Vorige week donderdag hebben we een workshop gegeven getiteld “Krijg meer voeling met je websitebezoekers”. Tijdens de workshop zijn we een paar keer geschrokken over het idee dat mensen hebben over hun website of over het investeren in een website. We zetten een aantal belangrijke take-aways op een rijtje:
Van technologie naar psychologie
Je website is meer dan een stuk technologie alleen. Je website zorgt dat je online verbinding maakt met (potentiële) klanten. Verbinden doe je door te communiceren en de essentie van je communicatie is de boodschap die je overbrengt. Dus stop met je blind te staren op het CMS (website beheersysteem) van je website. Zolang je website technisch snel genoeg laadt, scoort in Google, ... kan het je website bezoeker niet veel schelen welk CMS je gebruikt.
Iedereen wil gewoon zo snel mogelijk een oplossing vinden voor zijn/haar probleem. (Potentiële) klanten komen dus iets doen. Focus je daarop en zorg ervoor dat ze op een gebruiksvriendelijke manier contact met jou kunnen opnemen, offertes kunnen aanvragen, een product kunnen kopen,... Een website dient om mensen te overtuigen. Daar komt meer psychologie en menselijk inzicht bij kijken dan technologie alleen.
Als je investeert, is resultaat het enige wat telt
Je moet verwachtingen stellen over je website. Veel CEO’s en KMO-leiders investeren in een nieuwe website omdat hun vorige website, die 4 à 5 jaar oud is, zogezegd verouderd is. Het bedrijf heeft ondertussen een nieuwe huisstijl, een nieuw logo, er is evolutie.
Ze spreken een webbouwer aan en vragen om de website te updaten. Dat beperkt zich meestal tot vernieuwing van de code en een nieuw grafisch ontwerp. Er wordt bij wijze van spreken een website (of een update) aangekocht. En ook de websitebouwer ziet de website als eindresultaat. Wanneer je echter investeert in een website, al is dat € 5.000, € 10.000 of € 25.000 dan moet je verwachtingen stellen, zoals meer contactopnames, meer offerte-aanvragen,... Je website maakt deel uit van je communicatie- en marketingstrategie. En je investeert toch niet zomaar in iets dat niet opbrengt?
Je website is een proces
Je website is geen project maar een proces. Je website is niet iets waarin je éénmaal in investeert en het daarna online laat rondzweven. De resultaten die gegenereerd worden door je website, dàt maakt het relevant en dat maakt dat je website een proces is. Je moet updaten, optimaliseren, meten welke taken potentiële klanten uitvoeren en daar moet op verder gewerkt worden.
Gebruik de taal van je klanten
We willen als ondernemer allemaal uniek zijn in wat we doen. Maar als we eerlijk zijn en naar onze website kijken, is deze vaak hetzelfde als die van onze concurrenten. De huisstijl, kleuren en logo zullen anders zijn, maar de tekst is vaak een kopie. Veel KMO-leiders schrijven hun webteksten nog zelf en dat zorgt ervoor dat ze nog veel te vaak grijpen naar vakjargon of blijven net heel algemeen en communiceren vanuit het bedrijf. Als mensen op je homepagina komen en ze zien de woorden kwaliteit, stiptheid en vertrouwen staan, zonder meer uitleg, dan zijn dat eigenlijk basisverwachtingen.
Als je op zoek gaat naar een keukenbouwer, een bouwbedrijf,... dan ga je er vanuit dat het vakmensen zijn waarop je kan vertrouwen. Geen enkel van deze basisverwachtingen (zoals kwaliteit, vetrouwen, vakkennis,…) biedt een unieke meerwaarde en dat maakt het voor (potentiële) klanten moeilijk om uiteindelijk een beslissing te nemen.
Mensen hebben geen nood aan bling-bling websites die volstaan met sliders, pop-ups en irrelevante tekeningen. Ze hebben nood aan praktische websites. Deze laat snel zien dat het bedrijf een oplossing biedt voor hun probleem en geeft hen de mogelijkheid om snel een taak uit te voeren.
Bekijk de presentatie van de workshop hier: