Apple heeft met haar laatste software update voor de Apple TV een handige feature geïntroduceerd. Zo maakt het gebruik van Bluetooth Low Energy om jouw Apple TV in te stellen. Near Field Communication-fabrikanten zitten met de handen in het haar.
Touch To Setup
Apple heeft een nieuwe mogelijkheid geïntroduceerd voor het configureren van de Apple TV. Zo kan je tegenwoordig jouw nieuwe Apple TV in te stellen door jouw iPhone tegen de Apple TV te plaatsen.
Hierdoor worden alle paswoorden en instellingen automatisch ingesteld op de Apple TV. Zonder dat je moet gaan prutsen me de Apple TV-remote om alles in te stellen. Met de remote is het immers niet simpel om snel een paswoord in te vullen.
Zet Apple NFC buitenspel?
Apple zet met deze technologie Near Field Communication (NFC) een flinke hak. Zo is NFC net ontstaan om apparaten met elkaar te laten communiceren en betalingen te vergemakkelijken. Dat Apple dit nu met Bluetooth doet is een streep door de rekening voor NFC-adepten.
Bovendien kondigde Apple ook al aan dat de nieuwe iBeacon functie waarmee shops met hun klanten kunnen communiceren ook gebruik zal maken van Bluetooth Low Energy in plaats van met NFC. Als je alles wil weten over het iBeacon-systeem dan kan je hier terecht.
Ook PayPal keert NFC de rug toe
PayPay, de online betalingsmodule, heeft NFC ook de rug toegekeerd. Zo heeft het ook een Beacon-systeem uitgekiend die ook gebaseerd zal zijn op Bluetooth 4.0 of Bluetooth Low Energy. Volgens PayPal zal deze Beacon beter zijn dan Apple’s iBeacon aangezien winkeleigenaars zullen kunnen communiceren met zowel Android, iOS als Windows Phone (en andere) eigenaars.
Ook Google heeft Bluetooth Low Energy toegevoegd aan Android 4.3. NFC is al drie jaar op de markt maar heeft nog geen potten kunnen breken. Zo was het aanvankelijk de bedoeling om betalingen vooral via NFC te laten verlopen.
De opkomende Beacons lijken echter meer te gaan doen dan enkel betalen. Zo kunnen winkeliers echt gaan communiceren met de klant van zodra hij in de buurt van de winkel komt. Bovendien kunnen er speciale kortingen naar de smartphone van de consument gestuurd worden van zodra die zich zich in een bepaald deel van de winkel bevindt.
Zal 2014 het jaar worden van de betalingsrevolutie? Wat denk jij?