Als je zelfstandige bent of kleine KMO en je zit in de verkoop, is het niet altijd evident dat al je contactgegevens up-to-date zijn. Ga maar eens door je Outlook-contacten. Hoeveel telefoonnummers, emailadressen etc zijn niet meer correct?

Bij mij waren er dat altijd massa's.

Deels kwam dat omdat ik zelf niet altijd alles even accuraat up-daten, maar deels ook omdat de contacten zelf van job veranderden of van baas veranderden.

CRM

Het belang van een goed werkend CRM (Customer Relation Management) systeem is enorm belangrijk om geen kansen te laten liggen. Om op regelmatige basis (maar ook weer niet te vaak) met je klanten en prospects in contact te blijven. Om de contact historiek bij te houden van klanten ("waar hebben we het ook alweer over gehad de laatste keer?"), etcetera.

Logisch dat (vele) bedrijven er duizenden euro's voor over hebben om zo'n goed werkend systeem aan te schaffen.

Zwakste Schakel

Maar elk systeem heeft zo z'n zwakste schakel. Bij een CRM systeem is het de up-to-date-heid van de data die er in staat. Als een contactpersoon weggaat, een secretaresse van job verandert etc., wil je (nee moet je) dat weten.

Het Internet biedt uitkomst.

En dan meer specifiek in de vorm van Social Media. Een bedrijf dat Rapportive heet heeft 't helemaal begrepen.

De kracht van Social Media, en dan in het bijzonder de profielen die we allemaal hebben, is dat bij het overgrote deel van ons, ons profiel prima op orde is en up-to-date.

LinkedIn

Neem nu LinkedIn. Ik zorg er altijd voor dat mijn profiel er tip top uitziet (dat vind ik zelf in ieder geval). En gezien de vele status-updates die ik dagelijks krijg doen anderen dat ook.

Het handige is dus dat wij allemaal onze eigen profielen updaten wanneer dat nodig is. Handig want dan hoeft maar één iemand dat te doen (jij zelf namelijk).

Zou het niet handig zijn als je die data kon gebruiken als je eigen CRM systeem? Wel, Rapportive doet precies dat.

Niet alleen LinkedIn

Maar niet alleen LinkedIn. Ook Facebook, Twitter etc. In totaal kan Rapportive de profielen integreren van zo'n kleine 300 (!) social media platformen.

Hoe gaat 't in zijn werk?

Het werkt alleen als je een Gmail account hebt. Of als de mail van je bedrijf/website via een Google app door Google/Gmail wordt geregeld.

Na installatie word je gevraagd om een aantal Social Media kanalen te koppelen aan je Gmail account. Dit gaat heel eenvoudig en supersnel. Ik zelf heb connecties laten maken met LinkedIn, Facebook, Twitter.

Wanneer je nu een email begint te schrijven en je typt de naam van de persoon in de "to" regel, zal Rapportive zoeken in de netwerken die je toegang gegeven hebt naar het profiel van de persoon naar wie je een email stuurt.

Als je nog niet geconnecteerd bent met de persoon, kun je dat rechtstreeks doen vanuit Gmail. Handig!

Nog handiger

Wat nog handiger is, is dat je elke dag een korte (echt!) email krijgt met de veranderingen die mensen in hun diverse profielen hebben aangebracht (dus geen status updates). En je krijgt de jarige voorgeschoteld.

Klik op een van de links in die email en er opent zich een browser die je een volledig overzicht geeft van de contactmomenten die jij met die persoon gehad hebt.

Je kunt er zelf eigen aantekeningen bij zetten (die de ander dus niet kan zien).

Kortom, een aanrader. Je CRM systeem is altijd up-to-date. Nu nog verkopen...

-- --

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi