Je ooit al afgevraagd waarom de content van sommige mensen in een mum van tijd viraal gaat? En bakken shares krijgt? Is er een soort van speciaal content marketing spreuk die je nog niet kende? Om deze million-dollar vraag te beantwoorden, analyseerde BuzzSumo meer dan 100 miljoen artikels. Dit is wat ze ontdekten:
Als je wil dat meer mensen je content delen, is het natuurlijk een vereiste dat die waardevol en krachtig is. Eens je dat hebt bereikt, kun je met deze 10 sleutelmethoden je content ultra shareable maken.
1. Langere content krijgt meer social shares
We zijn allemaal mobieler dan ooit tevoren, toch? Dus logischerwijs krijgt hapklare content meer views en shares, want onze aandacht is vergankelijk, nietwaar? Blijkbaar niet. BuzzSumo ontdekte: hoe langer de content, hoe hoger het aantal social shares. Artikels die tussen de 3.000 en 10.000 woorden liggen, scoren het beste. Gemiddeld 8859 shares.
Verrassend genoeg ontdekte BuzzSumo dat er veel meer short-form content dan long-form content werd gecreëerd. Maar wie dus bereid is om meer tijd en energie te steken in goede artikels én waardevolle inzichten, heeft meer kans om zijn content te laten uitblinken.
2. Artikels met ten minste 1 afbeelding krijgen meer Facebook shares
Volgens diezelfde analyse van BuzzSumo wordt content met ten minste 1 afbeelding doorgaans vaker gedeeld op Facebook. Zelfs ongeacht de visuele aantrekkingskracht van die image. Kortom: de aanwezigheid van visuele elementen is cruciaal.
Artikels die social meta tags voor Facebook bevatten (je weet wel, waardoor je die preview afbeelding te zien krijgt in je Facebook post), zorgen voor driemaal zoveel shares en likes dan andere posts. Die social meta tags zijn belangrijk, want de image is het eerste wat jouw potentiële lezer te zien krijgt. Op basis daarvan zal hij kiezen of hij doorklikt, of niet.
3. Content met ten minste 1 afbeelding zorgt voor meer Twitter shares
Ook op Twitter zijn afbeeldingen redelijk bepalend. BuzzSumo achterhaalde dat tweets met een OpenGraph image tag veel beter scoorden dan degenen zonder. Naar verluidt is het ook van belang om - naast de image in je artikel zelf - een afbeelding rechtstreeks op te laden in je Twitter post.
4. Zorg voor amusement, ontzag en humor
Inmiddels weet iedereen dat emoties belangrijk zijn in je content. Vooral amusement, ontzag en humor, zo blijkt. Deze 3 emoties waren vervat in de 10.000 meest gedeelde artikels op het web. Dat valt te verklaren door het onderzoek dat The New York Times een aantal jaren geleden deed. 2.500 mensen werden gevraagd waarom ze precies online content deelden. De voornaamste redenen:
- Om waardevolle of entertaining content met anderen te delen
- Om mensen te laten kennismaken met wie ze zijn
- Om in contact te blijven met hun netwerk
- Om relaties met kennissen en vrienden te onderhouden
- Om te laten welke thema's ze belangrijk vinden
Opvallend: content die onze narcistische kant aanspreekt, vinden we shareable. Daarmee bedoel ik artikels waarin mensen meer te weten komen over zichzelf. BuzzSumo ontdekte dat 80% van de top 10 meest gedeelde artikels een quiz was. Logisch: wanneer iemand zijn quiz resultaten deelt, geeft hij de kans aan zijn netwerk om hem beter te leren kennen.
5. Mensen houden van infographics en lijstjes
Niet iedereen is mee met deze redenering, maar infographics en lijstjes krijgen gemiddeld meer shares dan andere types content (denk: how-to-posts en video's). Infographics bieden bijvoorbeeld een toegankelijke manier om snel en vlot een berg informatie te verwerken. En lijstjes (bv. 7 manieren om .., 3 redenen waarom, ..) laten de lezer meteen weten waar het op staat. Hapklare content, noem ik het.
Wat de langere posts betreft, is het belangrijk om de body te breken met afbeeldingen, grafieken of een ander leuk visueel element. Toch graag lijstjes verwerken in jouw long-read? Dat kan ook, bij voorkeur met subtitels en bullet points.
6. Het magische nummer voor 'lijstjes content': 10
Volgens BuzzSumo's onderzoek bevat lijstjes content idealiter 10 elementen. Dat bewees een list post met 10 items, dat 4 keer zoveel shares had dan het 2e meest gedeelde lijstjesartikel met 23 items.
7. Mensen delen voornamelijk geloofwaardige content
Vertrouwen is key. Door een byline (auteursonderschrift of korte bio aan het begin of einde van je post) te plaatsen, kan het aantal shares aanzienlijk verhogen (tot 42%!)
8. Influencers zorgen voor een domino-effect van je content
De analyse van BuzzSumo duidt ook op het belang van influencers. Eenvoudigweg omdat zij een domino-effect teweegbrengen. Zo zou slechts 1 influencer die je content deelt, kunnen zorgen voor 31,8% meer social shares. Gaat het om 5 influencers die je content delen, dan zou het aantal shares verviervoudigen.
Allemaal goed en wel, maar hoe zorg je nu voor influencers die je content willen delen ? De meest efficiënte manier: een relatie opbouwen, en hen betrekken in het content creatie proces. Mensen zijn sneller geneigd om content te delen waarin ze betrokken worden, ook al is dat onrechtstreeks.
9. Deel je oude content opnieuw
Je hebt net een artikel gepubliceerd dat je - research en schrijven inbegrepen - in totaal een week tijd kostte. En hoera: mensen delen de content! Maar wat als je na 2 of 3 dagen vaststelt dat de post niet meer wordt geshared? BuzzSumo's antwoord: een week wachten, om de content nadien weer te promoten.
Zo kan je toch nog een maximaal bereik nastreven voor oudere content. Natuurlijk moet het nieuws wel nog steeds relevant en actueel zijn. Postte je ooit een artikel dat aansluit bij een event dat je vandaag organiseert? Dan is dit het uitgelezen moment om die oudere content opnieuw te delen.
10. Dinsdag is de beste social sharing dag
De dag en het moment waarop je jouw content deelt, heeft vaak een grote impact op het aantal shares. Volgens BuzzSumo is dinsdag doorgaans de meest ideale dag is. Al hangt dat natuurlijk wel af van het sociaal netwerk waarop je actief bent:
- Algemeen: dinsdag
- Facebook: dinsdag
- Google+: dinsdag
- Twitter: dinsdag
- LinkedIn: maandag
- Pinterest: maandag
Bron: buzzsumo
Bron: Shutterstock