met een mooie bekroning: de Recruitment Tech Award 2023 voor ‘Best tool’. Ook vandaag is de goesting groot en de ambitie verreikend, aldus CEO Willem Drijver.
“Eigenlijk kan je ons een AI personalisation suite noemen: een samenkomst van een customer data platform, artificial intelligence, conversion rate optimization en marketing automation. Zo kunnen die intuïtieve onvergetelijke customer experiences creëren. Anders gezegd: wij willen marketeers enablen om hun data zodanig in te zetten dat ze unieke ervaringen kunnen maken die de conversie doen stijgen – heel concreet tussen de 10 en 29 procent. Onze klanten? Die zijn vooral actief in recruitment, e-commerce, real estate en media, maar daar komen steeds nieuwe sectoren bij, zoals automotive.”
Het einde van een tijdperk
“Het probleem dat we vandaag nog steeds zien bij bedrijven, is dat ze veel data hebben, maar die niet correct gebruiken. Bovendien gebruiken ze ook heel vaak verschillende tools om ervaringen via verschillende kanalen te personaliseren, waardoor het allemaal erg complex wordt. Tel daar nog bij dat de third-party cookies verdwijnen, en je beseft dat marketeers zichzelf moeten gaan heruitvinden. We spreken vandaag echter over the end of an era. Wij kunnen die marketeers helpen door aan de hand van één enkele tool data te activeren, zodat ze er persoonlijke ervaringen rond kunnen bouwen. Niet alleen op de website, maar ook via andere kanalen: e-mail, push notifications, Whatsapp, social media channels, enzovoort. Bovendien zorgen we ervoor dat die marketeers de first party cookies goed gaan gebruiken, zodat ze ook future proof zijn. Last but not least heb je dankzij onze tool ook geen kennis nodig van coderen om klantenervaringen te gaan personaliseren. De usability staat echt centraal bij ons, de tool werd op maat van marketeers gemaakt.”
First-party-data
Of er bepaalde trends zijn waar Taglayer specifiek op inspeelt, willen we weten. Of ziet Willem bepaalde bewegingen in de markt die het vermelden waard zijn? “Dan verwijs toch graag terug naar het verdwijnen van die third-party-cookies, wat voor een grondige verandering zal zorgen in het advertentielandschap. Wij spelen daar echter op in door ervoor te zorgen ervoor dat marketeers hun data kunnen centraliseren in onze tool en die vervolgens gebruiken over verschillende kanalen. Dat zal hen toelaten first-party-data te gebruiken, in plaats van die third-party-data die gaan verdwijnen.”
Een andere trend is het razende tempo waartegen AI zich blijft ontwikkelen, en waar het grote publiek – vooral dankzij ChatGPT – intussen ook kennis mee heeft gemaakt. “Bij ons zat AI al vanaf dag één in het product verweven, en we blijven er ons product mee verrijken. Zo hebben we recommendation boxen waarmee marketeers aanbevolen producten, huizen of vacatures kunnen instellen op de website, maar ook via e-mails, of push notifications via WhatsApp. Daarnaast hebben we heel wat prediction modellen, waarbij we kunnen voorspellen wat de kans is dat iemand gaat converteren. Daar kunnen marketeers bijgevolg een aangepaste journey voor maken. Stel dat er mensen zijn die 80 procent kans tonen om te converteren, die kunnen die regelmatig een e-mail toegestuurd krijgen, terwijl mensen die maar 10 procent kans hebben bijvoorbeeld slechts om de zes maanden een mail ontvangen. Zo besparen die marketeers zich veel tijd en moeite.”
Blik op de toekomst
Hoewel Taglayer al regelmatig werd gepolst door potentiële investeerders, is het bedrijf nog altijd bootstrapped. Maar daar komt binnenkort verandering in. “We zijn bezig met een fundingronde, zodat we binnen dit en twee jaar door kunnen groeien naar 46 medewerkers”, licht Willem toe. “Dat is momenteel iets waar we voluit op focussen. Net als op internationale uitbreiding. We hebben lange tijd vooral op België en Nederland gefocust, omdat we eerst ons product een stevig fundament wilden geven. Nu is het tijd om de sales op te schalen. Maar vandaag hebben we ook al klanten in Spanje, Portugal, Italië en Duitsland. Ook de UK staat momenteel op de radar.”
“Onze typische klant? Eigenlijk is het onze ambitie om die persoonlijke ervaring en personalisatie toegankelijk te maken voor iedereen die dat wil. Daarom hebben we ook een forever free versie, waarbij élke marketeer kan starten, die werkt op elke website. Met andere woorden: ook kleine bedrijven kunnen er gebruik van maken. Maar dus even goed grote organisaties – we maken daar niet echt een keuze in. Wat we willen, is marketeers in het algemeen helpen om een persoonlijke ervaring te kunnen aanbieden via welk kanaal ze ook maar willen inzetten.”
Fysiek voorbeeld
Tot slot willen we weten of die persoonlijke ervaring in de toekomst alleen maar belangrijker zal worden? “Yes”, antwoordt Willem resoluut. “En laat me dat even met een fysiek voorbeeld illustreren. Stel dat je naar een winkel of de supermarkt zou gaan, en alles ligt daar al klaar in je winkelmandje, omdat de medewerker daar jou goed kent en weet wat je koopt. Die service zou je als klant toch enorm appreciëren? Wel, mensen verwachten online diezelfde service. En al zeker door het verdwijnen van die third-party cookies: als je vroeger ‘laptops’ googelde, dan kreeg je meteen ook laptopadvertenties van Amazon. Dat is nu niet meer mogelijk, het wordt moeilijker om mensen naar je website te krijgen doordat de advertenties alleen gebruik maken van je first-party data. Bijgevolg moet je ervoor zorgen dat die conversie-rate op de website zelf omhooggaat. En dat doe je met gepersonaliseerde ervaringen, die het de consument zo gemakkelijk mogelijk maken. Als je niet mee gaat in die trend, ga je in de problemen komen.”