Vandaag wordt het rapport van de Email Barometer voorgesteld, het jaarlijks onderzoek over e- mailmarketing in België. Het rapport brengt de strategie van de Belgische e-mailmarketeers in 2013 in kaart en onthult de trends en verwachtingen voor 2014. Zo blijkt onder meer dat Belgische e-mailmarketeers over het algemeen tevreden zijn over hun strategie.

E-mailmarketing is altijd onderhevig aan veranderingen en trends. Daarom wou Flexmail met haar Email Barometer peilen naar de strategie en de verwachtingen van Belgische e-mailmarketeers. Wat vooral naar voor springt uit de resultaten, is dat de respondenten continu op zoek zijn naar de beste strategie, waarbij ze een slimme keuze maken tussen verschillende soorten e-mailberichten. Hierbij staat niet alleen conversie, maar ook het opbouwen van een relatie met bestaande contacten centraal.

Gevolgen van de Belgische economie

Het is al langer bekend dat in tijden van economische crisis, bedrijven haast altijd kiezen voor kost- effectieve communicatiemiddelen. In 2013 is de rol van e-mail als kanaal dus ook belangrijk gebleven. Nu de economie zich stilaan aan het herstellen is, brengen de resultaten duidelijk naar voren dat de rol van e-mailmarketing nog steeds aan belang zal winnen binnen de ruime communicatiemix.

Van de bedrijven die momenteel nog geen e-mailmarketing gebruiken, is 57% dit in de toekomst wel van plan. De respondenten die wel e-mailmarketing hebben ingezet in 2013, verwachten dat hun budgetten voor e-mailmarketing in 2014 zullen stijgen.

Groei van e-mailmarketing als kanaal

E-mailmarketing heeft de laatste jaren als kanaal een enorme groei doorgemaakt. In plaats van enkel massa-mailings te versturen, gaan Belgische e-mailmarketeers meer en meer focussen op het bouwen van relaties met hun e-mailcontacten, om zo een hogere conversie te genereren en nieuwe sales mogelijkheden te creëren. E-mailmarketing zal groeien in kracht en veelzijdigheid.

Verwachtingen voor 2014

De invloed van social media zal ook in 2014 blijven groeien. Ook merken we dat het belang van mobile in e-mail design steeds meer aan belang wint. Dit is goed nieuws voor de algemene leeservaring van de contacten in Belgische mailinglijsten.

Benieuwd naar de resultaten? Het samenvattende rapport en de infographic met grafieken van alle resultaten kunnen gevonden worden op www.emailbarometer.be.