Het nieuwe jaar nadert, dus het is tijd om vooruit te blikken op wat 2017 gaat brengen. Ook Samsung brengt een trendrapport uit, waarin tien trends naar voren worden geschoven. Dat rapport geeft inzicht in de culturele, sociale en technologische ontwikkelingen die de komende jaren bepalen hoe we leven, winkelen en werken. Herman Konings, psycholoog en trendwatcher, licht nader toe. “De ontwikkelingen die Samsung aanhaalt passen binnen de context van een drietal grotere ontwikkelingen: de drang naar intuïtieve technologie, een leeftijdsloze samenleving, en de reactie op wat ik verteveeling noem.”
1. Intuïtieve technologie
“Naarmate onze samenleving digitaliseert, wordt technologie meer en meer een laagdrempelig gegeven. Technologie is doorgedrongen tot in alle lagen van de bevolking, en alle kamers van het huis. En net omdat we er zoveel mee in aanraking komen, moet technologie intuïtief zijn.” Het is niet de mens die moet luisteren naar wat technologie dicteert, maar technologie die de leerling van haar gebruiker wordt. Dankzij artificiële intelligentie ‘leren’ slimme toestellen dat steeds vlotter te doen.
“Technologie moet vanuit een buikgevoel gestuurd kunnen worden, en niet meer met het hoofd.”
“Kort samengevat: toestellen moeten aan de zogenaamde 0-1-2-3-regel voldoen. Dat wil zeggen: 0 handleidingen, 1 toegangsknop (aan/uit), 2 keuzemogelijkheden - een slimme interface met telkens een gering aantal zinvolle opties beperkt de keuzestress - en uiteindelijk 3: het aantal seconden om via je technologie een antwoord op een vraag te krijgen.” Slimme assistenten, onder andere op de smartphone, in wearables en in gezondheidsapps, worden daar steeds beter in, en helpen zo meerwaarde te creëren zonder dat het allemaal te moeilijk wordt. De beruchte “handleidingvrees” behoort voortaan tot het verleden.
2. Een leeftijdsloze samenleving
Termen als derde leeftijd en bejaarden zijn volgens Herman Konings volledig passé, omdat ze waardeoordelen inhouden die niet meer bij de huidige vijftigplussers passen.
“Het begrip ‘vlakke leeftijd' is hier heel relevant: eens je vijftig bent, blijf je ook gewoon vijftig. Zo nemen ze een heel open houding aan ten opzichte van nieuwe technologie, bijvoorbeeld.”
Ook hier geldt dat de technologie heel intuïtief moet zijn, want in tegenstelling tot hun kinderen en kleinkinderen, groeiden vijftigplussers er niet mee op. Nu begint men te beseffen dat die technologie helemaal niet moeilijk of complex hoeft te zijn.
“We hebben het vaak al te gemakkelijk over technologie die een kloof slaat tussen generaties, maar volgens mij brengt het families net samen,” aldus Konings. Ouderen willen jong sterven - maar zo laat mogelijk. Nieuwe ontwikkelingen laten hen toe om zelf hun gezondheid te tracken via apps, en met hun kinderen en kleinkinderen in contact te staan via videochat.
Konings: “Toegegeven, vergrijzing is een niet te ontkennen megatrend. Maar de ontkenning ervan is dat ook: in een vergrijzende samenleving zien we dat ouderen net heel kleurrijk en vitaal in het leven staan. Prettig gevolg is dat we verschillende generaties effectief naar elkaar toe zien groeien in de leeftijdsloze samenleving. Steeds vaker zie je hele families – grootouders met kinderen én kleinkinderen – samen op vakantie gaan, festivals bezoeken... Twintig jaar geleden had je je dat niet voor mogelijk kunnen houden.”
3. Een rush naar rust
We wonen steeds kleiner, maar we hebben steeds meer spullen. En willen we online eten bestellen, dan hebben we het soort keuken maar uit te kiezen. Dat bombardement van indrukken brengt een zekere keuzestress met zich mee. “Ook op digitaal vlak worden we overspoeld met prikkels, en dat zorgt voor een zogenaamde filter failure: onze hersenen kunnen de overdaad aan indrukken niet meer verwerken. We vervallen in verteveeling (in het Engels stuffocation): we zien door het bos de bomen niet meer, en dat werkt verlammend,” zegt Herman Konings.
"We krijgen te maken met verteveeling en zien op den duur door het bos de bomen niet meer."
In een reactie op die overbelasting grijpen velen terug naar ontspullen en het bewust beperken van keuzemogelijkheden: less is more. Restaurants waar je eet wat de pot schaft doen het goed, en rommel wordt vervangen door krachtige voorwerpen met een rechttoe rechtaan design.
In dat opzicht kan je natuurlijk ook weer de link leggen naar intuïtieve, slimme technologie die zich aan de 0123-regel houdt en jouw voorkeuren al enigszins kent. Zo worden de beschikbare keuzemogelijkheden wat binnen de perken gehouden. We zoeken steeds vaker die rust op. Volgens Herman Konings betekent dat niet noodzakelijk dat we technologie ontvluchten, wel integendeel.
“Technologie kan ons net helpen om die rust terug te vinden. We onthaasten door series te binge-watchen, bijvoorbeeld, en ook de opmars van virtual reality, die je even in een andere wereld onderdompelt, past binnen deze trend.”
Wil je alle trends graag lezen? Meer info vind je in het trendrapport van Samsung.