foto: shutterstock
Alvorens er aan SEO of SEA gedaan kan worden is een zoekwoordonderzoek noodzakelijk. Dit onderzoek dient als basis voor het online marketing bureau of voor de in-house online marketeer. Maar het zoekwoordonderzoek kan voor meer gebruikt worden dan enkel voor online marketing doeleinden. Hieronder sommen we 7 zaken op die een zoekwoordonderzoek jou kan leren.
1. Hoeveel zoeken mensen op jouw bedrijf of merk
Hoe gekend is jouw merk? Door middel van het zoekwoordonderzoek krijg je een antwoord op de vraag hoeveel mensen jouw merk opzoeken in Google. Ligt dit maandelijks zoekvolume veel lager dan verwacht? Dan kan je overwegen om te werken aan je merkbekendheid.
2. Wie zijn je meest geduchte (online) concurrenten?
Soms heb je een verkeerd beeld van een concurrent. Je dacht misschien dat een concurrent altijd een kleine speler was maar deze kan de laatste 2 jaar enorm vooruitgegaan zijn. Hoeveel er op hun merknaam/bedrijfsnaam gezocht wordt kan je een beeld geven van de merkbekendheid die ze (online) hebben.
3. Naar welke producten of diensten wordt het meest gezocht?
Uiteraard ben je je bewust van welke producten of diensten je het meeste verkoopt. Maar zijn dat ook de producten waar mensen het meest naar zoeken? Wanneer de ‘populariteit’ van een product beduidend hoger ligt maar je er toch minder van verkoopt moet je je verder denken.
Stappen deze mensen naar concurrenten? Is het voor iedereen duidelijk genoeg dat ik deze producten verkoop? Word ik hier minder goed op gevonden?
4. Hoe zoeken mensen naar jouw producten of diensten?
Zoeken mensen op een merk van een product of zoeken ze eerder oplossingen voor problemen? Dit kan van groot belang zijn om mensen met de juiste informatie te benaderen en op de juiste ‘pijnpunten’ te duwen. De teksten van jouw brochures, folders, emails... kunnen er hierdoor volledig anders uit zien.
5. Welke intenties bevatten de zoekwoorden?
Zoekopdrachten geven vaak aan wat de persoon wilt bereiken. Dit kan gaan van informatie opzoeken tot een (online) aankoop doen. De zoekopdrachten opdelen volgens verschillende intenties levert dan ook vaak interessante inzichten op.
Meestal kunnen zoekwoorden opgedeeld worden volgens onderstaande intenties;
1. Informatieve intentie
Iemand dat een zoekopdracht uitvoert met een informatieve intentie is op zoek naar meer informatie over een bepaald product. Dit is vaak de eerste stap in het koopproces. Dikwijls zijn dit korte zoekopdrachten met een groot zoekvolume. Vb: “ultrabook”, “laptop”, “desktop”...
2. Oriënterende intentie
In deze fase wil de persoon wat dieper ingaan op de informatie die hij/zij reeds gevonden heeft. Hiervoor wil hij de verschillende opties met elkaar kunnen vergelijken. Vb: “laptop vergelijken”, “goedkope laptops prijzen”, “laptop voordelen nadelen” ...
3. Globale koopintentie
Hier geeft de persoon aan een intentie te hebben om over te gaan tot een aankoop. Vaak gaat deze intentie gepaard met woorden als “online”, “webshop” e.d. Vb: “laptop bestellen webwinkel”, “laptop online bestellen”, “laptop webshop”
4. Lokale koopintentie
Mensen die dergelijke zoekopdrachten ingeven zitten in een gelijkaardige fase als de globale koopintentie met het verschil dat er hier een locatie opgegeven wordt. Vb: “laptop bestellen gent”, “laptop kopen brussel”, “laptop kopen west-vlaanderen”
5. Navigationele intentie
Deze intentie is merkgerelateerd. Wanneer er dus een merknaam in de zoekopdracht zit, dan spreken we over een navigationele intentie. Vb: “dell laptop”, “dell xps 15”, “sony vaio”
Deze intenties helpen bij het in kaart brengen van het koopproces. Dat maakt het voor jou stukken duidelijker om te weten welke informatie je mee dient te geven op welk moment.
De informatie die je vervolgens opstelt om online te gebruiken kun je uiteraard ook offline gaan gebruiken. Dit zorgt bovendien voor een minder grote kloof tussen je online en offline verhaal.
6. In welke landen zit er nog veel potentieel?
Wanneer het onderzoek voor meerdere landen wordt uitgevoerd is dit ook een indicatie van het potentieel dat er in dat land is. Zijn er veel zoekopdrachten voor problemen die jouw product op kunnen lossen of zoekopdrachten naar je product zelf, dan geeft dit aan dat er ook een grote potentiële afzetmarkt is voor jouw producten en diensten in dat land.
7. Gebruiken mensen in het buitenland andere woorden om je product te omschrijven?
Ook hier is er vaak een verschil tussen verschillende landen, al wordt er dezelfde taal gesproken. In Vlaanderen weet iedereen wat een “microgolf(oven)” is, in Nederland zeg je beter een magnetron.
Op dezelfde manier is het Duits in Oostenrijk niet volledig hetzelfde als het Duits uit Duitsland. Vanzelfsprekend gebruik je dus best de woorden die men in dat land gebruikt voor folders, brochures etc.
Een zoekwoordonderzoek kan dus voor meer dienen dan enkel een basis document voor SEO of SEA. Net zoals er voor consumenten vaak geen verschil is in online en offline, kan je de moeite die je in onderzoeken steekt vaak zowel voor online als offline doeleinden gebruiken.
Heb je nog vragen bij een zoekwoordonderzoek? Stuur dan een mailtje