Kinepolis wordt meestal in één adem genoemd met film. Maar het Belgische bedrijf heeft ook een succesvolle B2B-tak, die is uitgegroeid tot een sterke afdeling binnen de groep die bedrijfsevents coördineert, advertising verzorgt en relatiegeschenken voorziet. “We hebben een topjaar 2023 achter de rug en evenaren opnieuw onze pre-COVID jaren, dus je kan wel stellen dat we terug van weggeweest zijn”, vertelt National B2B Sales Manager Séverine Smetz. Onlangs werden de receptieruimtes op nagenoeg alle locaties volledig vernieuwd, waarmee Kinepolis Business over een extra troef beschikt voor bedrijven die op zoek zijn naar een unieke locatie om mensen samen te brengen en met elkaar te laten connecteren.
Wie Kinepolis zegt, denkt aan film, comfortabele zetels en popcorn. Maar ook bedrijven - van kmo tot multinational - zijn al vele jaren kind aan huis bij de bioscoopgroep. Zij kunnen bij Kinepolis Business terecht voor hun evenementen, advertising en relatiegeschenken. Om bedrijven een echte meerwaarde te bieden, beschikt de B2B-afdeling over enkele sterke troeven. Ten eerste is er het nationaal karakter: Kinepolis beschikt over tien bioscopen, verspreid over heel België. “Dankzij de eenheid van onze bioscopen krijgen klanten een uniforme beleving en service op elke locatie, van Hasselt tot Oostende”, licht Smetz toe. Door hun ligging aan de rand van een grootstad zijn de meeste Kinepolis-bioscopen bovendien vlot bereikbaar met het openbaar vervoer en met de auto, en is er steeds voldoende parkeergelegenheid. Dat betekent heel wat extra comfort voor de bezoekers.
Dankzij de eenheid van onze bioscopen krijgen klanten een uniforme beleving en service op elke locatie, van Hasselt tot Oostende.
Duurzaam vernieuwde receptieruimtes
Bedrijven die een event willen organiseren in meerdere ruimtes, kunnen bij Kinepolis Business naar hartenlust verschillende zalen combineren. “Naast grote en kleine cinemazalen bieden we een aantal polyvalente zalen. We proberen zoveel mogelijk rekening te houden met de wensen van de klant en hierop in te spelen”, gaat Smetz verder. Ze voegt er meteen nog een extra troef aan toe: de receptieruimtes op alle locaties werden onlangs allemaal volledig vernieuwd. “Veel van deze ruimtes waren aan een opfrissing toe. We streefden zoveel mogelijk naar een uniforme look & feel en dezelfde functionaliteiten om ons nationaal karakter te behouden.”
De receptieruimtes kregen een nieuw, eigentijds kleedje van lichte kleuren met een aantal warme accenten, zoals hout in de wanden en de bar. “We kozen bewust voor neutrale wit-tinten omdat die een ‘blank canvas’ creëren dat de bedrijven zelf kunnen invullen. Het geeft hen veel mogelijkheden om de ruimte aan te kleden naar eigen wens of om zaken op de muren te projecteren. De ruimtes kregen ook een upgrade wat betreft technologische mogelijkheden: meer stopcontacten, kwaliteitsvolle audio, eenvoudigere bediening van de ledverlichting en aanpasbaarheid van de verlichting in functie van de doelgroep of het event”, aldus Smetz. Wie benieuwd is naar de opgefriste Kinepolis-receptieruimtes, vindt op de website een reeks foto’s terug per locatie. Sinds kort kan je ze ook vanop afstand virtueel bezoeken met de nieuwe 360° tool, die werd ontwikkeld in samenwerking met Youreka.
Het besef leeft enorm dat presentaties en bijeenkomsten zeer belangrijk zijn, en dat mensen echt nood hebben aan connectie met elkaar in een mooi en inspirerend kader.
Uniforme beleving op maat van de klant
In de vernieuwde receptieruimtes valt de nieuwe vloerbekleding op – een groot verschil met de donkere vloeren van vroeger. “Deze duurzame, onderhoudsvriendelijk textielvloerbekleding van Forbo Flotex combineert de warmte, het comfort en de akoestische eigenschappen van tapijt, en neemt allergenen en fijn stof op uit de lucht”, verduidelijkt Smetz, die opmerkt dat bedrijven meer en meer duurzaamheid als criterium hanteren wanneer ze een keuze maken voor een event venue. “Dat dit niet langer een ‘nice-to-have’ is maar een ‘must-have’, blijkt uit onze enquête over duurzaamheid die momenteel loopt bij onze klanten. Daarom zoeken we ook bij Kinepolis Business voortdurend naar nieuwe manieren om onze bioscopen en dienstverlening verder te ontwikkelen met respect voor de ESG-pijlers mens, milieu en maatschappij. Specifiek voor onze B2B-activiteiten bekijken we bijvoorbeeld samen met onze cateringpartners hoe we voedselverspilling zoveel mogelijk kunnen tegengaan.”
Voor de catering – van recepties en hapjes tot bourgondische buffetten en seated dinners – wordt er overigens gewerkt met een aantal huiscateraars, stipt Smetz aan. “Onze partners kennen onze gebouwen en keukens het best, en kunnen zo de beste service bieden. Ook voor de aankleding en decoratie van de eventruimtes hebben we vaste partners. Het is onze ambitie om bedrijven zoveel mogelijk te ontzorgen. Van zodra zij kiezen voor meerdere theaters, schakelen ze bijvoorbeeld ook over naar één nationale contactpersoon in plaats van een contactpersoon per locatie. Op die manier willen we het voor hen zo makkelijk mogelijk maken, en het zorgt er mee voor dat we een uniforme beleving op maat kunnen bieden op alle gekozen locaties.”
Netwerken en connecteren
Smetz is ervan overtuigd dat live bedrijfsevents weer helemaal terug van weggeweest zijn na een moeilijke COVID-periode. “Iedereen heeft intussen ervaren dat een film bekijken op je eigen tv thuis niet hetzelfde is als op een groot cinemascherm, met haarscherp beeld en helder geluid en een lekker hapje en drankje erbij. Dat geldt ook voor online of hybride bedrijfsevents: die waren ideaal in COVID-tijden, maar nu willen mensen elkaar weer volop in het echt zien. Ze willen verbinden en netwerken. Met Kinepolis Business kunnen wij ervoor zorgen dat dit op een professionele manier verloopt, met de nodige extra's inbegrepen en op maat van het bedrijf”, klinkt het.
In economisch moeilijkere tijden zoals vandaag proberen bedrijven op verschillende vlakken te besparen. “Maar het besef leeft wel enorm dat presentaties en bijeenkomsten zeer belangrijk zijn, en dat mensen echt nood hebben aan connectie met elkaar in een mooi en inspirerend kader. Wij ondervinden dat bedrijven daar de nodige budgetten voor blijven vrijmaken. Het doel van de opfrissing van onze receptieruimtes is om onze klanten en prospecten opnieuw een kader te bieden dat aan hun behoeften voldoet, waardoor ze voor Kinepolis kiezen als hun eventlocatie. Zo hopen we dat het een boost zal geven aan de B2B-activiteiten van Kinepolis. Wij kijken ernaar uit om bezoekers te verwelkomen en hen een unieke beleving te bezorgen!”