Steve Conard en Cathelijne De Vries - photographer: Wouter Dupre
Projecten en projectorganisaties succesvoller maken: dat is in een notendop wat Sugar Me doet. “Via trainingen, verbetertrajecten en staffing helpen wij organisaties om hun projecten efficiënter en succesvoller te maken. We werken hiervoor samen met een netwerk in van freelance consultants, gespecialiseerd in IT en HR”, vertelt Steve Conard, die het bedrijf in 2015 oprichtte. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt van consultants, doet Sugar Me veel meer dan enkel analyses maken. “Het gaat in eerste instantie om concrete acties en resultaten bereiken. Op die manier kunnen we een positieve impact maken op hoe de medewerkers zich voelen en hoe graag ze meewerken aan projecten. Zo bouwen we mee aan de toekomst van organisaties”, klinkt het bij mede-oprichter Cathelijne De Vries.
Projecten zijn vaak complex en er zijn tal van stakeholders bij betrokken. Veel bedrijven hebben een manier gevonden om deze projecten uit te voeren en op te volgen. Vaak gebeurt dit echter niet optimaal, bijvoorbeeld door een gebrek aan kennis of ervaring. Dit kan een rem zetten op de groei van het bedrijf. “Project management is meer dan alleen maar een planning opstellen en deadlines bijhouden. Het gaat ook om slim budgetteren, risico’s identificeren en monitoren, resources nauwkeurig managen en duidelijk communiceren tussen alle teams en betrokkenen”, vertelt Steve Conard, die in 2015 het bedrijf Sugar Me oprichtte.
Projecten met een vleug zoetigheid
In 2018 trok Conard naar Zweden voor een training bij Spotify van twee Agile coaches. Dit gaf Conard goesting om hen uit te nodigen om deze inspirerende training ook in België te geven. Dat was de start van het Sugar Me-verhaal: het organiseren van pragmatische trainingen over Agile en Project Management. Om het bedrijf verder te doen groeien, kwam Cathelijne De Vries aan boord. Zij had tot dan toe in verschillende grote en kleine bedrijven gewerkt als project manager.
“Wij geloven in de fun van projecten. Bij ons gaan structuur en wendbaarheid hand in hand, net zoals verantwoordelijkheid en vrijheid. Vandaar ook onze naam en onze tagline: ‘We add a pinch of sweetness’. Als je met ons samenwerkt, garanderen we dat het toffer wordt – het project zelf, en ook de samenwerking en de teamspirit. Doordat alles vlotter verloopt, worden de resultaten beter en het bedrijf succesvoller”, licht De Vries de naam ‘Sugar Me’ toe. Die werd bedacht door Conard tijdens een bezoek aan de supermarkt. “Toen ik op zoek was naar een pak suiker in de winkel – ik ben een echte zoetekauw – bedacht ik dat projecten vaak als vervelend worden beschouwd in bedrijven. Maar in plaats van een kosten- en lastenpost kan een project net heel leuk zijn, op voorwaarde dat je de juiste structuur en componenten voorziet. Met andere woorden: door er een vleugje zoetigheid aan toe te voegen”, verduidelijkt Conard. Wie goed kijkt naar het logo van Sugar Me, ontwaart er de vorm van een suikerklontje in. “Centraal staat de mens, en de lijntjes wijzen op de gelaagdheid in projecten.”
Pak project management proactief aan, want het is een cruciale pijler van een succesvolle organisatie. Wacht niet te lang om er een vleugje zoetigheid aan toe te voegen.
Efficiënter, effectiever én leuker
Sugar Me maakt projecten succesvoller – efficiënter, effectiever én leuker. Bedrijven kunnen bij Conard, De Vries en hun team van freelance experts terecht voor trainingen, verbetertrajecten en staffing. “Onze in-house trainingen in project management, agile of communicatie & change zijn een combinatie van onze vakkennis en praktijkervaring, steeds met focus op interactie en fun. Verbetertrajecten vormen de tweede pijler van onze dienstverlening. Hierbij helpen we bedrijven om succesvoller te worden in hun projecten en hun projectorganisatie. Het doel is altijd dat de teams met plezier werken aan projecten, die dan ook nog eens effectief en efficiënt opgeleverd worden”, zegt Conard.
