De digitale experts van het Antwerpse Hybrid Agency hebben slechts één doel: zoveel mogelijk meerwaarde voor hun klanten genereren. Ze doopten deze werkwijze Talent as a Service, kortweg TaaS. Dat talent wordt opgeleid en klaargestoomd tot ervaren teamleads van zelfsturende teams. Ze hebben hiertoe een eigen Academy op poten gezet, een intens en fast-track acceleratieprogramma voor gepassioneerde online marketeers in spe, waar de teamleads zelf de snelheid bepalen.
Tekst en uitleg krijgen we van Diego Llera, Head of Performance, die het volledige traject uittekende. “Onze ambitie is om maandelijks de doelstellingen van onze klanten op een kwalitatief hoogstaande manier te helpen realiseren”, steekt Diego Llera van wal. “Concreet komt dat neer op het genereren van zoveel mogelijk leads, aankopen, transacties, … tegen een zo laag mogelijke kost. Onze grootste uitdaging is om hiervoor het geschikte talent te vinden én te shapen binnen onze Academy. We hebben nu eenmaal de beste mensen nodig om te waken over de kwaliteit van onze projecten.”
“Toen ik hier drie jaar geleden als stagiair begon, kreeg ik meteen een heleboel leuke uitdagingen voorgeschoteld”, doet Alexander Lazarev, die als eerste het hele traject mocht doorlopen, zijn verhaal. “Mede dankzij de goede begeleiding vanuit de Academy, was ik in staat om snel resultaten af te leveren. En als je resultaten levert, krijg je gaandeweg ook meer verantwoordelijkheden. Na drie intense jaren zal ik dit kwartaal de stap naar teamlead officieel maken”, zegt hij met niet weinig trots. “Vandaag kijkt Diego af en toe over m’n schouder mee, en waakt hij over de resultaten van mijn klanten. Vanaf dan zal ik de volledige verantwoordelijkheid dragen over een aantal accounts en zelf mijn team aansturen en aanmoedigen tot nog meer creativiteit en betere eindresultaten.”
Gecontroleerde groei
Diego Llera legt het principe van teamleads uit: “Het is een sleutelfiguur binnen Hybrid. Een teamlead fungeert als mentor en coach voor de zelfsturende squads van 4 à 5 personen. Deze lead heeft een uitdagende takenlijst: waken over de resultaten van de volledige klantenportefeuille, één-op-één gesprekken, constante feedback op de werkvloer, … zodat iedereen op topniveau presteert en het beste van zichzelf geeft voor onze A-klanten.”
Wij momenteel op zoek naar mediors. Zo kunnen wij meteen meer klanten bedienen, terwijl zij gericht doorgroeien tot teamleads
“We werken voor sterke merken als Ava, Maxi Zoo, Baloise en Gamma. Die klanten verdienen enkel het beste, waardoor we binnen ons agentschap hard werken aan partnerships. Zo heeft niemand het gevoel alleen maar projectmatig bezig te zijn, en kunnen we onze digitale expertise volop delen.”
“We waken bijgevolg zorgvuldig over het aantal projecten dat we aannemen”, benadrukt Diego Llera. “Wanneer we niet zeker zijn of we een project écht kunnen dragen en de kwaliteit kunnen garanderen, lassen we een klantenstop in. Op dit ogenblik kunnen we nog nieuwe projecten opstarten, maar helaas is ons aanbod kleiner dan de vraag. Daarom zijn wij momenteel op zoek naar gemotiveerde mediors. Zo kunnen wij onze bandbreedte meteen vergroten en meer klanten bedienen, terwijl zij gericht doorgroeien tot teamleads in onze Academy”, aldus Llera.
Geen klassieke onboarding
Die gemotiveerde mediors willen natuurlijk eerst weten wat ze onder de Academy moeten verstaan, en wat het acceleratieprogramma concreet inhoudt. Daar kan ervaringsdeskundige Alexander Lazarev een en ander over vertellen. “Vanaf de start van het traject ben je betrokken bij klantendossiers, zonder dat je deze zelf moet afhandelen. Je krijgt de nodige theorie om certificaten te behalen, maar uiteindelijk komt het vooral neer op learning on the job, de juiste insights meekrijgen en de Hybrid-approaches ontdekken. De duurtijd van het traject medior-teamlead ligt tussen 6 en 15 maanden, afhankelijk van je eigen ambitie en mogelijkheden.”
“De Academy is een uit de kluiten gewassen groeitraject, met om de zes à acht weken een ‘ontplooingssprint’ waarin werkpunten tijdens een-op-eengesprekken worden besproken en aangepakt. Dat is veel korter op de bal dan de jaarlijkse evaluatiegesprekken zoals in de meeste bedrijven, en helemaal anders dan bij klassieke onboardingstrajecten. De meeste bedrijven hanteren een 6 maanden plan om medewerkers zo snel mogelijk billable te maken, waarna alle opleiding on the job stopt. Onze academy focust op langetermijnresultaten. Het is een non-stop ontwikkelingsprogramma van 3 tot 5 jaar. Daar worden onze klanten, onze collega’s én Hybrid zelf beter van. Op die manier ervaar ik de Academy als heel persoonlijk en merk ik zelf hoe snel ik daardoor groei.”
Personal development plans
“Je bent als medior altijd vrij om een dag mee te komen draaien en zo voor jezelf uit te maken waar je op dat moment staat”, vult Diego Llera aan. “Afhankelijk van de conclusie stellen we een persoonlijk groeitraject op, zodat dit door de persoon in kwestie zo efficiënt en aangenaam mogelijk kan afgelegd worden. Het eindpunt is altijd hetzelfde – een senior teamlead afleveren – maar het traject daar naartoe willen we voor de medior zo persoonlijk mogelijk maken.”
“Bekijk het zo: onze Academy is als een Bachelor na bachelor, waarbij je als medior meteen in het tweede jaar mag starten omdat je op basis van je ervaring al over heel wat vrijstellingen beschikt. En met dat verschil dat niet iedere student hetzelfde curriculum moet volgen, omdat wij met pdp’s (personal development plans; nvdr) werken – op maat en ritme van de medior, met focus op soft én hard skills. Waar liggen de talenten, en welke skills zijn nog nodig om teamlead te worden?”
“Je krijgt dus bijna letterlijk een kaart in handen die je toont welke richting je uit kan, die evolueert naarmate je groeit. Als mede-architect van de Academy is het mooi om te zien hoe dit mensen toelaat om op korte tijd heel snel te groeien, wat ons vervolgens motiveert de trajecten verder te verfijnen en nog meer millennial-proof te maken”, zegt Diego Llera. “Ook omdat het traject continu doorloopt: je blijft leren, temeer doordat je omringd bent met peers waaraan je alle mogelijke vragen kan stellen. Je gaat elke avond naar huis met iets nieuws dat je hebt bijgeleerd.”
“We waken hier ook over een cultuur van lifelong learning, door bij die peers te hameren op non-stop constructieve feedback. Op die manier blijf je binnen de Academy in leermodus. En eenmaal je dan als T-shaped teamlead aan de slag gaat, leer je weer heel wat bij over coachend leiderschap. Dat is zelfs het moeilijkste: je eigen team aansturen, coachen en motiveren totdat het zelfsturend is. Daarna ben je weer voor jaren vertrokken. Anders gezegd: als Alexander hier afzwaait, stopt het niet voor hem. Integendeel, dan begint het pas.”
Wil je meer weten over de Academy van Hybrid Agency, of wil je je carrière een acceleratie geven? Je vindt hier alle nodige informatie, en je kan er meteen ook je CV achterlaten.