Deezer, de toonaangevende digitale muziekstreamingdienst, kondigt vandaag aan dat het een nieuwe look voor zijn gebruikersinterface op het web lanceert. Door de sobere, strakkere vormgeving gaat alle aandacht nu naar de muziekaanbevelingen.
De nieuwe grafische stijl is het resultaat van uitgebreide usability-tests en feedback van gebruikers van de muziekstreamingdienst. De omvang van de Deezer muziekcatalogus (met meer dan 35 miljoen songs) komt nu beter tot zijn recht, terwijl muziekaanbevelingen en favorieten helemaal in de schijnwerpers komen te staan. De digitale ruimte van de muziekdienst is nu vrijwel volledig gewijd aan content afkomstig van de artiesten.
De nieuwe look legt ook meer de nadruk op de intelligente ‘Flow’-functie van Deezer, die het gemakkelijker maakt om nieuwigheden te ontdekken en die het eenvoudig maakt om met één klik nieuwe muziekaanbevelingen te verkennen.
Enkele andere kenmerken van de nieuwe vormgeving:
- Een strakkere, meer verfijnde look, geïnspireerd door de overzichtelijke vormgeving op tablets.
- Weglaten van de header, zodat de ‘Flow’-functie beter opvalt en de aandacht meer ligt op nieuwe aanbevelingen van muziekredacteurs, nieuwe albums en playlistselecties.
- Een nieuwe zijbalk die met één klik toegang geeft tot de volledige muziekbibliotheek en de belangrijkste functies van de dienst.
- Gepersonaliseerde startschermen, met de tijdzone en locatie van de gebruiker, de meest beluisterde nummers, genres, artiesten, playlist- en radiosuggesties, gebaseerd op stemming en smaak.
- Grotere interactiviteit via ‘Flow’: de gebruikers kunnen nu songs ‘liken’ en ‘disliken’ en op die manier de aanbevelingen via algoritmes nog verder verfijnen.
- Mogelijkheid om playlists van andere gebruikers op te zoeken op naam van de playlist.
Alexandre Croiseaux, VP Product bij Deezer verklaart: “Deezer heeft nu wereldwijd een bereik van meer dan 16 miljoen mensen. We streven er steeds naar om de dienst te optimaliseren om nog meer te kunnen inspelen op de behoeften van onze gebruikers. We zijn ervan overtuigd dat onze nieuwe vormgeving strakker en slimmer is, zowel naar vorm als functionaliteit toe. De focus ligt daardoor vanzelf meer op het belangrijkste: de muziek.”
Webgebruikers kunnen vanaf 1 oktober 2014 kennismaken met Deezer’s nieuwe look.