Vaak wordt de vraag gesteld wat een sterke Facebook pagina kenmerkt. Is het een pagina die elke dag een bericht post of een pagina met een grote hoeveelheid fans? Mijn antwoord: geen van beiden.

Want wat ben je met een pagina die elke dag post maar waar er geen interactie op plaatsvindt? Of een pagina met 50 000 fans maar waar slechts een klein percentage verbonden is met je merk?

Natuurlijk wil iedereen ROI uit Facebook marketing halen, maar hoe pak je dit juist aan en zet je een krachtige pagina neer? Een pagina waarbij fans echte merkambassadeurs zijn en waar er over je producten gesproken wordt? Bij social media marketing draait het om engagement, klantenbinding, imagebuilding wat uiteindelijk ROI oplevert.

Voor je een pagina onder de loep neemt, hou je best voor ogen dat elke pagina anders is: over een ander merk handelt, een andere sector en een ander publiek target.

Postfrequentie

Zo is de ideale postfrequentie voor elke pagina anders. Natuurlijk heeft de plaatselijke bakker niet altijd evenveel te vertellen als een internationaal bekend merk. Post enkel wanneer je iets relevant, interessant of plezant te vertellen hebt. Deze 3 keywords hanteer ik bij het plaatsen van elke post. Mensen zijn niet op Facebook aanwezig om dag in dag uit op commerciële boodschappen te botsen, maar zitten op Facebook als ontspanning.

Zoek daarom een balans tussen commercieel getinte berichten en fun. Verpak alles luchtig en durf persoonlijk met de consument om te gaan. Social media dient om een relatie op te bouwen met je klant en hen tot merkambassadeur te maken. Wanneer je de consument elke dag bestookt met berichten, haakt deze snel af.

Relatie

Je kan de consumentenrelaties die je met Facebook opbouwt perfect vergelijken met een echte relatie. Wanneer we de levenscyclus van een relatie concreet op Facebook toepassen, blijkt dat mensen het vaakst contact verbreken omwille van volgende redenen:

1 - 'Je verstikt me ...'

Te frequent posten is de grootste reden waarom een bedrijf fans kwijtgeraakt op Facebook. Als je telkens op je startpagina boodschappen van een fanpagina ziet verschijnen wordt dit na een tijdje erg storend. Vergelijk het een partner die te veel ruimte in beslag neemt, zowel letterlijk als figuurlijk. Als je meermaals per dag voor de deur staat doet de consument niet meer open.

2 - 'Je verveelt me ...'

Dit krijg je wanneer je niets interessants te vertellen heb. Of erger nog: wanneer je enkel over jezelf praat en dus teveel commerciële boodschappen stuurt.

3 - ‘Laten we eerlijk zijn, ik was maar geïnteresseerd in 1 ding…'

26% van de consumenten zeggen dat ze enkel maar fan werden van een bedrijf omdat ze geïnteresseerd waren in een tijdelijke actie of wedstrijd. Draag dus niet heel je fanpagina op aan een wedstrijd. Dergelijke acties doe je om lange termijn-relaties te belonen. Als dit het enige is dat je aanbiedt trek je ook vaak consumenten aan die enkel uit zijn op een prijs en daarna snel weer zullen afhaken.

Aantal fans

‘Des te meer fans des te beter' zou je denken. Een pagina met veel fans oogt aantrekkelijk. Enkel wanneer het interactiepeil niet overeenkomt met het grote aantal kunnen er vragen gesteld worden. Zowel over de echtheid van de fans, als de aanpak van de Facebookpagina.

People talking about this

Om dit snel te controleren kun je gaan kijken naar het aantal ‘people talking about this', dat publiek weergegeven wordt, ook al ben je zelf geen beheerder van de pagina. Hoeveel % bedraagt ‘people talking about this' t.o.v. het totale aantal fans? Is het verschil enorm groot (vb. 11 412 fans en slechts 64 ‘people talking about this'), dan is de pagina niet erg aantrekkelijk.

IPM

Een andere manier om te meten of het interactiepeil overeenstemt met het aantal fans is het berekenen van IPM. IPM staat voor ‘interaction per thousand fans' en is een metric ontwikkeld door Conversocial. Sinds een halfjaar neem ook ik IPM mee op in de rapportage aan klanten. Deze wordt telkens over een periode van 30 dagen berekend.

IPM leert ons dat pagina's met duizenden fans meestal niet het hoogste engagement hebben, maar pagina's die sterk zijn in hun communicatie en posts. Hoe IPM berekend wordt?

De formule: ((Aantal comments + likes + shares) / aantal posts)) / aantal fans) x 1000

Benieuwd naar jouw IPM? Conversocial heeft online een tool gelanceerd waar je enkel de url van je pagina moet invoeren en de IPM automatisch voor je berekend wordt. Handig om te zien wat het interactiepeil van je pagina is en welke content (foto's / links / tekst) het best scoort.

En onthoud: Het grootste bereik en effect op social media behaal je (net zoals in een echte relatie) door interessant te zijn voor en te luisteren naar de consument. Door online aantrekkelijk te zijn win je letterlijk een heel aantal fans en bouw je een band met hen op.

-- --

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi