Zowel online als offline worden advertenties, banners en tv spots als storend ervaren door u en ik. Om tegemoet te komen aan dit probleem zijn er diensten zoals Adblock Plus die internet gebruikers helpt om vervelende reclame te doen verdwijnen. Vandaag blijkt dat adverteerders die betalen, toch hun advertenties kunnen tonen aan Adblock-gebruikers...
Adblock is doorn in het oog van Google & Facebook
Grote internetbedrijven als Google en Facebook proberen hun platform gratis te houden door de mogelijkheid te bieden aan adverteerders om reclame te gaan publiceren op hun diensten. Daarom is Adblock, die internetgebruikers vrijstelt van vervelende advertenties, een doorn in het oog van Google & Facebook.
Google betaalt Adblock om reclame niet te blokkeren
Volgens de Oostenrijkse nieuwssite Horizont is Google één van de bedrijven die het bedrijf achter Adblock Plus betaalt om te worden opgenomen in de 'whitelist' van de extensie, waardoor hun advertenties niet meer worden geblokkeerd.
Sinds 2011 blokkeert Adblock niet langer alle advertenties, ze hebben een ‘Acceptable Ads-whitelist’ waar ze niet-storende advertenties toch zichtbaar houden voor het publiek.
Google heeft evenwel nog niet gereageerd op dit bericht, Adblock wou ook niet kwijt hoeveel Google betaalt aan het bedrijf. Adblock Plus is één van de meest populaire browserextensies, dus het is aannemelijk dat grote bedrijven als Facebook en Microsoft het bedrijf ook betalen om hun advertenties niet te blokkeren.