foto: shutterstock.com
Growth hacking is een simpel en bewezen framework dat miljarden dollars heeft opgebracht voor zowel klanten als marketers. Iedereen wil mee op het buzzword van het moment springen, van gloednieuwe start-ups tot zowel Google als Facebook. Nu, waar gaat deze hype over en waarom zou growth hacking nuttig kunnen zijn voor jou? In dit artikel delen wij de 10 meest gedurfde, effectieve case studies. Sommige zijn geniaal, andere zijn dan weer bizar, maar het belangrijkste is dat ze stuk voor stuk geniale inzichten vertoonden hoe growth hacking bijdraagt tot het resultaat van een bedrijf. In de zoektocht naar echte resultaten kunnen deze cases de heilige graal zijn.
1. Hoe Airbnb groot werd dankzij Craigslist
Voor Airbnb bekend werd, was Craigslist de populairste manier om een verblijfsplek te huren gedurende een korte periode in de States. Airbnb heeft ten volle geprofiteerd van het bereik van Craigslist door al hun zoekertjes op de eerste pagina van Craigslist te krijgen - helemaal gratis.
Dit hebben ze gedaan door een simpel algoritme te creëren dat Airbnb zoekertjes ook op Craigslist plaatste. Wanneer bezoekers een zoekertje op Craigslist bekeken, kwamen ze vervolgens op de site van Airbnb terecht. Deze simpele methode gaf het bedrijf een gigantische marketing push zonder enig budget nodig te hebben. Deze growth hack bracht stevig bij tot de evaluatie van 1 miljard dollar en vervolgens de $500 miljoen in jaarlijkse verkopen.
2. Hoe Facebook via een badge naar 200 miljoen gebruikers ging
Het originele plan van facebook was om 200 miljoen gebruikers in slechts één jaar te krijgen op hun platform. Lijkt onmogelijk, niet? In 2009 introduceerde Facebook embeddable badges die op andere websites gepost konden worden zoals MySpace en blogs. Deze simpele badge genereerde miljoenen sign-ups voor het bedrijf, waardoor het gigantisch getal van 200 miljoen niet veraf meer leek.
3. Het geniale referral-programma van Dropbox
In 2010, startte Dropbox met het weggeven van 16GB extra ruimte in ruil voor het refereren van een nieuwe gebruiker naar hun platform. Dit aanbod bleek heel succes te zijn en sloeg sterk aan, met welgeteld 2.8 miljoen uitnodigingen enkel in april 2010. Vet! Dat koste hen minder aan serveropslag dan je zou denken, want niet iedereen gebruikte 16GB vanaf de eerste dag. De meeste gebruikers deden hier meer dan een jaar over. Ondertussen werd serveropslag goedkoper en kon Dropbox hierdoor klanten goedkoop verkrijgen.
Deze growth hack was de sleutel om van 100.000 leden tot meer van 4 miljoen leden aan te werven in 15 maanden tijd. Hierdoor overmeesterde Dropbox heel wat competitie in een zeer competitieve markt.
4. Hoe ijdelheid LinkedIn naar ongekende hoogten boostte
LinkedIn is een service gemaakt voor professionals, maar de belangrijkste innovatie die het platform van 2 naar 200 miljoen gebruikers bracht, was het aanspreken van persoonlijke ijdelheid. Het aanbod van LinkedIn was om publieke profielen te laten indexeren door zoekrobotten. De meeste mensen hadden toen nog moeite om zichzelf terug te vinden in Google, en dit gaf hen de opportuniteit om hun visitekaartje achter te laten in de online wereld.
Als resultaat begonnen miljoenen mensen gebruik te maken van LinkedIn, en nog veel meer werden lid na het vinden van resultaten in Google. Zoals al meerdere keren gezegd, een product waar mensen nood aan hebben is cruciaal, in dit geval is LinkedIn een van de succesverhalen die dit statement versterkt.
5. Hoe Popcorn Metric een winststijging haalde van 367% op 14 dagen
PopCorn Metrics adopteerde een ‘kost wat het kost’ mentaliteit om gratis gebruikers te converteren naar betalende. Om dit te bereiken, startte het bedrijf met het aanbieden van persoonlijke consultaties, gratis code tweaks en nuttige informatie. Binnen twee weken tijd was hun winst gestegen met 367%.
