Het design van logo’s is een kunst. Vooral als je ziet hoe designers erin slagen om verborgen boodschappen toe te voegen om logo’s nog krachtiger te maken. Tien voorbeelden van verborgen boodschappen in logodesign:
FedEx
Let op de pijl tussen de E en de X. Een referentie naar een snelle levering.
Sun Microsystems
Van welke hoek je het logo van Sun Microsystems ook bekijkt, je ziet telkens het woord "Sun".
Cisco
De streepjes in het Cisco-logo refereren naar de Golden Gate brug in San Francisco.
Toblerone
Het Zwitserse chocolademerk Toblerone refereert naar Bern (de Zwitserse hoofdstad). Toblerone vertaal je immers als de "beren stad". Niet alleen de bekendste berg van Zwitserland (de Matterhorn) is te zien in het logo, maar ook de schets van een beer op de flank van de berg.
Picasa
Het logo van Google’s fotodienst Picasa staat symbool voor een lens-mechanisme van een camera. In het midden van het logo zie je de vorm van een huis, wat impliceert dat de dienst vooral bedoeld is voor thuisgebruik. Vandaar ook Casa (huis). De Pi staat voor pixels.
HP
Het logo van Hewlett Packard is een spin-off van het bedrijf Dynac, dat gespecialiseerd was in digitale apparatuur. Het logo van HP is ook een spin-off van Dynac die de letters DY koos als logo. In spiegelbeeld zijn de letters DY immers HP. Als je beide logo's naast elkaar zet, zie je exact hoe ze dat gedaan hebben:
Sony Vaio
In het logo van Sony Vaio zijn de cijfers 1 & 0 verstopt. De golf in het logo refereert naar een analoog signaal. De i & de o erna verwijzen naar een digitaal signaal.
Bluetooth
Het Bluetooth logo van het Deense bedrijf Ericsson is een verwijzing naar de Deense koning in de 10de eeuw, Harald Berkanan (Blauwtand). Het logo is een combinatie van twee tekens uit het Germaanse alfabet die verwijzen naar de initialen van deze koning. Hagall & Berkanan.
Amazon
Het logo van Amazon heeft een opvallende gele pijl. Dat staat er niet zomaar. De pijl gaat immers van de letter A tot de letter Z. Wat erop wijst dat Amazon alles verkoopt van A tot Z. De pijl van Amazon verwijst ook naar een glimlach. Wat op zijn beurt moet refereren naar wat klanten zouden moeten voelen als ze bestellen bij Amazon.
Macrumors
De bekende Apple-site MacRumors specialiseert zich in het verzamelen van de laatste geruchten rond komende Apple-producten en heeft al jaren hetzelfde logo. Had je al gemerkt dat er een vraagteken in verwerkt zit?
Als je nog meer verborgen boodschappen in logo's kent. Post ze gerust onder dit artikel!