Ten slotte zorgt Sugar Me voor extra capaciteit in de organisatie. “Voor bedrijven die bijkomende ondersteuning kunnen gebruiken bij hun projecten, gaan wij op zoek naar de ideale match. We kunnen hiervoor een beroep doen op ons netwerk van ervaren en pragmatische consultants. Het zijn stuk voor stuk mensen die net zoals wij op een positieve manier willen bijdragen aan de groei van bedrijven”, aldus De Vries.
Geen one size fits all
Sugar Me wordt hoofdzakelijk ingeschakeld voor projecten in HR en IT - typische sectoren waar een grote mate van projectmatig werken en wendbaarheid vereist zijn. Maar op zich maakt de sector niet zoveel uit, beklemtoont Conard. “IT-projecten leiden vergt geen andere kennis dan HR-projecten, en we hanteren geen aparte aanpak per vakgebied. Dat we ervaringen uit het ene project kunnen gebruiken voor het andere, is net extra waardevol en kan leiden tot interessante inzichten.”
Met meer dan dertig jaar gezamenlijke ervaring weten Conard en De Vries wat er nodig is om een project op poten te zetten en te doen slagen. “Maar als we zien dat een strak projectplan, dat in veel organisaties werkt, voor een bepaalde klant niét tot de juiste resultaten zou leiden, kiezen we voor een andere aanpak. Er bestaat geen one size fits all in project management. Daarom combineren wij een standaardaanpak met maatwerk. Wanneer we een klantvraag krijgen, kijken we altijd eerst wat de noden écht zijn en vervolgens welke dienst van Sugar Me de juiste oplossing is. Voeren we eerst een analyse en verbetertraject uit, gaan we meteen focussen op training of is er extra capaciteit nodig bij de klant?”, zegt De Vries. “We zijn ook niet te beroerd om onze aanpak bij te sturen in de loop van een project. Geven we een training en merken we dat de deelnemers toch andere leerdoelen of noden hebben? Dan passen we het programma aan, want we willen uiteraard dat het zo waardevol mogelijk is en zoveel mogelijk oplevert.”
Ons netwerk van ervaren en pragmatische consultants zijn stuk voor stuk mensen die net zoals wij op een positieve manier willen bijdragen aan de groei van bedrijven.
Inhoud belangrijker dan certificaat
“De laatste tijd is de vraag naar in-company trainingen toegenomen. Bedrijven vinden het steeds belangrijker dat hun mensen over bepaalde skills beschikken, om zo mee te bouwen aan het succes van de organisatie”, merkt Conard. “Onze opleidingen zijn zeer pragmatisch en resultaatgericht. We zetten resoluut in op inhoud en kennis. Uiteraard kan een certificaat waardevol zijn, en dat bieden we ook aan voor specifieke trainingen. Maar de bedrijven die op ons een beroep doen, willen in de eerste plaats dat hun medewerkers concrete dingen leren waarmee ze nadien snel aan de slag kunnen om de nodige resultaten te bereiken.”
Vaak wachten ondernemingen te lang om hulp in te schakelen voor hun projectorganisatie en projecten, omdat ze het duur vinden en/of denken dat ze het zelf wel kunnen. “Tot wanneer de nood zodanig hoog is dat het eigenlijk al te laat is”, weet Conard. “Bij deze een warme oproep aan aan bedrijven: pak project management proactief aan, want het is een cruciale pijler van een succesvolle organisatie. Wacht niet te lang om er een vleugje zoetigheid aan toe te voegen.”
Impact maken
“Leuke dingen blijven doen en impact blijven maken”, antwoorden De Vries en Conard eensgezind op de vraag wat hun verdere ambities zijn met Sugar Me. “We willen vooral dat klanten voor ons blijven kiezen voor onze pragmatische en resultaatgerichte aanpak, en voor de goesting en het enthousiasme waarmee we altijd te werk gaan. Projecten zijn vaak heel complex. Wij proberen ons te onderscheiden door het zo concreet en zo leuk mogelijk te maken. Wie met ons samenwerkt, moet zich dus niet verwachten aan dikke saaie rapporten. Analyses en cijfers zijn uiteraard belangrijk, maar wat veel belangrijker is, zijn concrete acties en resultaten. Wij werken in de eerste plaats met mensen, en voor hen proberen we het zo leuk mogelijk te maken. Daarom ligt de focus altijd op interactie en fun. Veel bedrijven blijven terugkomen naar ons voor hun trainingen, en beginnen zelf al te denken welke opleiding wij nog kunnen organiseren voor hen. Dat is voor ons dé bevestiging dat we met Sugar Me op de goede weg zijn om impact te blijven maken”, besluiten ze.