Het initiële proces was niet schaalbaar, maar uiteindelijk werd het omgezet naar een verzamelingen van videos, artikelen en mails met oog op user-onboarding. Helemaal geautomatiseerd vroeg dat een minimale inspanning en betrekking van hun werknemers.
Twee vliegen in één klap, dit kan je wel stellen. PopCorn Metrics heeft een vijfvoud in sales gegenereerd terwijl ze een tutorial systeem op poten hebben gezet voor hun gebruikers.
6. Fake it until you make it
The Rich Jerk is een word-snel-rijk-product dat zijn oprichter een miljonair maakte. De maker verkocht zichzelf als een rijke man die video’s maakt om anderen te leren hoe ze geld moesten verdienen. Dit beeld droeg sterk bij tot het succes van The Rich Jerk.
Geloof het of niet, maar de growth hack hier is dat alle bezittingen, zwembaden en luxe auto’s in zijn video’s, helemaal niet van hem waren. Hij ging simpelweg in de tuinen of garages filmen van rijken nadat hij inbrak bij deze mensen. Fake it ‘til you make it, right?
Het was misschien een dwaze strategie, maar dit zorgde er wel dat het The Rich Jerk-programma zonder veel budget een sterk resultaat opleverde.
7. Geef meer dan je klanten vragen
Wanneer je als bedrijf veel meer aan je klanten geeft dan ze vragen, is dit uiteraard goed voor je business. Maar wist je ook dat dit aangetoond is door onderzoek? Een studie gepubliceerd in ‘the Journal of Applied Social Psychology’ heeft bevonden dat wanneer obers aan hun tafel een extra paar muntjes gingen brengen na het eten, 23% meer verdienden aan fooien.
Dat toont aan dat je geen geavanceerde technologieën moet hebben om growth hacking correct toe te passen. In feite, deze zeer succesvolle case study vond plaats in de 90's, lang voor “growth hacking” een term was.
8. De zin die 12 miljoen gebruikers overtuigde om zich in te schrijven voor Hotmail
In de jaren 90 kreeg Hotmail 12 miljoen gebruikers nadat ze bij alle e-mails, die met hun gratis service verzonden werden, het volgende bericht toevoegden: “PS: I Love You. Get Your Free Email At Hotmail”. Deze strategie zorgde ervoor dat iedereen die mails kreeg van een hotmail adres, dit bericht kreeg met een link naar Hotmail. Zo versloeg Hotmail hun concurrenten, kregen ze een gigantisch aantal gebruikers en konden ze het bedrijf verkopen aan Microsoft voor $400 miljoen!
9. Stijging e-mailconversie van 500% door het stellen van één vraag
Soms zijn de beste growth hacks de simpelste. De Universiteit van Alberta heeft hun conversie op e-mails verhoogd met 500%, en dit deden ze door deze simpele vraag te stellen: “You seem interested in UAlberta news. Would you like to sign up for the Daily News e-mail?” Dat is alles! Geen trucje, enkel dit zinnetje. Het bericht en sign-up box werd getoont na enkele seconden browsen op hun website en bleek heel succesvol!
10. Hoe Instagram groeide dankzij andere sociale netwerken
Instagram heeft gebruik gemaakt van andere sociale netwerken om hun bereik te vergroten. Zo kan je bijvoorbeeld vanuit Instagram je foto of video ook posten op Twitter, Facebook, Tumblr, etc. Elke post kwam op het platform terecht met een link naar Instagram waar de originele content op stond. Hierdoor kregen ze gratis een gigantische boost in gebruikers.
Op termijn begonnen meer applicaties deze growth hack toe te passen, maar Instagram was een van de eerste en maakte zo een aanzet naar hun eerste miljard dollar.
Geweldig toch?
Zeker als je weet dat growth hacking meestal door hoog geprofileerde start-ups pas een succesverhaal was. Het leukste van heel het verhaal is dat een growth hack vinden ongeveer gelijk staat met voorkennis van grote veranderingen op de beurs. Pas wanneer de rest van de markt je inhaalt, heb je een gigantische voorsprong gehad in het verkrijgen van gebruikers, maken van sales, en het lopen van rondjes rond je concurrenten.
Wil je hierover meer weten, kom dan zeker naar de Growth Hacking Summit 2016 in Antwerpen op 19 December.