Het klinkt bijna té geniaal om waar te zijn: een auto die rijdt op basis van zout water. Kan het echt? Quant, een autobouwer uit Liechtenstein, denkt van wel. Het bedrijf is druk bezig om een eerste productiemodel van de e-Sportlimousine met nanoFLOWCELL-technologie af te werken.
Ongeziene Techniek
Quant wil zijn productiemodel afwerken voor het einde van het jaar. Het bedrijf wil tegen het eind van het jaar vijf prototypes op de weg hebben. In juli 2014 werd het eerste prototype officieel herkend door Europese instanties en mag het voertuig dus de weg op.
Het uiterlijk van de wagen is al fantastisch, maar ook de techniek is ongezien. Zo beschikt de e-Sportlimousine over een batterij die werkt op basis van de zogenaamde nanoFLOWCELL-technologie, waar vloeibare elektrolyt in een tank wordt opgeslaan en daarna door de accu wordt gepompt. Op één volledige oplaadbeurt, zou je zo’n 600 km kunnen rijden.
Zout Water?
Volgens Quant zou je snel en makkelijk de batterij kunnen herladen door elektrolyt bij te tanken. Bovendien het goedje niet schadelijk zijn voor het milieu.
Het Brein: Nunzio La Vecchia
Het brein achter de nanoFLOWCELL is Nunzio La Vecchia, een extravagante Zwitser, die zijn zinnen heeft gezet om de batterij-industrie te revolutionaliseren. La Vecchia is geboren in het Zwitserse Brugg en is een autodidact die na 4 jaar zelfstudie zijn universitair diploma verzilverde.
De Zwitser is erop gebrand om een ecologisch verantwoord alternatief aandrijving voor voertuigen te introduceren. Met de e-Sportlimousine lijkt zijn droom werkelijkheid geworden. Hieronder beschrijft La Vecchia hoe de nanoFLOWCELL-technologie precies werkt:
Prestaties
De e-Sportlimousine heeft niet alleen de looks van een sportwagen, het heeft ook de performance. Zo kan de wagen snelheden tot 380 per uur bereiken én kan de wagen accelereren van 0 naar 100 in slechts 2,8 seconden.
Dankzij 4 elektromotoren heeft de wagen een totaal aantal pk van 925 en een koppelkracht van 2.900 Nm. Volgens La Vecchia kan de nanoFLOWCELL-technologie ook gebruikt worden om schepen, vliegtuigen en zelfs ruimtevluchten aan te drijven.
De technologie zou volgens Quant zelfs gebruikt kunnen worden om huizen, of volledige steden, van stroom te voorzien. Iets om in de gaten te houden!
Meer info: nanoflowcell.com