Het verbeteren van het openingspercentage bij e-mailcampagnes is erg belangrijk omdat u zoveel mogelijk rendement uit e-mailmarketing probeert te halen. Op welke manier kunt u het openingspercentage van uw e-mailcampagnes nu het beste verhogen?
Het aantal abonnees dat uw nieuwsbrief opent is natuurlijk afhankelijk van de relevantie voor uw abonnees. In dit artikel gaan we daar verder niet op in. Het verhogen van het aantal opens kunt u ook stimuleren door rekening te houden met de volgende tips:
Tip 1: bedenk een duidelijke afzend-naam
De abonnee ziet, nog voordat hij naar de onderwerpregel kijkt, van wie de mail afkomstig is. Het is daarom belangrijk om duidelijk aan te geven dat de nieuwsbrief van u afkomstig is. U kunt daarbij kiezen voor de naam van uw organisatie of van uw merk.
Het is geen goed idee om een compleet e-mailadres als afzend-naam te gebruiken, bijvoorbeeld: nieuwsbrief@bedrijfx.com. Bij aan- of afmeldmails komt een e-mailadres in de afzend-naam nog met enige regelmaat voor. Probeer dit te voorkomen. Daarnaast kunt u experimenteren met het toevoegen van een persoonlijke naam naast de naam van uw bedrijf, bijvoorbeeld: naam medewerker – bedrijf X.
Tip 2: gebruik een goed afzender e-mailadres
In bepaalde e-mailclients is het e-mailadres van de afzender zichtbaar. Zorg er daarom voor dat uw abonnees een e-mailadres zien dat zij direct herkennen, bijvoorbeeld: nieuwsbrief@email.bedrijf.com. In de drie voorbeelden hiernaast kunt u zien dat dit nog niet altijd goed gaat.
Tip 3: schrijf een sterke onderwerpregel
De onderwerpregel kunt u zien als de titel van uw nieuwsbrief. In de onderwerpregel maakt u kort duidelijk waar de nieuwsbrief over gaat. Er zijn vijf verschillende vormen van kopregels en onderwerpregels:
• Nieuwsonderwerpregels: een pure mededeling van feiten
• Belovende onderwerpregels: beloven een oplossing te bieden
• Intrigerende onderwerpregels: een doordenker, u moet een klein raadsel oplossen
• Uitdagende onderwerpregels: maakt de abonnee nieuwsgierig
• Selecterende onderwerpregels: spreken een bepaalde doelgroep direct aan
De meest geschikte onderwerpregels zijn de nieuws-, belovende en uitdagende onderwerpregels. Een intrigerende onderwerpregel is minder geschikt. De abonnee ziet vaak de onderwerpregel wel, maar de nieuwsbrief zelf niet. Abonnees weten dan niet bij welk stuk van uw nieuwsbrief het raadsel hoort. Daarnaast hebben abonnees weinig tijd en willen ze niet lang over uw raadsel na hoeven denken.
Selecterende onderwerpregels hoeft u ook niet als onderwerpregel te gebruiken, want u kunt selecties zelf maken via segmentatiemodellen. Als u een nieuwsbrief over dameskleding verstuurt naar uw hele database en in de onderwerpregel alleen iets vermeld over dameskleding, dan is de kans klein dat uw mannelijke abonnees uw nieuwsbrief openen. Door de database te segmenteren kunt u uw nieuwsbrief alleen naar vrouwelijke abonnees sturen en hoeft u geen selectie aan te spreken in de onderwerpregel.
Zet belangrijke woorden vroeg in de onderwerpregel. Hoe verder de woorden naar achteren staan des te minder aandacht deze woorden krijgen. Er is diverse keren onderzoek gedaan naar de invloed van de lengte van de onderwerpregel en het open percentage. Deze onderzoeken komen met verschillende resultaten.
