foto: shutterstock.com

Ben jij op zoek naar een stagiair met een sterk en allround digitaal profiel? Eentje die weet dat SEO geen SOA is, Google Analytics kent, een engaging campagne kan bedenken of van UX heeft gehoord? Dan moet je je best doen om ze binnen te halen! Om bedrijven te helpen om een stagiair te kunnen aantrekken hou je het best rekening met deze 9 tips: 

Bedrijven willen top-stagiair aantrekken, toch gaat het vaak mis 

Als afdelingshoofd van de richting Digital Media Management aan de Thomas More Hogeschool krijgen we vaak dezelfde vragen:

  • Waarom is het voor bedrijf x niet gelukt om een stagiair aan te trekken? 
  • Waarom was het aantal reacties voor bedrijf x zo hoog en voor bedrijf y zo laag? 
  • ... 

Dit jaar studeren 59 studenten Digital Media Management aan de Thomas More Hogeschool. Tussen januari en juni 2017 lopen zij allemaal stage. Stages van 12 of 16 weken zijn voor deze studenten een belangrijk onderdeel van hun opleiding, waarin ze veel willen leren en doen. Alleen hebben ook zij inmiddels ontdekt dat het aanbod stageplaatsen in whatever digitaal enorm is. Meer dan 120 vacatures op dit moment. Voor hen is het dan ook cruciaal om - met het oog op hun toekomstige carrière - de juiste stageplaats te kiezen met de meest leerrijke jobinhoud én begeleiding. Een topstudent zoekt een topstageplaats, een beetje selectief zijn mag dus!

Benieuwd hoe jij studenten kunt binnenhalen? Onderstaande tips helpen je bedrijf op weg: 

Zo kiezen studenten voor jouw bedrijf. 9 Tips:

Een goede stagiair kan een grote hulp betekenen voor jou en het bedrijf. Zowel jij als onze 59 toppers verdienen optimale return on investment. Zo laat jij als stageplaats zien dat je het meent en wil investeren in hun toekomst. En beloven wij dat onze studenten hun uiterste best zullen doen.

1. Neem hun selectie au sérieux

Waanzinnig hoe bedrijven soms niet geïnteresseerd zijn in de wensen en verwachtingen van potentiële stagestudenten. Laat staan wat ze kunnen en graag doen. Zorg daarom voor een doordachte procedure op basis waarvan je de juiste selectie kunt maken, zodat de student beseft dat niet om het even wie stage mag komen doen. Op die manier voelen ze zich ook gewenst om wie ze zijn en wat ze kunnen.

2. Op de hogeschool komen

Door het bos stageplaatsen zien de studenten vaak de bomen niet meer. Als bedrijf kun je bij ons feedback geven op projecten, in jury’s zetelen, expert classes verzorgen. Daarvan vind je voorbeelden genoeg. Bedrijven die in het verleden geïnvesteerd hebben in contacturen op school en die nu succesvol werken met stagestudenten.

3. Zelf contact opnemen

Je vindt een lijst van alle studenten online mét link naar hun LinkedInprofiel.  Als je een voorkeur hebt voor een bepaalde student, kun je dat ook gewoon laten weten, niet?

4. Kosten terugbetalen

Veel studenten hebben een beperkt budget.Het lijkt ons niet onredelijk om ervoor te zorgen dat studenten geen kosten moeten maken bovenop de uren werk die ze voor je bedrijf presteren. Het is fijn dat kleine uitgaven zoals treinabonnementen of verplaatsingskosten vergoed worden.

5. Studenten terugmailen binnen een aanvaardbare termijn

Soms moeten onze studenten veertien dagen wachten op een reactie op een sollicitatie. Dat is gewoon te lang. Voor studenten is het spannend om te solliciteren voor een stageplaats. Laat hen daarom niet nodeloos in spanning en mail gewoon terug hoeveel tijd je nodig hebt om hun aanvragen te verwerken.

6. Niet te veel stagestudenten tegelijk

Onze school laat maar één stagestudent toe per bedrijf. Omdat dit het beste resultaat oplevert naar tewerkstellingskansen, begeleiding enzoverder. Vorig jaar werkten er in één bedrijf vier stagiairs, zelf hadden ze zes werknemers. Die situaties vermijden we liever.

7. Ruimte voor exploratie

Jonge mensen weten niet altijd helemaal juist wat ze willen, laat staan waar ze goed in zijn. Doe ook de moeite om hen daarin te laten ontdekken indien nodig en de ruimte te geven om te experimenteren in de verschillende domeinen van digitale communicatie.

8. Inspirerende mentors

Zorg voor mentoren waarvan studenten kunnen leren, maar die ook aandacht hebben voor het groeiproces waar studenten doorgaan tijdens de stage.

9. Bedrijfsimago

Het imago van je bedrijf is van belang, en dat belang zal in de hunt for talent in digital alleen maar toenemen. Daar zijn bijvoorbeeld bedrijven als Carrefour zich terdege van bewust. Of iemand graag stage komt lopen in jouw bedrijf, hangt ook af van de indruk die jouw bedrijf nalaat bij jonge mensen. Daarin investeren, lijkt nodig.

Geïnspireerd? Ga met deze negen tips aan de slag en maak zo van je bedrijf een aantrekkelijke stageplaats voor de young potentials van de digitale toekomst. Benieuwd naar het stageaanbod van Thomas More? Neem dan eens een kijkje op digitalmediamanager.be ;) (n.v.d.r. ook het programma van de digital masters academy is een interessante manier om een stagiair aan te trekken!). Veel succes!