April 2014: miljoenen Facebookers over de hele wereld knippen hun scherm aan, scrollen grijnzend door hun feed en barsten dan in juichen uit.
Minder! Reclame!
Ondertussen klinkt in tienduizenden hip ingerichte kantoren een zucht. Want een van de meest geliefkoosde tools voor social media marketeers verdwijnt.
Op 9 april begraaft Facebook bepaalde soorten gesponsorde verslagen: de advertenties die pal in de nieuwsfeed verschijnen. Met name de domain sponsored story, waarin je naar je website linkt. (Voor alle duidelijkheid: o.a. gesponsorde posts en advertenties om pagina’s te liken verschijnen nog wél in de nieuwsfeed. Lees op Sprout Social over wat wel/niet meer kan.)
Bedrijven verliezen zo een belangrijke manier van adverteren. Die heel effectief is voor B2C- en in sommige gevallen zelfs B2B-marketing.
(Gesponsorde verslagen als deze zullen verdwijnen)
Terug naar Facebook ads
Doe jij aan Facebookmarketing voor traffic naar je site? Dan zul je weer die goeie ouwe Facebook ads moeten gebruiken: de advertenties in de rechter zijbalk. En je bent niet de enige. De ruimte voor Facebook ads zal vanaf april zo populair worden als de parking van het hotel van Obama.
Je zult dus een tandje moeten bijsteken. Aanvaardbaar geschreven advertenties volstaan niet meer om de concurrentie te kraken. Vanaf nu moet je sublieme advertenties schrijven.
Maar hoe dan? Daarvoor gaan we even terug in de tijd, naar de glorieperiode van het Papieren Tijdperk. Toen er nog massaal zoekertjes in de kranten stonden. Want Facebook is een recent verschijnsel, maar korte advertenties zijn dat zeker niet.
5 klassieke trucs uit het Papieren Tijdperk voor effectievere Facebook ads:
Tip 1: Vraag om iets kleins
Een van de beginselen van copywriting is: hoe meer je gedaan wilt krijgen, hoe meer tekst je nodig hebt. In een Facebook ad kan je zò weinig kwijt dat je meestal niet om een transactie of zelfs maar een opt-in kan vragen. Hou de drempel voor de gebruiker superlaag door te vragen om een klik voor meer info of een gratis aanbod.
Niet:
De lekkerste bananen
Onze bananen zijn de beste. Bestel er 50 en krijg 10% korting.
Wel:
De lekkerste bananen
Onze bananen zijn de beste. Krijg er 1 gratis bij je thuis.
Tip 2: Gebruik de klassieke benefits.
Een ander copy-beginsel is: vertaal je aanbod naar voordelen ofwel benefits voor de gebruiker. In een Facebook ad kan je er meestal maar één kwijt. Je vindt inspiratie bij de klassieke benefits die al werken sinds de oude Egyptenaren. Zoals meer liefde, geld, gezondheid, succes, zekerheid, zelfvertrouwen of tijd. Of moeite, angst, onzekerheid, ...
Niet:
Nieuw soort bananen
Ontdek de nieuwe soort bananen met toegevoegde vitamines.
Wel:
Deze banaan is gezonder
Voel je fitter en gezonder dankzij deze banaan met extra vitamines.
(Let op: soms moet je het juist wél over features hebben.)
Tip 3: Weet welke woorden werken
Gratis, nieuw, geweldig, nu, hoe, ontdekken, aantonen, simpel, geavanceerd zijn woorden die hun overtuigingskracht al lang bewezen hebben. En vergeet u en je niet: 2 woordjes waar je altijd mee kan scoren. Clichéwoorden? Goh. Je krijgt maar een paar seconden de aandacht en dan ben je maar beter duidelijk.
Niet:
Duurzamere banaan
Deze bananen zijn geplukt in betere arbeidsomstandigheden.
Wel:
Ken je duurzame bananen?
Ontdek nu de banaan die in betere arbeidsomstandigheden wordt geplukt.
Tip 4: Hou het kort
De aandachtsspanne op Facebook is superkort: je concurreert met knotsgekke parlementsleden, slechte K-pop en zingende nonnen. Probeer dus nòg minder karakters te gebruiken dan Facebook toestaat (25 voor de koptekst, 90 voor de body copy). Een paar tips:
- vind kortere synoniemen.
- geen volzinnen. De essentie.
- vraag je bij elk woord af: zullen er meer mensen door klikken?
- gebruik gerust slang of afkortingen indien gepast.
Niet:
Banaan is langer houdbaar
Er is een nieuwe banaan op de markt die je wel drie weken kan bewaren. Ontdek het vandaag!
Wel:
Banaan langer goed
Nieuwe banaan wel 3 weken houdbaar. Ontdek hem nu!
Tip 5: Test
Thank you, Captain Obvious! Toch kan het niet genoeg benadrukt worden: test, test en blijf testen. In kranten deden ze dat ook. De Facebook Power Editor geeft je een hoop data om te beslissen welke advertenties werken en waarom.
Ik sluit af met een laatste copywriting-wijsheid: hoe korter de tekst, hoe moeilijker. Onderschat het schrijven van een Facebook ad dus niet en doe alvast je voordeel met deze tips.
Waar let jij op als je Facebook ads schrijft? Laat het weten in een reactie.