Bronnen: Mailchimp & Emailaudience
Over het algemeen vindt een hoger openpercentage plaats bij relatief korte onderwerpregels (onder 30 karakters). Naast de lengte, heeft het belang van de onderwerpregel ook te maken met de e-mailclients van uw abonnees. Als uw abonnees nieuwsbrieven vaak bekijken op een mobiele telefoon, dan is het belang van een korte onderwerpregel nog groter dan wanneer uw abonnees vooral in Outlook uw nieuwsbrief bekijken.
U kunt ook nog denken aan personalisatie in de onderwerpregel. Pas wel op met het testen hiervan. Personalisatie kan “spammerig” en nep overkomen. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat personalisatie met naam niet veel oplevert, in tegenstelling tot personalisatie met plaatsnamen.
Tip 4: test je beste verzenddag en tijdstip
Test wanneer uw abonnees het best bereikbaar zijn. Iedere doelgroep is anders en daardoor is het beste verzendmoment ook steeds anders. De enige manier om achter het beste verzendmoment voor uw nieuwsbrief te komen, is door te testen.
In de Nederlandse Nationale E-mail Benchmark van de DDMA is gebleken dat donderdag de meest populaire dag is om nieuwsbrieven te versturen. De donderdag is niet voor niets de populairste verzenddag, maar door uw nieuwsbrief op een andere dag te versturen kunt u meer opvallen bij uw abonnee.
Tip 5: versterk je onderwerpregel met de preheader
De preheader is de eerste regel van de <body>-tag in de HTML code en staat vaak bovenaan in de nieuwsbrief. Doordat de preheader de eerste tekst is, zullen e-mailclients als Outlook, Gmail en Apple Mail een gedeelte van de tekst in de inbox of in een pop-up bij de onderwerpregel tonen.
Vaak verwijst een preheader naar een online versie (screenshot links). Dit is een gemiste kans. Zorg dat de preheader, samen met de onderwerpregel, het openen van de e-mail juist stimuleert (screenshot rechts).
Tip 6: zet belangrijke inhoud bovenaan
Door belangrijke inhoud bovenaan te plaatsen, vergroot u de kans dat uw abonnees de nieuwsbrief openen. In een aantal clients (zoals Outlook) zien abonnees namelijk al een preview van de e-mail nog voor zij deze daadwerkelijk geopend hebben. Door de belangrijkste inhoud bovenaan te zetten zien abonnees deze informatie al in de preview.
Tip 7: zorg voor een goede aanmeldpagina
De aanmeldpagina op uw website is belangrijk als u bezoekers wilt converteren naar nieuwsbrief abonnees. Creëer de juiste verwachtingen bij bezoekers die zich inschrijven voor uw nieuwsbrief door te vermelden hoe vaak ontvangers deze zullen ontvangen en beschrijf daarnaast ook welke informatie zij in de nieuwsbrief zullen vinden. Door bovenstaande zaken bij inschrijving te vermelden, schept u de juiste verwachtingen bij mensen die zich inschrijven voor uw nieuwsbrief.
Tip 8: zorg voor een goede deliverability
Maar weinig ontvangers openen een e-mail vanuit hun spambox, daarom is het noodzakelijk om een goede deliverability te hebben. Helaas zijn nog weinig marketeers op de hoogte van de factoren die zorgen voor problemen bij het afleveren van e-mails. Hieronder staan de belangrijkste factoren die problemen met het afleveren van e-mails kunnen voorkomen:
• Het verwerken van hard bounces
• Het verwerken van complaints
• Het voorkomen van spam trap hits
• Het zorgen voor relevantie
• E-mail authenticatie
Test, test, test
De eerste vijf tips kunt u testen met weinig inspanning. Test ieder onderdeel wel apart zodat u externe factoren kunt uitsluiten en de verschillen in de opens toe kunt wijzen aan het geteste onderdeel. Juist e-mailmarketing is een marketingkanaal waarbij u verschillende onderdelen apart kunt testen.