Het was me wel een jaartje voor de influencers, met als kers op de taart de interessante en onthullende tv-documentaire #FollowMe. Daar duikt de Nederlandse VPRO-programmamaker Nicolas Veul in de financiële wereld achter de Instagram influencers. Laten we eerlijk zijn, de reportage legt bloot wat we allemaal wel al dachten: er zijn er die vals spelen… In dit artikel ontdek je voor het eerst cijfers over de influencersmarkt in België. En geven we ook enkele richtlijnen mee om accounts te screenen op 'onregelmatigheden'.
Wat is nu influencer marketing?
Influencer marketing schakelt mensen die invloed hebben op sociale media in voor reclame of promo. Ook hier moeten we eerlijk zijn, dat is niet nieuw. Tien jaar geleden waren dat de bloggers, daarvoor waren het BV’s of ambassadeurs.
(Sommige) Influencers frauderen?
Voor velen is wat je nu gaat lezen niets nieuws, maar er zijn nog altijd mensen die in de val trappen en gefraudeerd worden door bepaalde influencers.
In de VPRO-documentaire werd nog maar eens duidelijk hoe makkelijk en goedkoop het is om het aantal likes van jouw Instagram-profiel snel te doen stijgen. Volgers en likes aankopen om je dan door merken te laten betalen voor jouw bereik, dat is fraude. Dat is geen écht bereik, dat zijn geen échte volgers en dat zijn geen échte likes.
Frauderen de Belgen ook?
Daarvoor legde ik mijn oor te luisteren bij Mike Schmidt van Dovetale. Je kent ze misschien, het bedrijf dat het percentage bots kon blootleggen bij accounts…
Ik dacht: kom, ik stuur die een mailtje, ge weet nooit. En kijk, een hoop over en weer gemail later hebben we een sample lijst van enkele grote Belgische Instagram/YouTube influencers. Voor zover ik weet, is dit de eerste keer dat er cijfers te vinden zijn over de accounts van Belgische influencers…
Dit is geen referentielijst, niet dé influencerslijst,… gewoon een steekproef onder de hele grote accounts.
In deze lijst van 64 Belgische creators kan je op elk profiel klikken om hun metrics, publiek, mentions en groei te bekijken.
Maar hoe herken je de fraudeurs dan?
Gelukkig zijn er wel een paar zaken waarop je kan letten om de verdachte profielen er uit te halen.
Ook hier baseer ik me op informatie van Mike van Dovetale. In een interessante Twitter thread haalt hij enkele zaken aan waarop je kan letten als je de cijfers uit bovenstaande lijst bekijkt.
1. Grote sprongen in volgers is verdacht
Mensen die volgers kopen, ontvangen die vaak binnen de 24u. Dus als je plots abnormale pieken ziet in hun groei, dan mag er gerust al eens een alarm afgaan.
Nuance hierbij is dat accounts die in de pers (online/offline) komen ook plotse pieken zien. Het verschil hier is dat er nadien vaak geen afname van volgers is.
Bij mensen die volgers kopen zie je na de piek heel vaak een terugval in volgers (bots die weer ontvolgen).
2. Het percentage bots hangt af van het totaal aantal volgers
Grote accounts en bekende mensen trekken meer bots aan. Volgens Mike Schmidt is er een soort van guideline die we kunnen volgen op vlak van % bots.
3. De afkomst van hun volgers
Dat is niet alleen belangrijk om te weten of hun volgers wel tot jouw doelgroep behoren. Er is namelijk een duidelijke correlatie tussen bepaalde landen en bots/fake/unknown accounts. Rusland, Turkije, Oekraïne, Ivoorkust, India, Indonesië zijn de landen van waar de meeste bots/fake/ongekende accounts komen.
4. Hoe doen ze nu 'collabs'?
Is élke post een sponsored post? Proficiat, je gaat betalen voor een duur reclameboekje…
Kijk zeker ook naar de kwaliteit van de andere collabs of samenwerkingen. Is dat wat je wil voor jouw eigen merk? Zou het werken bij jou?
5. Engagement
Echte influencers beïnvloeden hun publiek, en hun volgers reageren. Let wel op, ook die reacties kan je kopen/ruilen. Bestaan de meeste comments uit vier woorden en een emoji, dan is de kans groot dat er een beetje gemanipuleerd wordt.
Hoe zit het dan in België?
Wel, het valt nog wel mee. Bij de meeste accounts die wij lieten toevoegen aan de lijst zie je geen gigantische onregelmatigheden. Hier en daar zijn er wel een paar sprongen of cijfers waar ik mij vragen bij stel.
Ik schrijf dit niet om een publieke schandpaal te maken, want ben een grote believer van influencer marketing. Laten we dus eerst en vooral stoppen met naar de verkeerde cijfers te kijken. En ga vooral op zoek naar de echt goede influencers met échte invloed.