Taylor Rosenthal (14) ontwerpt automaten die de mogelijkheid geven aan ouders en volwassenen om eerste hulp middelen, zoals pleisters en ontsmettingsmiddelen, aan te schaffen waar en wanneer je ze maar nodig zou kunnen hebben. RecMed, heet het stukje innovatie. De knul verscheen ooit in de krant omdat hij een overname van 30 miljoen dollar weigerde. En nu vraagt hij 50 miljoen dollar voor zijn start-up.
Idee met een verhaal
“Stel je voor dat je in een pretpark bent, je kind valt en zijn knie is geschaafd. In plaats van op zoek te gaan naar een eerste hulp post, lang te wachten en tijd te verliezen kan je gewoon wandelen naar één van de RecMed First Aid automaten” klinkt het bij de tiener.
Taylor speelt al zo’n 9 jaar baseball en elke keer wanneer een kind gewond geraakte, zag hij de ouders lang zoeken en zelfs geen simpele pleister vinden. Hij lanceerde zijn bedrijf in 2014, toen hij in het tweede middelbaar zat. Hij was een idee aan het bedenken voor de 'Young Entrepeneurs Academy'. Taylor verkocht voorverpakte eerste hulpkits op verschillende sportevenementen. Toen zag hij al snel dat het heel veel zou kosten om iemand ook maar het minimumloon te betalen om op zo’n evenement zes uur lang te zitten.
Dat moest anders kunnen, dus kwam hij met het idee om een automaat te creëren. De automaat zelf kost zo’n 5.500 dollar. Daarnaast maakt hij blijvende winst op het aanvullen van de voorraad en de jonge tiener overweegt zelfs om advertentieruimte op de toestellen te verkopen.
Niet altijd serieus genomen
Hij blijft natuurlijk een scholier en hij zegt ook dat het niet altijd even gemakkelijk is om zijn bedrijf op deze leeftijd te combineren met school en andere zaken. Daarnaast nemen veel volwassenen hem ook helemaal niet zo serieus omdat hij nog maar 14 jaar is.
Maar die volwassenen houden hem helemaal niet tegen, integendeel. Taylor heeft al een tweede idee klaar om uit de startblokken te schieten, maar daar kan hij nog niet over praten.
Groei en investeringen
Maar daar stopt het verhaal voor de jonge CEO niet. Een nationale Noord-Amerikaanse pretparken groep (Six Flags) zou al zo’n 100 verschillende automaten willen bestellen. Taylor zegt ook dat er nog verschillende, grote bedrijven heel erg geïnteresseerd zijn in zijn ontwerp. Taylor heeft zoveel succes met RecMed dat hij een aanbod kreeg van maar liefst 30 miljoen dollar…. en dit gewoon ook afwees.
"Toen voelde het gewoon nog niet juist aan," zegt Rosenthal daarover. "Ik voelde dat er nog ruimte was om te groeien en ik wilde het bedrijf verder ontwikkelen." Op TechCrunch Disrupt zei de jonge ondernemer dat hij hoopte om een deal te strikken van 50 miljoen om zijn parel te verkopen. In totaal heeft RecMed al 100 miljoen dollar opgehaald bij angel investors.
Kyle Sandler, investeerder en oprichter van The Round House, de incubator waar Rosenthal's start-up uit voortvloeide, liet weten dat RecMed volop gesprekken voert met een "groot bedrijf in de huis- en gezondheidszorg over een potentiële deal". Dat belooft ...
Groter doel
Zelf heeft Rosenthal ook een favoriete ondernemer. Het gaat om niemand minder dan Mark Cuban, eigenaar van professioneel basketbalteam Dallas Mavericks en jurylid van tv-programma Shark Tank. "Net als ik houdt ook Cuban wel van excentrieke ideeën," glundert Rosenthal.
Als de veertienjarige uiteindelijk zijn idee verkoopt voor het gewenste bedrag, dan is hij van plan om geld aan de kant te zetten om te gaan studeren aan de Notre Dame Universiteit én een Bentley aan te schaffen. Zijn antwoord op de vraag 'waarom precies een auto'? Natuurlijk heeft Rosenthal op zijn jonge leeftijd nog geen rijbewijs. "Ik zou iemand inhuren om me rond te rijden," klinkt het. Gesproken zoals een echte zakenman.
Wordt vast en zeker vervolgd!
Bron: Cnbc en TechCrunch