De Super Bowl, niet enkel een hoogmis voor sportliefhebbers, maar ook voor reclamefanaten. Elk jaar is het weer afwachten wat reclamemakers dan weer op ons afvuren. Want de lat ligt hoog: één seconde zendtijd kost een merk al gauw 170.000 dollar. Voor een spotje van een halve minuut leg je dus gemakkelijk 5 miljoen neer, om het alleen nog maar te mogen uitzenden. Weinig ruimte voor falen dus. 

Goed aangepakt, kan de buzz rond een reclamefilmpje al dat geld waard zijn. Meestal beginnen merken voor de Super Bowl al aandacht te trekken, door bijvoorbeeld hun reclamespot vroeger te releasen. Dit zijn alvast vijf zes spotjes die de lippen losmaakten - al dan niet op een controversiële manier. 

1. Mr. Clean

Mister Clean, bij ons beter bekend als Meneer Proper, maakte wel een erg opmerkelijk optreden tijdens de Super Bowl. Wie had gedacht dat een bus schoonmaakmiddel zo'n sterke gevoelens opriep? Die té strakke, allesverhullende jeans vergeet je alleszins nooit meer. 

 
2. Budweiser
 

Budweiser vertelt het verhaal van hun founder Aldophus Busch, die van Duitsland naar Amerika emigreerde. Volgens het bedrijf is het niet als statement bedoeld, maar toch voelt het als een pleidooi voor buitenlands talent in het huidige politieke klimaat van de Verenigde Staten. 

3. Nintendo

De Japanse gamereus maakte haar reclamedebuut op de Super Bowl. Alleen daarom is dit spotje zo opvallend. De keuze van Nintendo om net daar hun nieuwste gameconsole te promoten, verklaarden ze als volgt: "The most anticipated video game system and video game of the year will be seen on the biggest stage of the year. Nintendo Switch will change how, when and where people play games. It's only fitting that we're changing how, when and where we advertise those games." Bovendien zit het spotje vol met easter eggs, die enkel echte Zelda-fans kunnen ontwaren.

4. Airbnb

Nadat Airbnb recent in het nieuws kwam door racisme op het platform, zenden ze nu een sterke boodschap de wereld in. Die moet vooral het imago van Airbnb terug omhoog krikken. 

5. Skittles

Geen controversieel statement of straf verhaal, gewoon een luchtig en grappig spotje. Net daarom wordt dit filmpje zo gesmaakt. Al stellen sommigen zich wel vragen bij de nogal vreemde opstelling. 

 
6. T-Mobile
 

Het internet werd helemaal gek van dit spotje. Niet omdat het zo geniaal in elkaar zit, of omdat Justin Bieber vreemde dansmoves bovenhaalt, wel omdat het sterk doet denken aan een oude Six Flags-reclame. Op social media is iedereen er alvast roerend over eens dat Bieber een reïncarnatie van de 'Six Flags Old Guy' is. Oordeel vooral zelf: 

 
 
 

Welk spotje is jouw favoriet?