Over social media wordt veel gesproken. Maar toch merk ik dat er ook heel wat foutieve zaken de wereld ingestuurd worden. Social media bureaus poppen op als paddenstoelen uit de grond. Maar hoe vind je als bedrijf nog de echte 'expert'?
Ik wil me niet arrogant ontpoppen tot dé expert. Toch kan ik na 3 jaar ervaring als full-time conversation manager een onderscheid maken tussen professionals en bedrijven die het als easy-to-sell tak opnemen. Ook krijgen we klanten die een foute uitbesteding achter de rug hebben. Wat hun online branding meer schade toebracht dan dat het effectief opbracht.
Kan je iedere social media expert vertrouwen?
Sommige voorvallen zijn onbegrijpbaar. Je eigen bedrijfspagina in beheer geven aan een externe expert doe je in vertrouwen. Maar wat als die expert je fanbasis aankoopt of berichten geplaatst door anderen verwijdert?
Er zijn vandaag de dag ontelbare bedrijven die social media verkopen met de boodschap dat het een niet te missen kanaal is in een businessplan van de 20ste eeuw. Hier sta ik volledig achter, maar toch gebruiken deze bedrijven of experts zelf geen social media. Onder het motto 'eat your own dog food' moet je zelf de waarde van je eigen producten inzien.
Bovendien doen mensen hun werk het best wanneer ze gepassioneerd bezig zijn met de materie. Wanneer de social media marketeer zelf niet op Twitter zit of een 'dode' account heeft, kun je je vragen gaan stellen. Daar komt een stukje personal branding bij kijken, wat toch onmisbaar is in de social media sector.
Bekijk zeker ook de referenties na van het social media bureau:
- Heeft het kwaliteitsvolle pagina's in beheer?
- Hoe gaat het overweg met berichten die door consumenten zelf geplaatst worden?
- Gaat het voldoende interactie aan?
Social Media is Serious Business
Naast dat social media een hoog 'fun' gehalte heeft, is het ook 'serious' business. Ga dus niet over één nacht ijs wanneer het aankomt op strategie en conversation management. Social media is de moeite waard om in te investeren en kan zeker een hoge ROI opleveren. Natuurlijk met de juiste strategie, experts en communicatie tussen beide partijen. Misschien moet er in de toekomst nagedacht worden over een kwaliteitslabel in de sector. Who's in?