De tijd dat marketeers experimenteerden in de hoop op goede resultaten ligt inmiddels achter ons. Marketeers hebben meer tools en data tot hun beschikking en zijn hierdoor ook beter in staat om campagnes te optimaliseren. Adobe voorziet drie grote trends waar marketeers voor komend jaar rekening mee dienen te houden om succesvol te blijven:
Cross channel wordt één kanaal
Onze fysieke en digitale werelden lopen steeds meer in elkaar over en klanten maken niet langer onderscheid tussen beide werelden. Zij verwachten een goede ervaring, ongeacht locatie, het tijdstip of de manier waarop zij in contact treden met een merk. Komend jaar richten merken zich nog meer op hoe de verschillende kanalen onderling op elkaar aansluiten. Dit doen zij door specifieke voordelen van online en offline met elkaar te combineren om zo de ultieme gebruikerservaring te creëren.
In de retailsector gaat het hierbij onder andere om interactieve etalages, digitale displays en het benutten van de mogelijkheden van iBeacons. Met deze oplossingen wordt het mogelijk om communicatieboodschappen en promoties naar de winkelende consument te brengen. Tegelijkertijd wordt het concept van de ‘persoonlijke winkelervaring’ ook digitaal door middel van live chat met winkelpersoneel en krijgen klanten aanbevelingen op basis van slimme algoritmes en persoonlijke service.
Een bijkomstigheid van deze ‘één kanaal’-mentaliteit is dat klanten ook gaan verwachten dat zij via ieder kanaal kunnen aangeven wat hun wensen zijn ten aanzien van de leverings- en retourmogelijkheden. Dit gaat onherroepelijk leiden tot nieuwe uitdagingen voor de supply chain.
Data wordt gebruikt om beslissingen te nemen, niet voor het verdedigen van beslissingen
Tot op heden hebben marketeers data vooral gebruikt om na afloop te rapporteren wat het succes van een campagne is geweest. Het hoofddoel hierbij is aantonen wat hun bijdrage is aan de business en de omzet. Dit gaat veranderen in 2015 doordat geavanceerde wiskundige algoritmes vaker ingezet gaan worden om weloverwogen beslissingen te nemen over hoe, wanneer en waar marketingbudget in de toekomst het beste kan worden besteed.
De enorme hoeveelheid multichannel data die de aflopen jaren is verzameld, biedt een intelligent inzicht in klantvoorkeuren en –gedrag. Dit gaat verder dan targeting en personalisatie waarmee marketeers in feite een ‘glazen bol’ tot hun beschikking hebben. Inzicht in data, veelal real-time toegankelijk, biedt marketeers de mogelijkheid om een vinger aan de pols te houden van de business en stelt hen beter in staat om zakelijke beslissingen te nemen.
Merken zetten eindelijk echt in op mobile, wat doen de winnaars?
Het jaar van mobile marketing wordt al enkele jaren aangekondigd, maar dit jaar wordt het keerpunt eindelijk bereikt. Er wordt door consumenten meer dan ooit gebruik gemaakt van mobiele devices. Komend jaar willen marketeers mobile gaan inzetten als basis van hun customer journey. Grote merken gaan de strijd aan om de mobiele consumenten te bereiken en de winnaars zijn diegenen die de meest gepersonaliseerde content kunnen leveren voor verschillende schermen. In een snel veranderde markt - waarbij technologische innovatie en consumentenervaringen steeds weer veranderen - moeten merken onderling strijden om getalenteerde, mobile marketeers aan te trekken.
“De afgelopen jaren is het marketinglandschap behoorlijk veranderd en steeds breder geworden”, stelt Marco Disseldorp, Marketing Manager Adobe.
Komend jaar zullen toonaangevende merken duidelijker keuzes gaan maken in hun marketingaanpak om hiermee het maximale rendement uit hun marketinginvestering te halen. Verdere investeringen in mobile marketing en het verder benutten van analytics liggen hierbij voor de hand. Tegelijkertijd gaan retailers ook experimenteren met nieuwe concepten om de online en offline klantbelevingen nog beter met elkaar te verbinden waardoor de verschillende kanalen elkaar nog beter aanvullen en versterken. De marketinginnovatie zet zich komend jaar onverminderd voort.