Volgens een onderzoek van het bedrijf Mobilosoft beschikt 83% van de Belgische winkels niet over een site die speciaal aangepast werd voor raadpleging vanop een smartphone.
90% ondervraagden heeft geen mobiele site
In 2012 had Mobilosoft voor het eerst onderzoek uitgevoerd naar de aanwezigheid op het mobiele web van Belgische detailwinkels uit een dertigtal activiteitensectoren. Uit die barometer bleek dat 90% van hen geen site bezat ontworpen voor het mobiele toestel.
Twaalf maanden later, nog geen verandering
Twaalf maanden later is de situatie bijna niet veranderd, met slechts 7% mobiele sites extra in de sector van de grootwarenhuizen. Bepaalde sectoren hebben wel een beduidende groei neergezet (automobiel, hotelwezen, chocolatiers, ...), maar anderen blijven afwezig van het mobiele web zoals speelgoed/games, kinderwinkels, kappers, of, verrassend, telefoonwinkels en krantenwinkels.
"Bovendien maken de mobiele sites niet altijd gebruik van de sleutelfuncties die de gebruikers verwachten op een mobiel toestel", onderlijnt Georges-Alexandre Hanin, oprichter van Mobilosoft. "Zo biedt amper 27% van de mobiele sites promo's die specifiek zijn voor het mobiele toestel. Toch kan dat een krachtige factor zijn om de internaut naar een winkel te lokken, wanneer die op zoek is naar de winkel die zich in zijn nabije omgeving bevindt. Dat blijkt ook op de website een mooie tool te zijn om de klanten aan zich te binden. Wij noteren immers het dubbel aan terugkerende bezoekers op websites die promo's bevatten die elke week geüpdate worden. Bovendien biedt slechts 42% van de sites een link naar de sociale netwerken, terwijl Facebook en Twitter goed ingeburgerd zijn op de smartphone".
Mobiele sites laden te traag
Ook de tijd om de mobiele sites te laden blijft zeer hoog. Gemiddeld is er 5,15 seconden nodig om een mobiele site te laden in 3G (tegenover 5,71 seconden in 2012), 24,05 seconden in 2G verbinding (27,52 seconden in 2012). "En dat terwijl tal van studies aangetoond hebben dat de meeste gebruikers verwachten dat een mobiele site in maximum 3 seconden vertoond wordt", stipt Georges-Alexandre Hanin aan. "En de helft zal niet terugkeren naar een site die moeilijk bereikbaar blijkt".
13% onzichtbaar op iOS platform door Flash-technologie
Tot slot valt te noteren dat 13% van de sites van de Belgische grootwarenhuizen onzichtbaar blijft op het iOS platform (dat draait op de iPhone, iPad en iPod Touch) omwille van het gebruik van de Flash-technologie, die niet compatibel is met dit besturingssysteem.
"De Belgische grootwarenhuizen hebben nog altijd niet de omvang begrepen van de ommekeer in het gedrag van de gebruiker", stelt Georges-Alexandre Hanin vast. "Bijna één Belg op twee bezit vandaag een smartphone. Volgens een recent onderzoek van Google gebruikt 79% daarvan zijn telefoon om iets op lokaal niveau op te zoeken.
Winkels lopen kans mis om klanten te lokken
De smartphone maakt dus deel uit van zijn dagelijks leven, net zoals de radio of de kranten. En toch biedt minder dan 20% van de detailwinkels hen een mobiele site die zij kunnen raadplegen op het moment dat zij een aankoop verrichten of een beslissing nemen. Deze winkels lopen dus kansen mis om nieuwe klanten te lokken wanneer die op zoek zijn naar informatie. In een periode van crisis is deze vaststelling zeer verontrustend".