Bij veel bedrijven zijn digitale data nog een blinde vlek. Stitchd wil daar verandering in brengen. Oprichters Jente De Ridder en Pieter Vanderoost helpen bedrijven om consistent waarde te halen uit digital analytics. “Als ondernemingen de oprechte ambitie hebben om hun klanten beter te leren kennen én een sterkere klantenervaring willen bieden, moeten ze een betere connectie maken tussen al hun data. Stitch it together.”
Stitchd is een spin-off van Humix, dat op zijn beurt deel uitmaakt van Xplore Group. “Stitchd past perfect in de filosofie van de groep,” legt De Ridder uit. “Als binnen een bedrijf een grote expertise wordt opgebouwd binnen één domein, zetten we rond die expertise een nieuwe onderneming op. Zo bewaken we de start-up spirit. Bedrijven worden niet te groot, blijven snel en wendbaar, en kunnen één bepaalde expertise verder uitdiepen.”
Als ondernemingen de oprechte ambitie hebben om hun klanten beter te leren kennen moeten ze een betere connectie maken tussen al hun data
Stitchd zal zich 100 procent focussen op digital analytics. “Digitale data zijn voor veel bedrijven nog een blinde vlek. Ze verzamelen wel data – of ze laten hun marketingagency dat doen – maar ze doen daar veel te weinig mee. Digital analytics is geen doel op zich. Het heeft een ondersteunende functie, je moet er waarde uit weten te halen.”
“In dat gat springen we met Stitchd. Wij willen digital analytics op een nieuwe, andere manier benaderen. Als ondernemingen de oprechte ambitie hebben om hun klanten beter te leren kennen en een sterkere klantenervaring willen bieden, moeten ze een betere connectie maken tussen al hun data. Stitch it together.”
Stitch it together
“Stitchd helpt bedrijven eerst en vooral om de juiste data te verzamelen,” benadrukt Vanderoost. “Bedrijven houden veel data bij, maar zijn dat de relevante data? Zijn ze betrouwbaar? Hoe kwalitatief zijn ze? Wij brengen in kaart over welke data bedrijven beschikken en welke data nog ontbreken om de klant op de juiste manier te kunnen benaderen.
Zijn bedrijven in staat om hun klanten voldoende te identificeren, om hen een consistente en gepersonaliseerde user experience te garanderen? Wij zorgen voor een framework om relevante data te verzamelen, te analyseren en te interpreteren. Daarnaast bewaken we de kwaliteit van die data om toekomstige acties te verzekeren.”
De volgende stap is het samenvoegen – stitch together – van al die data. Want daar knelt volgens Vanderoost bij veel bedrijven het schoentje. “Elk departement heeft zijn eigen data, die vastzitten in silo’s: CRM, sales, marketing,…, maar geen volledig beeld bieden. Bedrijven weten bijvoorbeeld dat een klant binnenkomt op product X, maar hebben geen zicht op wat de klant nadien doet. Als je alleen daarop afgaat, zal je een te beperkt beeld hebben van je klant en de verkeerde vervolgacties initiëren.”
“Neem nu een doe-het-zelfzaak, waar klanten voor heel uiteenlopende producten over de vloer komen. Iemand die materiaal komt kopen om een tuinhuis te bouwen, gaat dat drie maanden later niet nog eens doen. Daar kan je dus niet op afgaan. Maar als je voldoende data hebt over je klanten en die aan elkaar koppelt, kan je bijvoorbeeld wel een onderscheid maken tussen klanten die altijd voor producten van de beste kwaliteit gaan en klanten die langskomen in de hoop dat er iets in promotie staat. Als je sales, CRM en marketing analytics data combineert, bouw je diepgaande en waardevolle inzichten in het gedrag en de intentie van de klant. En kan je op een effectieve manier differentiëren en personaliseren. Maar dan moet je én voldoende relevante data verzamelen én die ook op de juiste manier samenvoegen om een totaalbeeld van je klanten te krijgen.”
Veel breder dan marketingdata
“Dat ‘aan elkaar breien’ van data deed Stitchd onder andere voor energieleverancier Essent in Nederland,” licht De Ridder toe. “In het competitieve landschap van vandaag doen energieleveranciers veel meer dan alleen maar gas en elektriciteit leveren. Ze bieden ook isolatiemateriaal of zonnepanelen aan. Door alle data over klanten samen te brengen op één online platform konden we zien wie mails opent over isoleren, wie hiervoor naar de klantendienst belt met vragen, wie reageert op sociale media posts over isolatie,… Maar ook of iemands woning wel geschikt is voor spouwmuurisolatie en of die persoon ook de eigenaar is van de woning, etc. Klanten die aanmerking komen kan je een gepersonaliseerde versie tonen van de website, waar isolatie een prominente plek krijgt. Tonen ze interesse, dan kan je hen doorverwijzen naar een calculator.”
De juiste tools en licenties volstaan niet, om écht waarde uit je data te halen, heb je mensen nodig die de juiste interpretatie aan die data geven
“Zo kan je hen stap voor stap naar belangrijke processen leiden. Niet dwingend of intrusief, maar op het tempo dat ze zelf aangeven. Om dat te kunnen realiseren, moet je klanten online kunnen identificeren en digital analytics veel breder benaderen dan enkel als marketingdata. Wij bouwen bruggen tussen departementen, bruggen die de silo’s met elkaar verbinden.”
Blijvende impact
Stitchd wil zich van de concurrentie onderscheiden in hun manier van werken. “We willen voor blijvende impact zorgen,” benadrukt Vanderoost. “Bij veel bedrijven zit het grootste gemis in de kennis en de expertise. De juiste tools en licenties volstaan niet, om écht waarde uit je data te halen, heb je ook mensen nodig die de juiste interpretatie aan die data geven.”
“Wij werken niet volgens het agencymodel. Het is niet de bedoeling dat bedrijven hun digital analytics zonder meer outsourcen aan ons. Wij zijn enablers. De processen die we in gang steken, moeten blijven draaien als we weer weg zijn. Vanuit Stitchd nemen we de interne mensen mee in de processen die we opzetten, we leiden hen op om het roer van ons over te nemen, zodat ze zelf verder kunnen bouwen aan hun digitale personalisatie roadmap. Dat is ook de reden waarom we in 80% van de tijd, werken vanop de locatie van onze klanten. Onze mensen worden mee deel van het interne team, zodat kennis overdracht organisch plaatsvindt.”
Toegenomen verwachtingen, toegenomen specialisatie
De Ridder en Vanderoost verwachten dat meer en meer agentschappen en consultancybureau’s de aanpak van Humix en Stitchd achterna zullen gaan: dedicated bedrijven oprichten rond één digitale expertise. “Technologie evolueert zo snel dat het onmogelijk is geworden om in alles goed te zijn. Ondernemingen moeten keuzes maken en zich specialiseren.”
“Ook de verwachtingen langs de adverteerder kant stijgen. Intern hebben ze de voorbije jaren meer en meer digitale expertise opgebouwd. Waar ze vandaag vooral extern naar op zoek gaan, is kennis en expertise die heel erg diep gaat in een bepaald domein. Te diep en te gespecialiseerd om eigen medewerkers voor op te leiden of aan te werven. We geloven dat ons model de toekomst is: dedicated aan één specifieke expertise, maar wel ingebed in een netwerk dat ons toelaat om heel snel en flexibel beroep te doen op experts in andere digitale domeinen.”
Heb jij de ambitie om jouw digitale data nuttiger in te zetten? Stitchd luistert graag naar je uitdagingen. Neem alvast een kijkje op de website en ontdek hoe zij jouw data nuttiger kunnen maken.